Alternatywne modele przedkliniczne z analizą informatyczną
1600-Lek21AMPI-J
Przedmiot realizowany jest w formie seminariów i ćwiczeń. Podczas seminariów opisane zostaną komórkowe modele chorób człowieka, które pozwalają na ograniczenie wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach przedklinicznych. Studenci zapoznają się z możliwościami tworzenia trójwymiarowych hodowli komórkowych, które naśladują złożone mikrośrodowisko tkankowe, co pozwala na odzwierciedlenie w warunkach in vitro odziaływań komórka-komórka, zachowanie aktywności szlaków sygnałowych i ekspresji genów. Ćwiczenia są tematycznie powiązane z zagadnieniami omawianymi na seminariach. Studenci poznają podstawowe zasady hodowli komórek w warunkach in vitro, a także źródła komórek do badań przedklinicznych. Zapoznają się również z najważniejszymi repozytoriami danych klinicznych oraz zasadami ich użytkowania. W czasie zajęć przeprowadzona zostanie analiza wpływu związków biologicznie czynnych na parametry wzrostowe komórek, w tym ich morfologię i aktywność metaboliczną. Następnie studenci podejmą próbę stworzenia bazy zawierającej dane uzyskane w trakcie eksperymentów i przeprowadzą ich analizę.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,76 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach : 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 9 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9,5 + 1 = 10,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 37,5 godziny, co odpowiada
1,5 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej:
Nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Uzasadnia wykorzystanie macierzy zewnątrzkomórkowej jako rusztowania do hodowli komórek w 3D (A.W3)
W2: Wymienia modyfikacje macierzy zewnątrzkomórkowej umożliwiające ukierunkowane różnicowanie komórek (A.W3)
W3: Wyjaśnia zastosowanie komórek macierzystych w zakładaniu hodowli przestrzennych (B.W18)
W4: Porównuje właściwości komórek macierzystych hodowanych w monowarstwie oraz w hodowlach 3D (B.W18)
W5: Określa możliwości wykorzystania hodowli komórkowych w modelowaniu chorób człowieka (C.W33)
W6: Omawia podstawowe pojęcia dotyczące analizy systemu informacyjnego, a także rolę zasobów informacyjnych (B.W23)
W7: Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody, techniki i narzędzia z zakresu analizy, projektowania i budowy systemów informatycznych (B.W23)
W8: Omawia typy baz danych komercyjnych i medycznych (BW.23)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi przygotować podstawowe odczynniki do zakładania i prowadzenia hodowli komórkowych in vitro (B.U5)
U2: Analizuje właściwości biologiczne komórek przy użyciu technik spektrofotometrycznych (B.U11)
U3: Planuje i przeprowadza doświadczenia z użyciem hodowli komórkowych (B.U11)
U4: Analizuje wyniki prowadzonych doświadczeń i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski (B.U11)
U5: Potrafi interpretować i opracować dokumentację w formie zadania informatycznego (B.U8)
U6: Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi informatycznych do problemów związanych z bazami danych w kontekście badań przedklinicznych, klinicznych oraz osobowych (B.U8)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykazuje chęć pogłębiania wiedzy i doskonalenia własnych umiejętności (K_K05)
K2: Przejawia zainteresowanie aktualizacją posiadanej wiedzy (K_K08)
K3: Wykazuje postawę samokształcenia (K_K05)
K4: Wykazuje postawę współpracy w grupie (K_K09)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
- ćwiczenia laboratoryjne
- projektowanie i analiza badań naukowych
- pokaz z instruktażem
- ćwiczenia przedmiotowe
- praca z komputerem
Uczenie wspomagane komputerem:
- medyczne bazy danych
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Osoby studiujące rozpoczynające kształcenie z przedmiotu powinny posiadać elementarną wiedzę z zakresu biologii komórki oraz zakresu informatyki i obsługi komputera.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Raporty (≥60%): U1-U6
Kolokwium końcowe (≥60%): W1-W8, U4, U6
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K4
Warunkiem przystąpienia do pisemnego kolokwium końcowego jest uzyskanie pozytywnego wyniku z raportów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Culture of animal cells: a manual of basic technique and specialized applications. R. Ian Freshney. Hoboken: Wiley-Blackwell. 2016
Literatura uzupełniająca:
1. Drug discovery and development: technology in transition. H. P. Rang. Edinburgh etc.: Churchill Livingstone Elsevier. 2007
2. Renovating Healthcare IT : Building the Foundation for Digital Transformation. S. Snedaker. 2024
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: