Genoterapia 1600-Lek22GENO-NJ
Wykłady mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących terapii genowej i immunoterapii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu technik leczenia in vivo oraz ex vivo, wektorów wirusowych i plazmidów, jako narzędzi terapii genowej; wykorzystania ludzkich komórek w inżynierii genetycznej; zapoznanie się z technikami wykorzystującymi oligonukleotydy antysensowe, siRNA, aptamery w terapii genowej, poznanie genów modyfikowanych przez terapię genową - przykłady i konkretne choroby. Dodatkowo wykłady obejmują przedstawienie przykładowych badań klinicznych wykorzystujących techniki terapii genowej w leczeniu chorób onkologicznych i układu krążenia.
Seminaria pozwolą zapoznać studentów z wybranymi metodami terapii genowej w kontekście klinicznym oraz przedstawić metody immunoterapii genowej stosowane w praktycznych problemach, ze szczególnym uwzględnieniem metod adoptywnej terapii immunologicznej tj. CAR-T oraz metody CRISPR-Cas9. Dodatkowo seminaria są poświęcone nabyciu umiejętności projektowania uproszczonych eksperymentów wykorzystujących protokoły terapii genowej w leczeniu wybranych chorób.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu dobrania i zastosowania technik terapii genowej. Studenci prowadzą hodowlę ustalonych i pierwotnych ludzkich linii komórkowych; poznają zasady interferencji RNA oraz przeprowadzają transfekcję wybranych nowotworowych linii komórkowych z użyciem sekwencji hamujących ekspresję docelowych onkogenów, a także dokonują oceny wydajności techniki. Przeprowadzają izolację komórek mononuklearnych w celu założenia kokultur z komórkami nowotworowymi, tak aby uzyskać hybrydę stanowiącą podstawę szczepionki przeciwnowotworowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe pisemne (≥60%): W1-W7, U2, U6,
Sprawdzian ustny (>75%): W4, W5, W7, U1, U3,
Raport (> 75%): W2, W3, U5
Realizacja zadania (>75%): U1-U6
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Giacca M: Gene Therapy. Springer-Verlag Italia, Mediolan 2010
2. Walther W, Stein US: Gene Therapy of Cancer. Methods and Protocols. Second Edition, Berlin Germany 2009
3. Szala S: Terapia genowa, PWN, Warszawa 2003.Patofizjologia nowotworów. W: Patofizjologia. Podręcznik dla studentów. Pod red. Maślińskiego, PZWL, Warszawa 2009)
4. Stokłosowa S: Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa 2004
Literatura uzupełniająca:
1. Handbook of cell and gene therapy: from proof-of-concept through manufacturing to commercialization / edited by Hazel Aranha (GAEA Resources Inc, Northport), Humberto Vega-Mercado (Bristol Myers Squibb, Cell Therapy Operations, Global Manufacturing Sciences and Technology). Aranha, Hazel G. 2023; Dostęp Online w Bibliotece CM UMK
2. Materiały pomocnicze do zajęć z genoterapii (dostęp w Zakładzie Genoterapii KChNiG)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: