Praktyczna interpretacja testów fizjologicznych
1600-Lek22WYBTES-J
Celem przedmiotu „Interpretacja testów fizjologicznych” jest przedstawienie oraz umożliwienie wykonania Studentom testów pozwalających na ocenę stanu czynnościowego organizmu człowieka. W czasie ćwiczeń szczególny nacisk kładziony będzie na ocenę funkcji układu krążenia, narządu słuchu oraz mięśni szkieletowych. Wpływ różnych typów wysiłku fizycznego na układ krążenia zostanie omówiony poprzez analizę takich parametrów, jak częstość skurczów serca, tętno, ciśnienie tętnicze skurczowe oraz rozkurczowe, krzywa objętość- ciśnienie krwi w lewej komorze oraz zapis EKG. Ponad to wykonanie prostych testów wysiłkowych w ramach metody FMS (Functional Movement Sreen) pozwali na ocenę ryzyka wystąpienia uszkodzenia pracującego mięśnia lub nieprawidłowości w zakresie wykonywanego ruchu. Ponad to w trakcie zajęć Student zapozna się z metodami oceny aktywności autonomicznego układu nerwowego oraz układu oddechowego (bodypletyzmografia). Ponieważ badanie słuch jest ważne w różnicowaniu chorób układu nerwowego, chorób ucha lub zaburzeń równowagi, w czasie trwania ćwiczeń Student zapozna się z podstawowymi metodami oceny stanu narządu słuchu oraz ich interpretacją.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje: 1 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 2 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 3 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30, co odpowiada 1,2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina
-udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 1 godzina
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:
5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,08 punktom ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin (0,16 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,43 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wykazuje rozszerzoną znajomość zmian organicznych, czynnościowych i metabolicznych kształtujących w organizmie homeostazę w oparciu o literaturę naukową (B.W20, B.W21)
W2: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady homeostazy organizmu i proces adaptacji (B.W20, B.W21)
W3: Wykazuje podstawową znajomość zmian organicznych, czynnościowych i metabolicznych kształtowanych pod wpływem wysiłku fizycznego u osób z zaburzeniami układu sercowo-naczyniowego i chorobach metabolicznych (B.W21, BW24)
W4. Zna i rozumie zmiany elektryczne towarzszące pracy mięśnia sercowego (B.W21)
W5. Analizuje i interpretuje prawidłowy zapis EKG oraz zapis EKG towarzyszący wybranym stanom patofizjologicznym (B.W21, BW24)
W6. Wykazuje znajomość elektrofizjologii narządu słuchu (B.W20)
W7. Zna i rozumie mechanizm skurczu mięśni szkieletowych oraz typy skurczów i rodzaje włókien mięśniowych (B.W20)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Potrafi wykonać i zinterpretować otrzymane wyniki liczbowe prostych testów oceniających czynność układu krążenia i oddechowego w czasie wysiłku fizycznego oraz w czasie ekspozycji na niską temperaturę otoczenia (B.U7, C.U20)
U2. Potrafi wnioskować na postawie wykonanych testów o mechanizmach kompensujących uruchamianych przez wysiłek fizyczny oraz niską temperaturę otoczenia (C.U20)
U3: Potrafi analizować i interpretować zapis EKG (B.U7)
U4. Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie słuchu (B.U7)
U5. Potrafi opisać wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka w szczególności zintegrowaną rolę układu krążenia oraz oddechowego (C.U20)
U6. Wykonuje badanie FMS oraz na podstawie uzyskanych wyników określa prawdopodobieństwo uszkodzenia pracujących mięśni w czasie wysiłku fizycznego(C.U20)
U7. Potrafi wymienić oraz zdefiniować elementy zapisu EKG (C.U20)
U8. Potrafi na podstawie zapisu EKG wnioskować o czynności mięśnia sercowego w warunkach fizjologicznych oraz w wybranych stanach patofizjologicznych (C.U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. Rozumie potrzebę nieustannego kształcenia się w zakresie możliwości zastosowania nowoczesnych metod w zakresie oceny czynności organizmu człowieka (K.K07)
Metody dydaktyczne
• laboratoryjna,
• obserwacji,
• metoda klasyczna problemowa,
• dydaktyczna,
• analiza przypadków,
• drzewo decyzyjne,
• uczenie wspomagane komputerem,
• metody eksponujące: film, pokaz.
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii oraz fizjologii człowieka w szczególności fizjologii układu krążenia oraz mięśni szkieletowych. Ponad to, wymagana jest znajomość elektrofizjologii narządu słuchu oraz dróg przekazywania informacji słuchowej w obrębie układu nerwowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny (>60%); W1-W7, U1-U8
Sprawozdanie (; >60%); W5, U2-U4, U6-U8
Przedłużona obserwacja (> 60%): K1
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wykłady z fizjologii człowieka, Małgorzata Tafil-Klawe, Jacek Klawe, Warszawa 2010, wyd.1
2. Fizjologia podstawy wysiłku fizycznego, Jan Górski, Warszawa 2019, wyd.2
3. Kardiologia sportowa Braksator, Wojciech., Mamcarz, Artur., Dłużniewski, Mirosław. Gdańsk, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: