Odkrycia naukowe w medycynie 1600-Lek21WYBODK-J
Seminaria z przedmiotu „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie oraz Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny” przedstawiają definicją odkrycia naukowego oraz wpływ przełomowych odkryć naukowych na rozwój ludzkości. Seminaria na przykładach przełomowych odkryć naukowych w historii medycyny pokazują, jak odkrycia naukowe zmieniały postępowanie w diagnostyce, terapii i zapobieganiu chorób na przestrzeni dziejów. Seminaria mają również za zadanie zapoznanie z osiągnięciami laureatów Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii lub medycyny, przyznawanej za dokonanie istotnych odkryć naukowych w tej dziedzinie. Seminaria mają za zadanie nabycie i usystematyzowanie wiedzy na temat prowadzenia badań naukowych, eksperymentalnych oraz klinicznych, obserwacyjnych, prospektywnych i randomizowanych. Seminaria przedstawiają wiedzę z zakresu umiejętności interpretacji wyników odkryć naukowych, ich krytycznej oceny, wyciągnięcia wniosków i zastosowania w praktyce. Na przykładzie odkryć naukowych w zakresie rozpoznawania, leczenia i zapobiegania miażdżycy, rozwoju metod diagnostycznych chorób serca, postępów w dziedzinie kardiologii inwazyjnej oraz wyników badań w zakresie farmakoterapii sercowo-naczyniowej seminaria przedstawiają możliwości zastosowania odkryć naukowych w codziennej praktyce klinicznej.
W cyklu 2022/23Z:
Seminaria z przedmiotu „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie oraz Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny” przedstawiają definicją odkrycia naukowego oraz wpływ przełomowych odkryć naukowych na rozwój ludzkości. Seminaria na przykładach przełomowych odkryć naukowych w historii medycyny pokazują, jak odkrycia naukowe zmieniały postępowanie w diagnostyce, terapii i zapobieganiu chorób na przestrzeni dziejów. Seminaria mają również za zadanie zapoznanie z osiągnięciami laureatów Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii lub medycyny, przyznawanej za dokonanie istotnych odkryć naukowych w tej dziedzinie. Seminaria mają za zadanie nabycie i usystematyzowanie wiedzy na temat prowadzenia badań naukowych, eksperymentalnych oraz klinicznych, obserwacyjnych, prospektywnych i randomizowanych. Seminaria przedstawiają wiedzę z zakresu umiejętności interpretacji wyników odkryć naukowych, ich krytycznej oceny, wyciągnięcia wniosków i zastosowania w praktyce. Na przykładzie odkryć naukowych w zakresie rozpoznawania, leczenia i zapobiegania miażdżycy, rozwoju metod diagnostycznych chorób serca, postępów w dziedzinie kardiologii inwazyjnej oraz wyników badań w zakresie farmakoterapii sercowo-naczyniowej seminaria przedstawiają możliwości zastosowania odkryć naukowych w codziennej praktyce klinicznej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy (>60%): W1-W8, U1-U7
<60% - ndst
60-67% - dst
68-75% – dst+
76-83% – db
84-91%– db+
≥ 92% – bdb
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
G.W. Friedland, M. Friedman „Dziesięć największych odkryć w
medycynie”, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, 2000.
G.W. Friedland, M. Friedman „Krótka historia medycyny”, Wydawnictwo RM, 2017.
J. Queijo „Przełom! Jak 10 największych odkryć w historii medycyny pozwoliło ocalić miliony istnień i zmieniło nasz sposób postrzegania Świata”, Wydawnictwo Sonia Draga, 2011.
G. Thompson „Nagrody Nobla które zmieniły oblicze medycyny”, Wydawnictwo Termedia, 2012.
Praca zbiorowa „100 wielkich laureatów Nagrody Nobla”, Wydawnictwo Bellona, 2009.
T. Brzeziński „Historia medycyny”, PZWL, 2014.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: