Socjologia medycyny z elementami profesjonalizmu 1600-Lek21SOCJ-NJ
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny medycyny, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zachowań związanych ze zdrowiem w różnych kulturach i religiach. Poznaje modele opieki szpitalnej i mechanizmy działania sytemu społecznego szpitala (układ ról). Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem w czasie hospitalizacji. Zatrzymuje się nad potrzebami psychospołecznymi pacjentów i ich oczekiwaniami w stosunku do opieki i roli lekarza. Poznaje społeczną sytuację osoby umierającej. Dokonuje porównania między szpitalem i hospicjum jako miejscem opieki nad umierającymi. Odkrywa znaczenie śmierci społecznej przed śmiercią biologiczną. Zapoznaje się z współczesnym modelem narodzin w szpitalu, domu narodzin i w domu. Poznaje systemy wsparcia społecznego, w tym zapoznaje się z rodziną pacjenta i problemami, z jakimi się ona boryka jak np. wydolność opiekuńcza rodziny, zadania, przed jakimi staje w obliczu choroby jednego z członków. Zapoznaje się konsekwencjami społecznymi, które wynikają z procesu rozwoju medycyny. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki: kulturową, społeczną, środowiskową, komunikacyjną, socjotechniczną oraz prawno-etyczną.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie:
wraz z uzyskaniem 60% z pracy seminaryjnej
oraz
wraz z realizacją 60% zadań na Microsoft Teams
Dodatkowo: 2 x aktywność = 1 zadanie na Microsoft Teams
Cele:
Spojrzenie na zdrowie, chorobę i medycynę z perspektywy społeczno –kulturowej
Rozmawiać, dyskutować, wymieniać poglądy, zadawać trudne pytania, stawiać w wątpliwość prawdy pozornie oczywiste
Praca seminaryjna (100p.):
1. Forma (0-20 p.)
a) strona tytułowa (autor, rok, nr grupy, nr tematu, temat)- 5p.
b) formatowanie (1,5 akapit, wyjustowanie do lewej i prawej, 12 Times New Roman, numeracja stron) -5p.
c) bibliografia wg określonego naukowego standardu- 5p.
d) syntetyczna, przejrzyście, czytelnie – wewnętrzna struktura tekstu, wyodrębnione części – 5p.
2. Treść: (0-30p.)
Podejście problemowe, postawienie ciekawych pytań (10 p.), uwzględnienie zróżnicowanych ujęć i perspektyw, kontrowersji (p.10), w miarę „dogłębna” analiza danego zagadnienia (poważny przegląd literatury lub dotarcie do „doświadczenia” (10 p.)
Poważnym błędem (-15 punktów) w pewnych tematach jest korzystanie literatury zamiast dotarcia doświadczenia (10% literatura, 90-95% doświadczenie)
3. Sposób prezentacja tematu:(0-30 p.)
kompetentnie, ciekawie, nowatorsko, z przekonaniem i z zaangażowaniem
Służę pomocą w przygotowaniu wersji pisemnej podpowiem jak szukać materiałów, jak pisać, jak referować.
4. Terminowość (0-20 p.)
Przed III spotkaniem zarys- literatura przesłana na M. Teams -10 p., IV spotkanie wersja papierowa- 10 p. (brak pracy każdy tydzień (-10 p.)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.
Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013
Janczukowicz, J. Profesjonalizm lekarski, Medical Tribune Polska, 2014
Literatura uzupełniająca:
Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.
Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.
Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001.
E. Ziółkowska –Rudowicz, A. Kładna, Empatia w medycynie, PUM w Szczecinie 2014.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 Janczukowicz, J. Profesjonalizm lekarski, Medical Tribune Polska, 2014 Literatura uzupełniająca: Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. E. Ziółkowska –Rudowicz, A. Kładna, Empatia w medycynie, PUM w Szczecinie 2014. |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 Janczukowicz, J. Profesjonalizm lekarski, Medical Tribune Polska, 2014 Literatura uzupełniająca: Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. E. Ziółkowska –Rudowicz, A. Kładna, Empatia w medycynie, PUM w Szczecinie 2014. |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 Janczukowicz, J. Profesjonalizm lekarski, Medical Tribune Polska, 2014 Literatura uzupełniająca: Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. E. Ziółkowska –Rudowicz, A. Kładna, Empatia w medycynie, PUM w Szczecinie 2014. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: