Psychologia medyczna z elementami interwencji kryzysowej
1600-Lek11PMIK-J
Kurs dostarcza wiedzy pomagającej w podejmowaniu prozdrowotnego stylu życia, w tym w prawidłowym, sprzyjającym zdrowiu radzeniu sobie ze stresem. Umożliwia poznanie technik radzenia sobie ze stresem, tj.: samoregulacja., relaksacja. ćwiczenia oddechowe, mindfulness, techniki wyobrażeniowe, medytacja, zarządzanie czasem.
Pozwala także poznać negatywne psychologiczne konsekwencje stresu, m.in. wypalenie zawodowe, a także przybliża podstawowe zagadnienia związane z interwencją kryzysową
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2+2=4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada
1 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej
Nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna:
W1. pojęcia zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodzina, praca, relacje społeczne) i uwarunkowań społeczno-kulturowych (pochodzenie, status społeczny, wyznanie, narodowość, grupa etniczna) na stan zdrowia pacjenta (D.W.1)
W2: zachowania człowieka sprzyjające utrzymaniu zdrowia, zasady promocji zdrowia, profilaktyki oraz prewencji pierwotnej i wtórnej (D.W.2)
W3: pojęcie stresu, w tym eustresu i dystresu, oraz wpływ stresu na etiopatogenezę i przebieg chorób somatycznych i zaburzeń psychicznych oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem (D.W.11)
W4: objawy zespołu wypalenia zawodowego lekarza/ lekarza dentysty oraz metody zapobiegania jego powstania (D.W.12)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: rozpoznawać własne emocje i kierować nimi w relacjach z innymi osobami w celu efektywnego wykonywania pracy mimo własnych reakcji emocjonalnych (D.U.9)
U2: rozpoznać zespół wypalenia zawodowego lekarza/ lekarza dentysty oraz mu przeciwdziałać (D.U.11)
Metody dydaktyczne
K1: potrafi dostrzec i rozpoznać własne ograniczenia oraz dokonywać samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05)
K2: propaguje zachowania prozdrowotne (K_K06)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na
Nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Seminaria:
Zaliczenie pisemne: test, W1, W3, U2, K1-K2
Uzyskanie pozytywnego zaliczenia pisemnego to otrzymanie 9 pkt (60%).
Przedłużona obserwacja (>50%):
Ćwiczenia:
Demonstracja wykonywana w warunkach symulowanych wybranej metody radzenia sobie ze stresem. W2, W3, W4, U1, K1-K2
Przedłużona obserwacja (>50%):
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Heszen, I. (2014). Psychologia stresu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
2. James R. K., Gilliland B. E. (2008) Strategie interwencji kryzysowej, Wydawnictwo Parpa, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
3. Sapolsky, R. M. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
4. LaDyne, R, Okuniewski, J. (2021). Odetnij napięcie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
5. Terelak, J. (2008). Człowiek i stres, Oficyna Wydawnictwo Branta, Warszawa
6. Clayton, M. (2012) Zarządzanie stresem. Czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, Wydawnictwo Samo Sedno. Warszawa.
7. Greenstone J. L., Leviton S. C. (2004) Interwencja kryzysowa, GWP, Gdańsk 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: