Zasady współpracy z biblioteką medyczną
1600-Lek11ZWB-J
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z organizacją i funkcjonowaniem Biblioteki Medycznej oraz całego systemu biblioteczno-informacyjnego CM UMK. Wpojenie sposobu korzystania z wyszukiwarki PRIMO oraz z katalogów komputerowych w zintegrowanym systemie bibliotecznym ALMA, pozwalającym na wyszukanie, zamówienie i w efekcie wypożyczenie książki, czasopisma lub innego dokumentu znajdującego się w zbiorach Biblioteki. Zaznajomienie studenta ze sposobem rezerwowania książek, aktualnie niedostępnych. Przedstawienie najważniejszych naukowych, medycznych baz komputerowych oraz sposobu ich wykorzystania.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 2,5 godziny
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1+0,5 = 1,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 3,5 godziny
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej:
Nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje medyczne bazy danych i system biblioteczno-informacyjny Biblioteki Medycznej Collegium Medicum
W2: Określa proces kształtowania się nowych osiągnięć medycznych na podstawie dostępnej literatury
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi posługiwać się narzędziami informatycznymi obsługującymi system biblioteczno-informacyjny UMK
U2: Potrafi dokonać analizy piśmiennictwa medycznego, w tym w języku obcym, oraz wyciągać wnioski w oparciu o dostępną literaturę w systemie bibliograficzno-informacyjnym Biblioteki Medycznej
U3: Potrafi korzystać z bibliograficznych oraz pełnotekstowych baz danych i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi
U4: Potrafi korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej dostępnej w Bibliotece Medycznej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Szanuje zasoby biblioteczne Uczelni
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• uczenie wspomagane komputerem
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędna jest znajomość ogólnych zasad korzystania z biblioteki oraz umiejętność wyszukiwania dokumentów w katalogu komputerowym.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
Sprawdzian pisemny – test ( > 70%): W1 – W2, U1 – U4, K1
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Przewodnik czytelnika: http://bm.cm.umk.pl/przewodnik
Literatura uzupełniająca:
1.Dąbrowiecki S, Janowicz E, Malukiewicz–Wiśniewska G: Jak wyszukiwać i krytycznie ocenić naukowe publikacje medyczne. Wydawnictwo Uczelniane AM, Bydgoszcz 1996.
2. Kubiak M. Poczytne podręczniki medyczne on-line. Wiadomości Akademickie 2017, 68: 39-40.
3. Kubiak M. Kto czyta, nie błądzi, kto wybiera, nie zawsze… Wiadomości Akademickie 2013, 52: 34-37.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: