Techniki zabiegów medycznych
1600-Lek12TECH-NJ
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w odniesieniu do postępowania z pacjentem hospitalizowanym: zasady opieki nad pacjentem; aseptyka i antyseptyka; niezbędny sprzęt do wykonywania podstawowych procedur diagnostycznych i leczniczych; podstawowe parametry przy łóżku pacjenta; podawania leków odpowiednią drogą; zastosowanie właściwych metod leczniczych w podstawowej opiece medycznej.
Od roku akademickiego 2024/2025:
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w odniesieniu do postępowania z pacjentem hospitalizowanym: zasady opieki nad pacjentem; aseptyka i antyseptyka; niezbędny sprzęt do wykonywania podstawowych procedur diagnostycznych i leczniczych; podstawowe parametry przy łóżku pacjenta; podawania leków odpowiednią drogą; zastosowanie właściwych metod leczniczych w podstawowej opiece medycznej.
|
W cyklu 2022/23L:
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w odniesieniu do postępowania z pacjentem hospitalizowanym: zasady opieki nad pacjentem; aseptyka i antyseptyka; niezbędny sprzęt do wykonywania podstawowych procedur diagnostycznych i leczniczych; podstawowe parametry przy łóżku pacjenta; podawania leków odpowiednią drogą; zastosowanie właściwych metod leczniczych w podstawowej opiece medycznej.
|
W cyklu 2023/24L:
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w odniesieniu do postępowania z pacjentem hospitalizowanym: zasady opieki nad pacjentem; aseptyka i antyseptyka; niezbędny sprzęt do wykonywania podstawowych procedur diagnostycznych i leczniczych; podstawowe parametry przy łóżku pacjenta; podawania leków odpowiednią drogą; zastosowanie właściwych metod leczniczych w podstawowej opiece medycznej.
|
W cyklu 2024/25L:
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w odniesieniu do postępowania z pacjentem hospitalizowanym: zasady opieki nad pacjentem; aseptyka i antyseptyka; niezbędny sprzęt do wykonywania podstawowych procedur diagnostycznych i leczniczych; podstawowe parametry przy łóżku pacjenta; podawania leków odpowiednią drogą; zastosowanie właściwych metod leczniczych w podstawowej opiece medycznej.
|
W cyklu 2025/26L:
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w odniesieniu do postępowania z pacjentem hospitalizowanym: zasady opieki nad pacjentem; aseptyka i antyseptyka; niezbędny sprzęt do wykonywania podstawowych procedur diagnostycznych i leczniczych; podstawowe parametry przy łóżku pacjenta; podawania leków odpowiednią drogą; zastosowanie właściwych metod leczniczych w podstawowej opiece medycznej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2+ 1 = 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
20 godzin, co odpowiada 0,67 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9 + 3 =
12 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 39 godzin, co odpowiada
1,3 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu wybranych technik zabiegów medycznych): 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu wybranych technik medycznych):
4 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 20 godzin, co odpowiada
0,67 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 9 + 3 = 12 godzin
(0,4 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne):
17 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
17 godzin, co odpowiada 0,56 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Od roku akademickiego 2024/2025:
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
17 godzin, co odpowiada 0,57 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 =
10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada
1 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa C):
- udział w ćwiczeniach – 12 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 80%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Charakteryzuje zasady aseptyki i antyseptyki (B.W25, E.W32).
W2: Opisuje zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych (E.W39).
W3: Charakteryzuje podstawowe techniki diagnostyczne stosowane w podstawowej opiece nad chorym (E.W39).
W4: Omawia techniki leczenia w odniesieniu do zabiegów w obszarze podstawowych procedur medycznych (E.W6, E.W7).
Od roku akademickiego 2024/2025:
W1: Charakteryzuje zasady aseptyki i antyseptyki (C.W30, C.W17).
W2: Opisuje zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych (D.W20, E.W39).
W3: Charakteryzuje podstawowe techniki diagnostyczne stosowane w podstawowej opiece nad chorym (C.W.27, E.W27).
W4: Omawia techniki leczenia w odniesieniu do zabiegów w obszarze podstawowych procedur medycznych (C.W.27, E.W27).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Przewiduje skutki szerzenia się zakażeń (F.U3).
U2: Właściwie stosuje sprzęt ochronny w celu poprawnego wykonania podstawowego zabiegu medycznego (F.U3).
U3: Monitoruje podstawowe funkcje życiowe pacjenta metodami nieinwazyjnymi (E.U29).
U4: Wykonuje obwodowe wkłucie dożylne (F.U5).
U5: Wykonuje wybrane techniki z zakresu pobierania krwi do badań diagnostycznych (E.U28, E.U29).
U6: Właściwie stosuje procedury z zakresu przygotowywania i podawania leków (E.U29).
Od roku akademickiego 2024/2025:
U1: Przewiduje skutki szerzenia się zakażeń (D.U9, E.U14).
U2: Właściwie stosuje sprzęt ochronny w celu poprawnego wykonania podstawowego zabiegu medycznego (D.U9, E.U14).
U3: Monitoruje podstawowe funkcje życiowe pacjenta metodami nieinwazyjnymi (D.U9, E.U14).
U4: Wykonuje obwodowe wkłucie dożylne (C.U7, E.U14).
U5: Wykonuje wybrane techniki z zakresu pobierania krwi do badań diagnostycznych (D.U9, C.U7, E.U14).
U6: Właściwie stosuje procedury z zakresu przygotowywania i podawania leków (D.U9, C.U9, E.U14).
U7: Diagnozuje pacjenta w aspekcie podstawowej opieki medycznej (D.U9, E.U14).
U8: Wykonuje podstawowe procedury lecznicze z zakresu podstawowej opieki nad chorym (D.U9, C.U7, E.U14).
U7: Diagnozuje pacjenta w aspekcie podstawowej opieki medycznej (E.U29).
U8: Wykonuje podstawowe procedury lecznicze z zakresu podstawowej opieki nad chorym (E.U29).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Umiejętnie dostosowuje się do napotykanych problemów i do zaistniałej sytuacji (K_K02, K_K04, K_K08).
K2: Posiada umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość opieki medycznej (K_K02, K_K04, K_K10).
Od roku akademickiego 2024/2025:
K1: Umiejętnie dostosowuje się do napotykanych problemów i do zaistniałej sytuacji (K_K02, K_K04, K_K08).
K2: Posiada umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość opieki medycznej (K_K02, K_K11).
Metody dydaktyczne
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• warsztaty dydaktyczne z zastosowaniem sprzętu medycznego
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• uczenie wspomagane systemami informatycznymi
Od roku akademickiego 2024/2025:
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• warsztaty dydaktyczne z zastosowaniem sprzętu medycznego
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu techniki zabiegów medycznych powinien/na posiadać wiedzę z zakresu podstaw fizjologii oraz anatomii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego.
Od roku akademickiego 2024/2025:
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu techniki zabiegów medycznych powinien/na posiadać wiedzę z zakresu podstaw fizjologii oraz anatomii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego (zakres szkoły średniej) oraz z zakresu pierwszej pomocy i biofizyki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny (> 75%): W1 – W4, U1, U7
Sprawdzian praktyczny (system punktacji 0-1): U1 – U8
Kolokwium praktyczne (system punktacji 0-1):W1, W2, U1 – U8
Kolokwium końcowe pisemne (>60%): W1 – W4, U1, U3, U6, U7, U8
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2
Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego pisemnego jest uzyskanie pozytywnego wyniku z sprawdzianów, kolokwium praktycznego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Ocena podsumowująca jest wynikową oceny formułującej.
Od roku akademickiego 2024/2025:
Sprawdzian teoretyczny (> 75%): W1 – W4, U1, U7
Sprawdzian praktyczny (system punktacji 0-1): U1 – U8
Kolokwium praktyczne (checklista 0-1, >75%): U1 – U8
Kolokwium końcowe pisemne (>60%): W1 – W4, U1, U3, U6, U7
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2
Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego pisemnego jest uzyskanie pozytywnego wyniku z sprawdzianów, kolokwium praktycznego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Ocena podsumowująca jest wynikową oceny formułującej.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kózka Maria, Płaszewska–Żywko Lucyna: Procedury pielęgniarskie. PZWL 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Jaciubek Marzena: Podstawowe procedury pielęgniarskie. Edra Urban & Partner 2021.
Od roku akademickiego 2024/2025:
Literatura podstawowa:
1. Kózka Maria, Płaszewska–Żywko Lucyna: Procedury pielęgniarskie. PZWL 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Jaciubek Marzena: Podstawowe procedury pielęgniarskie. Edra Urban & Partner 2021.
|
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: 1. Kózka Maria, Płaszewska–Żywko Lucyna: Procedury pielęgniarskie. PZWL 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Jaciubek Marzena: Podstawowe procedury pielęgniarskie. Edra Urban & Partner 2021.
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: 1. Kózka Maria, Płaszewska–Żywko Lucyna: Procedury pielęgniarskie. PZWL 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Jaciubek Marzena: Podstawowe procedury pielęgniarskie. Edra Urban & Partner 2021.
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: 1. Kózka Maria, Płaszewska–Żywko Lucyna: Procedury pielęgniarskie. PZWL 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Jaciubek Marzena: Podstawowe procedury pielęgniarskie. Edra Urban & Partner 2021.
|
W cyklu 2025/26L:
Literatura podstawowa: 1. Kózka Maria, Płaszewska–Żywko Lucyna: Procedury pielęgniarskie. PZWL 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Jaciubek Marzena: Podstawowe procedury pielęgniarskie. Edra Urban & Partner 2021.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: