Metodologia badań naukowych
1600-Lek21MEBN-J
Seminaria mają na celu zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu struktury i zasad prowadzenia badań naukowych, formułowania problemów badawczych, typów badań naukowych oraz ich organizacji. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych interpretowania i rozumienia procesu badawczego, formułowania hipotez i analizy problemu badawczego.
Zakres tematów:
Seminaria/ćwiczenia:
1. Badania kliniczne.
2. Rodzaje badań klinicznych.
3. Wprowadzenie do statystyki w badaniach klinicznych. Podstawowe aspekty statystyki medycznej oraz interpretacja wyników badań. Metodologia badań ankietowych.
4. Budowa i struktura artykułów naukowych. Rodzaje artykułów naukowych.
5. Projektowanie badań klinicznych. Pisanie pracy – zajęcia praktyczne.
6. Zawód naukowiec – czyli jak i gdzie publikować?
7. Jak przygotować wystąpienie naukowe na konferencję? - aspekt praktyczny.
8. Naukowe bazy danych. Bibliometria.
9. Pharmacovigilance. Terapia monitorowana.
10. Badania które wpłynęły na rozwój medycyny. Nobliści w medycynie.
11. Naukowa informacja o lekach i zatruciach. Bazy danych, programy aplikacyjne.
12. Zaliczenie końcowe.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
• udział w seminariach: 6 godzin
• udział w ćwiczeniach: 18 godzin
• przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w seminariach: 6 godzin
• udział w ćwiczeniach: 18 godzin
• przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9 + 1,5 = 10,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 42,5 godziny, co odpowiada 1,7 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
• czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
• udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu metodologii badań naukowych): 5 godziny
• udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu metodologii badań naukowych): 10 godzin
• przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem
opracowań naukowych z zakresu metodologii badań naukowych): 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 24 godziny, co odpowiada 0,96 punktów ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia: 9,5 + 0,5 = 10 godzin (0,4 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
• udział w ćwiczeniach: 18 godzin (0,72 punktu ECTS)
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych - medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne, grafika komputerową (B.W26.)
W2: Wyjaśnia problematykę metodologii badań naukowych (B.W29.)
W3: Opisuje cykl badań naukowych (B.W29.)
W4: Rozróżnia podstawowe typy badań naukowych (B.W29.)
W5: Przedstawia zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania (B.W29.)
W6: Wyjaśnia zasady medycyny opartej na dowodach (D.W23.)
W7: Student zna i rozumie regulacje prawne i podstawowe metody dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadzenia innych badań medycznych, z uwzględnieniem podstawowych metod analizy danych. (G.W8)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Gromadzi, przetwarza oraz udostępnia informacje z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych (B.U10.)
U2: Formułuje i analizuje problemy badawcze (B.U12.)
U3: Rozróżnia badania prospektywne i retrospektywne, randomizowane i kliniczno-kontrolne (B.U12.)
U4: Interpretuje wyniki prostych badań naukowych i wyciąga wnioski (B.U13.)
U5: Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne i wyciąga wnioski (D.U17.)
U6: Wykorzystuje wyniki badań naukowych w zapewnianiu wysokiej jakości opieki nad pacjentem (D.U17.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykazuje postawę odnoszącą się do zgłębiania wiedzy na temat pisania pracy naukowej, dokonuje samooceny potrzeb edukacyjnych (K_K07)
Metody dydaktyczne
Seminarium:
• wykład informacyjny
• dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• projektowanie i analiza badań naukowych
• uczenie wspomagane komputerem
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu statystki i informatyki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe pisemne (0-15 pkt; >60%); W1-W7, U1-U6
Skala ocen:
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..≤100 Bardzo dobry(5)
88≤…..<92 Dobry plus(4+)
80≤…..<88 Dobry(4)
71≤…..<80 Dostateczny plus(3+)
60≤…..<71 Dostateczny (3)
0…..<60 Niedostateczny(2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. John W. Creswell. Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2013
2. Dariusz Radomski, Antoni Grzanka. Metodologia badań naukowych w medycynie. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011.
3. Wiesław Jędrychowski. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. Kothari C.R., Garg G.: Research Methodology: Methods and Techniques. 2nd edition. New Age, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: