Zdrowie publiczne
1600-Lek22ZDRO-J
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi strategii działania w dziedzinie zdrowia publicznego, systemów zdrowotnych oraz najważniejszymi w Polsce i na świecie problemami zdrowia publicznego.
Seminaria kształtują umiejętności wykorzystania materiałów epidemiologicznych i statystycznych do analizy zdrowia populacji. Studenci nabędą umiejętności prowadzenia dochodzenia epidemiologicznego w przypadku konkretnej choroby; wykorzystywania informacji epidemiologicznej do oceny sytuacji zdrowotnej; prowadzenia działań profilaktycznych i promujących zdrowie.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy studenta wynosi 19 godz., co odpowiada 0,8 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu zdrowia publicznego): 3 godz.
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu zdrowia publicznego): 2 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu zdrowia publicznego): 3 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu zdrowia publicznego): 0,5 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10,5 godz., co odpowiada 0,42 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 3 + 0,5 = 3,5 godz. (0,14 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
- udział w wykładach: 6 godz. (0,2 punktu ECTS)
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach (w tym zaliczenie praktyczne): 6 godz.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godz., co odpowiada 0,24 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności, konsekwencje społeczne choroby, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia (G.W4.)
W2:Wyjania zadania oraz strukturę i organizację systemu ochrony zdrowia na poziomie krajowym (G.W4.)
W3: Zna strategie stosowane na różnych poziomach oddziaływań profilaktycznych i promocji zdrowia (D.W14.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Ocenia problemy zdrowotne populacji na podstawie dostępnych danych epidemiologicznych i demograficznych
Opracowuje łańcuch epidemiczny choroby zakaźnej, analizuje meldunki epidemiologiczne chorób zakaźnych podlegających obowiązkowi zgłoszenia, uzasadnia konieczność szczepień ochronnych (G.U1, G.U2, G.U4.)
U2: Wyjaśnia zasady promocji zdrowia, potrafi zaplanować działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania, (G.U2.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Formułuje wnioski z własnych badań i obserwacji (K_K10)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
• dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Seminaria:
• sprawozdania pisemne
• dyskusja dydaktyczna
• praca zespołowa
• konsultacje
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowe zagadnienia z zakresu biologii, mikrobiologii, metodologii badań naukowych, statystyki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w przewidzianych rozkładem zajęciach oraz przygotowanie i poprawne wykonanie analiz wraz z pisemnym sprawozdaniem.
Zaliczenie końcowe obejmuje zagadnienia z wykładów i seminariów (efekty kształcenia: W1, W2, W3, U1, U2). Test składa się z 10 pytań (wzorowanych na pytaniach egzaminacyjnych LEK).
Zaliczenie >60%
Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kulik T.B, Latalski M.: Zdrowie publiczne, Czelej, Lublin 2002. Rozdział 4.
2.Wojtczak A.: Zdrowie Publiczne – Wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Wydawnictwo PZWL, 2009. Rozdziały: 1; 2; 3; 5; 7;
3.Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska: Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, Warszawa 2010; rozdziały: 2.1; 2.2; 2.5; 3.2; 3.3; 6.
Literatura uzupełniająca:
1. Beaglehole R., Bonita R. Kjellstrom T.: Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. Nofera, Łódź 2002
2.Praca zbiorowa pod red. Antoniego Czupryny, Stefana Paździocha, Andrzeja Rysia, W. Cezarego Włodarczyka: Zdrowie Publiczne – wybrane zagadnienia. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” Kraków 2001.
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: 1. Kulik T.B, Latalski M.: Zdrowie publiczne, Czelej, Lublin 2002. Rozdział 4. 2.Wojtczak A.: Zdrowie Publiczne – Wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Wydawnictwo PZWL, 2009. Rozdziały: 1; 2; 3; 5; 7; 3.Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska: Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, Warszawa 2010; rozdziały: 2.1; 2.2; 2.5; 3.2; 3.3; 6.
Literatura uzupełniająca: 1. Beaglehole R., Bonita R. Kjellstrom T.: Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. Nofera, Łódź 2002 2.Praca zbiorowa pod red. Antoniego Czupryny, Stefana Paździocha, Andrzeja Rysia, W. Cezarego Włodarczyka: Zdrowie Publiczne – wybrane zagadnienia. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” Kraków 2001.
Literatura uzupełniająca: 1. Beaglehole R., Bonita R. Kjellstrom T.: Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. Nofera, Łódź 2002
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: