Psychologia lekarska
1600-Lek12PSYL-J
Kurs dostarcza wiedzy pomagającej w budowaniu prawidłowej, sprzyjającej leczeniu relacji lekarz-pacjent, z uwzględnieniem wagi:
1) umiejętności niewerbalnych
2) empatii,
3) współpracy
4) wsparcia
5) szacunku
W trakcie kursu omówione zostaną umiejętności radzenia sobie z problemami pacjentów poprzez właściwą komunikację obejmującą :
1) odzwierciedlanie
2) dostosowane do sytuacji rodzaje pytań (pytania otwarte, pytania zamknięte)
3) klaryfikację
4) parafrazowanie
Kurs podkreśla istotną rolę rozwoju umiejętności psychologicznych niezbędnych w pracy z pacjentem, m.in:
1) psychoedukacji
2) prowadzenia negocjacji
3) motywowania
Kurs daje wiedzę z zakresu aspektów psychologicznych powstawania, przebiegu i leczenia chorób somatycznych
W cyklu 2022/23L:
Kurs dostarcza wiedzy pomagającej w budowaniu prawidłowej, sprzyjającej leczeniu relacji lekarz-pacjent, z uwzględnieniem wagi: 1) umiejętności niewerbalnych 2) empatii, 3) współpracy 4) wsparcia 5) szacunku W trakcie kursu omówione zostaną umiejętności radzenia sobie z problemami pacjentów poprzez właściwą komunikację obejmującą : 1) odzwierciedlanie 2) dostosowane do sytuacji rodzaje pytań (pytania otwarte, pytania zamknięte) 3) klaryfikację 4) parafrazowanie Kurs podkreśla istotną rolę rozwoju umiejętności psychologicznych niezbędnych w pracy z pacjentem, m.in: 1) psychoedukacji 2) prowadzenia negocjacji 3) motywowania Kurs daje wiedzę z zakresu aspektów psychologicznych powstawania, przebiegu i leczenia chorób somatycznych
|
W cyklu 2023/24L:
Kurs dostarcza wiedzy pomagającej w budowaniu prawidłowej, sprzyjającej leczeniu relacji lekarz-pacjent, z uwzględnieniem wagi: 1) umiejętności niewerbalnych 2) empatii, 3) współpracy 4) wsparcia 5) szacunku W trakcie kursu omówione zostaną umiejętności radzenia sobie z problemami pacjentów poprzez właściwą komunikację obejmującą : 1) odzwierciedlanie 2) dostosowane do sytuacji rodzaje pytań (pytania otwarte, pytania zamknięte) 3) klaryfikację 4) parafrazowanie Kurs podkreśla istotną rolę rozwoju umiejętności psychologicznych niezbędnych w pracy z pacjentem, m.in: 1) psychoedukacji 2) prowadzenia negocjacji 3) motywowania Kurs daje wiedzę z zakresu aspektów psychologicznych powstawania, przebiegu i leczenia chorób somatycznych
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 23 godziny, co odpowiada 0, 92 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- czytanie literatury: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychologii lekarskiej): 12 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychologii lekarskiej): 1,5 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu psychologii lekarskiej): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 18,5 godzin, co odpowiada 0,74 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia 2 godziny (0,08 ECTS).
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach (w tym zaliczenie): 21 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna:
D.W1.społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych;
D.W2. społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie szczególnie w chorobie przewlekłej
D.W3. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia
D.W4. zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji
D.W5. znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem
D.W6. funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza
D.W7. podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie
D.W8. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia
D.W9. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny
D.W10. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem
D.W11. zasady motywowania pacjenta do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu
Efekty uczenia się - umiejętności
Absolwent potrafi:
D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
D.U2. dostrzegać oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować
D.U4. budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia
D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii
D.U6. informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań
D.U7. angażować pacjenta w proces terapeutyczny
D.U8. przekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu
D.U9. udzielać porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia
D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować
D.U11. stosować w podstawowym zakresie psychologiczne interwencje motywujące i wspierające
D.U12. komunikować się ze współpracownikami, udzielając informacji zwrotnej i wsparcia
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Absolwent jest gotowy do:
K_K02. przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób
K_K03. nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K04. kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu
K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• prezentacja multimedialna
• dyskusja
• burza mózgów
• wideo
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: test, W1-W13; U1-U12
Uzyskanie pozytywnego zaliczenia pisemnego to otrzymanie 9 pkt (60%).
Przedłużona obserwacja U1-U12, K02. 03, 04, 07
Praktyki zawodowe
Literatura
Obowiązkowa:
1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H., red. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
2. Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.
Uzupełniająca:
1. Sęk, H. (2020) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
2. Jakubowska-Winecka, A., Włodarczyk, D. (2014) Psychologia w praktyce medycznej. PZWL Wydawnctwo Lekarskie.
3. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, JK. (2007) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
4. Mayerscough P.R., Ford M. (2001) Jak rozmawiać z pacjentem. Gdańsk: GWP.
W cyklu 2022/23L:
Obowiązkowa: 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H., red. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.
Uzupełniająca: 1. Sęk, H. (2020) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. Jakubowska-Winecka, A., Włodarczyk, D. (2014) Psychologia w praktyce medycznej. PZWL Wydawnctwo Lekarskie. 3. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, JK. (2007) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Mayerscough P.R., Ford M. (2001) Jak rozmawiać z pacjentem. Gdańsk: GWP.
|
W cyklu 2023/24L:
Obowiązkowa: 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H., red. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.
Uzupełniająca: 1. Sęk, H. (2020) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. Jakubowska-Winecka, A., Włodarczyk, D. (2014) Psychologia w praktyce medycznej. PZWL Wydawnctwo Lekarskie. 3. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, JK. (2007) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Mayerscough P.R., Ford M. (2001) Jak rozmawiać z pacjentem. Gdańsk: GWP.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: