Higiena i epidemiologia
1600-Lek21HIGI-NJ
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z podstawami higieny i epidemiologii. Studenci poznają metody i zasady prowadzenia badań epidemiologicznych oraz mierniki stosowane w ocenie zdrowia populacji. Studenci zapoznają się z zastosowaniami epidemiologii i jej metod w obszarze zdrowia publicznego. Studenci poznają specyfikę epidemiologii chorób zakaźnych, niezakaźnych oraz środowiskowych. Omawiana jest rola oraz struktura nadzoru sanitarno-epidemiologicznego oraz podstawowe zagadnienia demograficzne.
Ćwiczenia kształtują umiejętność wykorzystania materiałów epidemiologicznych i demograficznych do analizy zdrowia populacji. Studenci nabywają umiejętności wyliczania i interpretowania wskaźników pozwalających ocenić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy narażeniem a efektem zdrowotnym, porównują częstotliwość występowania zjawisk zdrowotnych w rożnych populacjach oraz planują działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w wykładach: 18 godz. (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość)
- udział w ćwiczeniach: 12 godz.
- konsultacje: 0,5 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31,5 godz., co odpowiada 1,3 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 18 godz.
- udział w ćwiczeniach: 12 godz.
- konsultacje: 0,5 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań): 3 godz.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 1= 9 godz.
Nakład pracy studenta wynosi 42,5 godz., co odpowiada 1,7 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu epidemiologii i higieny): 10 godz.
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu epidemiologii i higieny): 8 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu epidemiologii i higieny): 4 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu epidemiologii i higieny): 0,5 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 26,5 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 8+ 1 = 9 godz. (0,4 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 13 godz. = 0,5 punktu ECTS
6. Obciążenie studenta związane z wykorzystaniem kształcenia na odległość:
- udział w wykładach: 18 godz. (0,7 punktów ECTS)
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wymienia mierniki stanu zdrowia populacji (G.W1.)
W2: Objaśnia znaczenie demografii dla oceny aktualnej i prognozowanej sytuacji zdrowotnej populacji (G.W1.)
W3: Omawia wady i zalety badań epidemiologicznych, określa za ich pomocą związek przyczynowo-skutkowy (G.W2.)
W4: Charakteryzuje epidemiologię jako podstawowe narzędzie zdrowia publicznego (G.W3.)
W5: Opisuje epidemiologię chorób zakaźnych i cywilizacyjnych (G.W3.)
W6: Objaśnia zasady planowania działań profilaktycznych chorób cywilizacyjnych i zakaźnych (G.W3.)
W7: Interpretuje sytuację epidemiologiczną chorób powszechnie występujących w kraju, w tym choroby zakaźne, niezakaźne, zawodowe. (G.W3., E.W32.)
W8: Wymienia czynniki środowiskowe i zawodowe jako czynniki ryzyka chorób i wyjaśnia ich zależności przyczynowo-skutkowe (G.W2., E.W32.)
W9: Wyjaśnia rolę nadzoru epidemicznego (G.W3.)
W10: Wymienia objawy ostrych zatruć alkoholem, narkotykami, nowymi substancjami psychoaktywnymi, grzybami trującymi (C.W45.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Ocenia problemy zdrowotne populacji na podstawie analizy struktury demograficznej ludności (G.U1.)
U2: Projektuje, interpretuje badanie epidemiologiczne, wykorzystuje je do szacowania związku przyczynowo-skutkowego (G.U2., G.U4.)
U3: Oblicza mierniki stanu zdrowia ludności na podstawie dostępnych danych, potrafi je zinterpretować (G.U3.)
U4: Zbiera informacje na temat obecności czynników ryzyka chorób cywilizacyjnych oraz potrafi zaplanować działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania (G.U2.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Formułuje wnioski z własnych badań i obserwacji (K_K10)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy (w tym w oparciu o aspekt naukowy)
Ćwiczenia:
- sprawozdania pisemne
- praca zespołowa
- konsultacje
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowe zagadnienia z zakresu biologii, mikrobiologii, metodologii badań naukowych, statystyki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Wykłady: Zaliczenie w formie testu pisemnego (30 pytań testowych obejmujących zagadnienia z wykładów (efekty kształcenia: W1-W10, U1,U4).
Tabela ocen:
92-100% Bardzo dobry (5)
84-91% Dobry plus (4,5)
76-83% Dobry (4)
68-75% Dostateczny plus (3,5)
60-67% Dostateczny (3)
0-59% Niedostateczny (2)
Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1
Ćwiczenia:
Raport - teoretyczne przygotowanie i poprawne wykonanie analiz danych na ćwiczeniach wraz z pisemnym sprawozdaniem.
Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa :
1.Wojtczak A.: Zdrowie Publiczne – Wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Wydawnictwo PZWL, 2009. Rozdziały: 1; 7;
2.Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska: Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, Warszawa 2010; rozdziały: 2.1; 2.2; 2.5; 3.4; 5; 6.
3. Podręcznik: Kolarzyk E. (red.)”Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka” Wyd. UJ, Kraków 2008r.
4. Skrypt: „Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka” http://www.e-nujag.cm uj.krakow.pl/materiały/index.php
Literatura uzupełniająca:
1. Beaglehole R., Bonita R. Kjellstrom T.: Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. Nofera, Łódź 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: