Pierwsza pomoc
1600-Lek11PPOM-J
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy
z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania przyrządów w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów
z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Od roku akademickiego 2024/2025:
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy
z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania przyrządów w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów
z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
|
W cyklu 2022/23Z:
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania przyrządów w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania przyrządów w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
|
W cyklu 2024/25Z:
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania przyrządów w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
|
W cyklu 2025/26Z:
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania przyrządów w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 godziny, co odpowiada 0,7 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury, opracowanie zadań): 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 3 = 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 39 godzin, co odpowiada
1,3 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 6 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 4 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 22 godziny, co odpowiada 0,73 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 7 + 3 = 11 godzin (0,37 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne):
12 + 2 =14 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
14 godzin, co odpowiada 0,47 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Od roku akademickiego 2024/2025:
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 0,83 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 12 + 2 = 14 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada
1,5 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa C):
- udział w ćwiczeniach – 13 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,43 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 56,5%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Opisuje uwarunkowania prawne ratowania zdrowia i życia
w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (F.W7)
W2:Charakteryzuje przyczyny nagłego zatrzymania krążenia (E.W6, F.W7)
W3:Odtwarza algorytm wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (F.W7)
W4:Omawia zagrożenia dla ratującego w czasie udzielania pierwszej pomocy (F.W7)
W5: Wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego (E.W6, F.W7)
W6:Opisuje zasady użycia defibrylatora automatycznego
(F.W7)
W7:Określa zasady postępowania ratunkowego w wypadkach komunikacyjnych (F.W7)
Od roku akademickiego 2024/2025:
W1:Opisuje uwarunkowania prawne ratowania zdrowia i życia
w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (D.W20, G.W5)
W2:Charakteryzuje przyczyny nagłego zatrzymania krążenia (C.W27)
W3:Odtwarza algorytm wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (F.W9)
W4:Omawia zagrożenia dla ratującego w czasie udzielania pierwszej pomocy (C.W13, D.W20)
W5: Wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego (F.W10, C.W27)
W6:Opisuje zasady użycia defibrylatora automatycznego (B.W8, F.W10)
W7:Określa zasady postępowania ratunkowego w wypadkach komunikacyjnych (C.W13, C.W27, D.W20, F.W10 )
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Zapewnia bezpieczeństwo sobie i osobie ratowanej
(F.U10)
U2: Zabezpiecza miejsce wypadku komunikacyjnego (F.U10)
U3:Ocenia zagrożenie zdrowia lub życia w warunkach przedszpitalnych (E.U14, F.U10)
U4:Rozpoznaje zagrożenie zdrowotne w warunkach przedszpitalnych oraz czynniki ryzyka (E.U14, F.U10)
U5:Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowotnego zgodnie z algorytmem (F.U10)
U6:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia wewnętrznego, dodatkowo z zastosowaniem wybranego sprzętu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (F.U10)
U7:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia urazowego
(E.U36, F.U8, F.U9, F.U10)
U8:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia środowiskowego (F.U10)
Od roku akademickiego 2024/2025:
U1:Zapewnia bezpieczeństwo sobie i osobie ratowanej (D.U9)
U2: Zabezpiecza miejsce wypadku komunikacyjnego (D.U9)
U3:Ocenia zagrożenie zdrowia lub życia w warunkach przedszpitalnych (D.U9, E.U3)
U4:Rozpoznaje zagrożenie zdrowotne w warunkach przedszpitalnych oraz czynniki ryzyka (C.U7)
U5:Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowotnego zgodnie z algorytmem (D.U9, F.U9, F.U11)
U6:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia wewnętrznego, dodatkowo z zastosowaniem wybranego sprzętu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (D.U9, E.U14)
U7:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia urazowego
(D.U9, F.U6)
U8:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia środowiskowego (D.U9, F.U8)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K08)
K2:Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ratowania ludzkiego życia (K_K02)
Od roku akademickiego 2024/2025:
K1: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K04)
K2:Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ratowania ludzkiego życia (K_K02)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Od roku akademickiego 2024/2025:
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu pierwsza pomoc medyczna powinien/na posiadać wiedzę z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego (zakres szkoły średniej).
Od roku akademickiego 2024/2025:
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu pierwsza pomoc powinien/na posiadać wiedzę z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego (zakres szkoły średniej).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian teoretyczny( > 75%): W1 – W7, U3, U4
Sprawdzian praktyczny (system punktacji 0-1): W2, W4, W6, U1 – U8
Kolokwium końcowe (≥60%): W1 – W6, U3, U4, U6.
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2
Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego pisemnego jest uzyskanie pozytywnego wyniku z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Od roku akademickiego 2024/2025:
Sprawdzian teoretyczny ( > 75%): W1 – W7, U3, U4
Sprawdzian praktyczny (system punktacji 0-1): W2, W4, W6, U1 – U8
Kolokwium końcowe (≥60%): W1 – W7, U3, U4, U6.
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2
Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego pisemnego jest uzyskanie pozytywnego wyniku z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wytyczne resuscytacji 2021; ERC, Polska Rada Resuscytacji.
2. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2020.
Od roku akademickiego 2024/2025:
Literatura podstawowa:
1. Wytyczne resuscytacji 2021; ERC, Polska Rada Resuscytacji.
2. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2020.
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Wytyczne resuscytacji 2021; ERC, Polska Rada Resuscytacji. 2. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2014. Literatura uzupełniająca: 1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2020.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Wytyczne resuscytacji 2021; ERC, Polska Rada Resuscytacji. 2. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2020.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Wytyczne resuscytacji 2021; ERC, Polska Rada Resuscytacji. 2. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2020.
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: 1. Wytyczne resuscytacji 2021; ERC, Polska Rada Resuscytacji. 2. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2020. Literatura uzupełniająca: 1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2020.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: