Psychologia medyczna z elementami komunikacji interpersonalnej
1600-Lek12PMKI-J
Kurs dostarcza wiedzy pomagającej w budowaniu optymalnych relacji interpersonalnych. Umożliwia poznanie specyficznych narzędzi i metod relacyjnych z zakresu:
• wyrażania emocji,
• radzenia sobie z trudnymi sytuacjami,
• kierowania konfliktem
• asertywności
• empatii
• współpracy z innymi,
• komunikacji interpersonalnej.
W cyklu 2024/25L:
Kurs dostarcza wiedzy pomagającej w budowaniu optymalnych relacji interpersonalnych. Umożliwia poznanie specyficznych narzędzi i metod relacyjnych z zakresu: • wyrażania emocji, • radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, • kierowania konfliktem • asertywności • empatii • współpracy z innymi, • komunikacji interpersonalnej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godziny, co odpowiada 0,73 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada
1 punktu ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej
Nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna
W1: : pojęcie empatii oraz zwroty i zachowania służące jej wyrażaniu (D.W.5)
W2: specyfikę i rolę komunikacji werbalnej (świadome konstruowanie komunikatów) i niewerbalnej (np. mimika, gesty, zarządzanie ciszą i przestrzenią) (D.W.7)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi
U1: rozpoznawać własne emocje i kierować nimi w relacjach z innymi osobami w celu efektywnego wykonywania pracy mimo własnych reakcji emocjonalnych (D.U.8)
U2: opisywać i krytycznie oceniać własne zachowanie oraz sposób komunikowania się, uwzględniając możliwość alternatywnego zachowania (D.U.9)
U3: nawiązać z pacjentem i jego rodziną kontakt służący budowaniu właściwej relacji (D.U.6)
U4: rozpoznawać i analizować sytuacje trudne i wyzwania związane z komunikowaniem się, w tym płacz, silne emocje, lęk, przerywanie wypowiedzi, kwestie kłopotliwe i drażliwe, milczenie, wycofanie, zachowania agresywne i roszczeniowe, oraz radzić sobie z nimi w sposób konstruktywny (D.U.5
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01)
K2: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego oraz właściwych reguł współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
wykład informacyjny, wykład problemowy, metody eksponujące: film, pokaz, prezentacja multimedialna.
Ćwiczenia:
praca z małą grupą: (dyskusja, debata, odgrywanie ról, burza
mózgów, uczenie wspomagane komputerem, metody eksponujące: film, pokaz, prezentacja multimedialna.
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na
Nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Seminaria:
Zaliczenie pisemne: test, W1-W2 U1-U4, K1-K2
Uzyskanie pozytywnego zaliczenia pisemnego to otrzymanie 9 pkt (>60%).
Ćwiczenia:
Demonstracja wykonywana w warunkach symulowanych wybranej metody radzenia sobie ze stresem. W1-W2, U1-U4, K1-K2
Przedłużona obserwacja (>50%).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Smółka, P. (2016) Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Wydawnictwo Wolters Kluwer.
2. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R.M. Psychologia społeczna (wyd. 3 - poprawione) (2012) Wydawnictwo Zysk i S-ka.
3. Nowak, A, Stanek, A. (2021) Kompetencje personalne i społeczne. Jak je rozwijać? Wydawnictwo Edicon.
Literatura uzupełniająca:
1. Wosińska, W. Psychologia życia społecznego: podręcznik psychologii społecznej dla praktyków i studentów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
2. Pease, A., Pease, B. (2019) Mowa ciała. Dom Wydawniczy Rebis
3. Gronbeck, G., Ehninger, M. (2001) Zasady komunikacji werbalnej. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: