Opieka duchowa
1600-Lek22DUCH-J
Definicje i historia duchowości. Duchowość a religijność. Duchowość jako element holistycznej opieki medycznej nad chorym - podstawowe zagadnienia i definicje. Sfera duchowa chorego i lekarza. Współczująca opieka nad pacjentem cierpiącym jako podstawa relacji lekarz-pacjent. Potrzeby duchowe i ból duchowy pacjenta – rozpoznanie, zrozumienie i uwzględnienie ich w procesie terapeutycznym. Prowadzenie dialogu nastawionego na znalezienie niezaspokojonych potrzeb duchowych chorego. Wzmacnianie poczucia godności chorego. Otwartość lekarza na pomoc w poszukiwaniu sensu.
Umiejętność stosowania narzędzi i metod oceniających potrzeby duchowe pacjenta. Rozpoznawanie kryzysu duchowego pacjenta. „Wewnętrzne uzdrawianie” w procesie umierania w aspekcie duchowym - rola przebaczenia, dziękowania, ujawniania miłości, pożegnania. Pomoc w akceptacji strat, niezależności i całkowitą zależność od innych. Umiejętność współpracy z kapelanem, włączanie praktyk religijnych chorego w strategię świadczenia opieki zdrowotnej. Dbałość lekarza o siebie, o swój osobisty rozwój duchowy.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośrednie-go udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 4 godziny
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 17 godzin
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 4 godziny
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
-przygotowanie do wykładów i ćwiczeń: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 0,5+0,5=1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 16,5 godziny
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w proce-sie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 0,5+0,5=1godzina
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach 6 godzin
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Omawia społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności
społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i
autodestrukcyjnych (D.W1.)
W2: Określa społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie, szczególnie w chorobie przewlekłej (D.W2.)
W3: Charakteryzuje formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu (D.W3.)
W4: Opisuje postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i
niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia (D.W4.)
W5: Wyjaśnia zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji (D.W5.)
W6: Omawia znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem (D.W6.)
W7: Określa psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej (D.W7.)
W8: Opisuje funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza (D.W8.)
W9: Rozpoznaje podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie (D.W9.)
W10: Określa rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia (D.W10.)
W11: Podejmuje problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny (D.W11.)
W12: Stosuje zasady motywowania pacjenta do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu (D.W15.)
W13: Odtwarza główne pojęcia, teorie, zasady etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień
moralno-medycznych (D.W16.)
W14: Opisuje prawa pacjenta (D.W17.)
W15: Wyjaśnia zasady pracy w zespole (D.W18.)
W16: Określa kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich (D.W19.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Prawidłowo ocenia i opisuje stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta (E.U13.)
U2: Rozpoznaje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie
zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby (E.U21.)
U3: Stosuje komunikowanie się ze współpracownikami oraz udzielanie informacji zwrotnej i wsparcia (D.U12.)
U4: Zaleca przestrzeganie wzorców etycznych w działaniach zawodowych (D.U13.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykazuje świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K.K1.)
K2: Wykazuje umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu (K.K2.)
K3. Stosuje umiejętności nawiązania i utrzymania głębokiego i pełnego szacunku kontaktu z chorym (K.K3.)
K4. Wykorzystuje umiejętność kierowania się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K.K4.)
K5. Posiada zdolność do okazania szacunku wobec Pacjenta i zrozumienia dla różnic światopoglądowych oraz kulturowych (K.K5.)
K6. Wykazuje umiejętność przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji i do godnej śmierci) (K.K6.)
K7. Nabywa umiejętność współpracy z przedstawicielami innych
zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K.K7.)
K8. Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.K8.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• Wykład informacyjny
• Wykład problemowy
• Wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
• Dyskusja dydaktyczna
• Ćwiczenia kliniczne
• Analiza przypadków
• Uczenie wspomagane komputerem
• Metody eksponujące: film, pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość elementów holistycznej opieki medycznej nad chorym. Pojęcie współczucia i jego znaczenie w opiece nad osobą cierpiącą.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej obejmującej treści prezentowane podczas wykładów i ćwiczeń, z uwzględnieniem własnych refleksji, obecność i aktywność w czasie realizacji zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
• M. Krajnik, Holistyczna opieka nad chorym – nadzieja dla współczesnej medycyny? Med. Prakt. 2017
• Best M., Leget C., Goodhead A., Paal P.: Wielodyscyplinarna edukacja w zakresie opieki duchowej w opiece paliatywnej. Biała księga European Association for Palliative Care. Med. Prakt., 2022; 9: 125–140
Literatura uzupełniająca:
• Puchalski Ch.M.: Uwzględnienie duchowości w opiece nad chorym – niezbędny element opieki zorientowanej na pacjenta. Med. Prakt., 2016; 5: 116–124
• https://www.mp.pl/etyka/kres_zycia/142752,duchowosc-w-opiece-nad-chorym
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: • M. Krajnik, Holistyczna opieka nad chorym – nadzieja dla współczesnej medycyny? Med. Prakt. 2017 • Best M., Leget C., Goodhead A., Paal P.: Wielodyscyplinarna edukacja w zakresie opieki duchowej w opiece paliatywnej. Biała księga European Association for Palliative Care. Med. Prakt., 2022; 9: 125–140 • https://www.mp.pl/konferencja-opiekaduchowa/2022/ Literatura uzupełniająca: • Puchalski Ch.M.: Uwzględnienie duchowości w opiece nad chorym – niezbędny element opieki zorientowanej na pacjenta. Med. Prakt., 2016; 5: 116–124 • https://www.mp.pl/etyka/kres_zycia/142752,duchowosc-w-opiece-nad-chorym
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: • M. Krajnik, Holistyczna opieka nad chorym – nadzieja dla współczesnej medycyny? Med. Prakt. 2017 • Best M., Leget C., Goodhead A., Paal P.: Wielodyscyplinarna edukacja w zakresie opieki duchowej w opiece paliatywnej. Biała księga European Association for Palliative Care. Med. Prakt., 2022; 9: 125–140 • https://www.mp.pl/konferencja-opiekaduchowa/2022/ Literatura uzupełniająca: • Puchalski Ch.M.: Uwzględnienie duchowości w opiece nad chorym – niezbędny element opieki zorientowanej na pacjenta. Med. Prakt., 2016; 5: 116–124 • https://www.mp.pl/etyka/kres_zycia/142752,duchowosc-w-opiece-nad-chorym
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: