Chirurgia/Torakochirurgia 1600-Le6CHRT-J
Zajęcia z torakochirurgii na Wydziale Lekarskim Collegium Medicum UMK są prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykłady:
1. Urazy i obrażenia klatki piersiowej (dwa wykłady). Celem wykładu jest przedstawienie następstw urazów bezpośrednio zagrażających życiu (odma prężna, rana ssąca, wiotka klatka piersiowa, tamponada serca, uszkodzenie dużych naczyń czy tchawicy) oraz pośrednio groźnych dla życia (przerwanie ciągłości przełyku lub przepony, stłuczenie płuca, zapalenie sródpiersia. Omawiane są szczegółowo mechanizmy zaburzeń krążeniowo-oddechowych po tego typu urazach i metody leczenia w poszczególnych etapach czasowych. Przedstawiane są wskazania i zasady wprowadzania drenu do jamy opłucnej, punkcji odbarczającej jamy opłucnej i jamy osierdzia.
2. Rak płuca (dwa wykłady). W czasie wykładu prezentowane są informacje na temat etiologii, obrazu klinicznego, metod diagnostycznych i sposobów leczenia raka płuca w poszczególnych stopniach zaawansowania klinicznego. Szczególnie wnikliwie jest omawiany aspekt torakochirurgiczny tego zagadnienia (bronchoskopia, VT, leczenie operacyjne i skojarzone tego nowotworu).
3. Ropne schorzenia klatki piersiowej (dwa wykłady). Podczas wykładu studenci dowiedzą się jak rozpoznawać i leczyć ropień płuca, ropniak opłucnej, rozstrzenia oskrzeli, zapalenie śródpiersia
4. Diagnostyka obrazowa schorzeń klatki piersiowej. Podczas tego wykładu prezentowane są współczesne możliwości diagnostyczne uszkodzeń pourazowych, schorzeń nowotworowych i zapalnych klatki piersiowej (RTG, KT, MR, PET-CT, bronchoskopia.
5. Cień okrągły w polu płucnym. Definicja cienia okrągłego, przyczyny doprowadzające do jego ujawnienia się, postępowanie diagnostyczne w przypadku "małego" guzka płuca.
6. Guzy i torbiele sródpiersia. Podczas tego wykładu studenci zapoznają się z definicją i podziałem śródpiersia oraz z terminologią guzów i pseudoguzów tej okolicy. Omawiane są szczegółowo grasiczaki, potworniaki, guzy zarodkowe, guzy pochodzenia nerwowego, wole zamostkowe i sródpiersiowe.
7. Torakochirurgia małoinwazyjna. Podczas tego wykładu studenci są zapoznawani ze wskazaniami i techniką wykonania mediastinoskopii, wideotorakoskopii, VATS, bronchoskopii, bronchoskopii AFI i EBUS.
Omawiane są poszczególne typy zabiegów wykonywane z uzyciem w/w technik.
8. Torakochirurgia paliatywna. Przedstawiana jest strategia postępowania w przypadku uporczywie nawracającego wysięku nowotworowego w opłucnej, zwężeń nowotworowych tchawicy i dużych oskrzeli oraz przełyku, bólu nowotworowego w obrębie klatki piersiowej.
9. Wady wrodzone ściany klatki piersiowej. Omawiane są zagadnienia leczenia operacyjnego (wskazania, metody, wyniki kosmetyczne) klatki piersiowej lejkowatej i kurzej.
Podczas ćwiczeń studenci aktywnie uczestniczą we wszystkich formach pracy lekarza torakochirurga w oddziale.
1. Blok operacyjny. Studenci mają możliwość wejść na sale operacyjną i obserwować zabieg operacyjny, zadawać pytania, prosić o wyjaśnienia. Niektórzy mają możliwość asystować chirurgowi podczas operacji.
2. Gabinet Chirurgii Klatki Piersiowej Przychodni Centrum Onkologii. Studenci zapoznają się ambulatoryjna formą opieki na chorymi (badanie chorych, kwalifikacja do odpowiedniej formy leczenia, prowadzenie dokumentacji, redagowanie skierowań i recept, badania kontrolne po leczeniu operacyjnym).
3. Pracownia bronchoskopii. Studenci przypatrują się, jak należy wykonywać bronchoskopię (wskazania, przygotowanie pacjenta, przebieg badania, możliwości diagnostyczne i lecznicze badania). Zapoznają się z nowoczesnymi formami bronchoskopii (autofluorescencyjna: AFI, z wykorzystaniem wewnątrzoskrzelowej usg i biopsji przezoskrzelowej: EBUS TBNA).
4. Dwa ćwiczenia "przy łóżku chorego" w oddziale. Każdy student zapoznaje się z historią każdego chorego leczonego w oddziale. Zna problem diagnostyczny i proponowaną formę leczenia. Dowiaduje się na temat zastosowanych metod diagnostycznych i prowadzonego leczenia operacyjnego i farmakologicznego. Czynnie uczestniczy przy zmianie opatrunków i usuwaniu drenów z jamy opłucnej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi zdefiniować, rozpoznać i wdrożyć właściwe leczenie odmy jamy opłucnej (prężnej, otwartej i zamkniętej), tamponady serca, wiotkiej klatki piersiowej. Zna zasady diagnostyki i leczenia stłuczenia serca i płuc, przedziurawienia przełyku, przerwania ciągłości przepony. Rozumie patomechanizm powstawania rozedmy podskórnej po urazie klatki piersiowej i wie jakie postępowanie diagnostyczne i lecznicze należy stosować w tej sytuacji. Potrafi rozpoznać obrażenia wielomiejscowe i wielonarządowe.
Student zna mechanizmy powstawania ropnia płuca i ropniaka opłucnej, zapalenia śródpiersia, rozstrzeni oskrzeli i grzybicy płuc. Wie na czym polega diagnostyka i możliwości leczenia operacyjnego tych schorzeń.
Student rozumie etiologię powstawania raka płuca i międzybłoniaka opłucnej. Potrafi zachować odpowiednią "czujność onkologiczną", jeśli u pacjenta stwierdza się objawy, które może powodować rak płuca. Zna zasady diagnostyki obrazowej i endoskopowej tego nowotworu będące podstawą do określenia stopnia zaawansowania TNM i zna także tę klasyfikację. Potrafi wymienić sposoby leczenia raka płuca w poszczególnych stopniach zaawansowania - szczególnie kwalifikację do leczenia operacyjnego. Rozumie doniosłość monitorowania wyników leczenia tego nowotworu.
Każdy student zna zasady diagnostyki cienia okrągłego w oparciu o RTG, KT, PET-CT, BAC, bronchoskopię. Wie jak postępować w przypadku stwierdzenia określonego typu cienia okrągłego u określonego pacjenta.
Student potrafi zdefiniować pojęcia: "śródpiersie", guzy i pseudoguzy śródpiersia, zapalenie śródpiersia (w poszczególnych jego przedziałach). Wie kiedy należy dążyć do uzyskania rozpoznania mikroskopowego guza, a kiedy guz sródpiersia należy usuwać operacyjnie.
Student zdefiniuje pojęcia: wideotorakoskopia, mediastinoskopia, mediastinotomia, drenaż śródpiersia i opłucnej oraz określi zastosowanie tych procedur w praktyce. Przedstawi rodzaje drenażu jamy opłucnej, sposoby wprowadzania drenu do jamy opłucnej i warunki zakończenia drenażu.
Student będzie wiedział jak postępować w przypadku nawracającego płynu w jamie opłucnej. Wykona punkcję jamy opłucnej. Określi zasady stosowania pleurodezy. Będzie wiedział, jakie są możliwości paliatywnego udrażniania dróg oddechowych.
Prawidłowo rozpozna klatkę piersiową lejkowatą i kurzą, będzie znał wskazania do leczenia operacyjnego tych wad i przedstawi możliwości operacyjnej korekty poszczególnych zniekształceń.
Kryteria oceniania
Studenci oceniani są podczas każdego ćwiczenia na podstawie ustnych odpowiedzi, zaangażowania podczas zajęć, prezentowanych umiejętności. Obowiązuje przygotowanie teoretyczne studentów do zajęć (zgodnie z tematem ćwiczeń).
Po zakończeniu wykładów i ćwiczeń odbywa się ustne zaliczenie u kierownika Kliniki. Student losuje zestaw kilku pytań (problemowe, opisowe, praktyczne) i powinien umieć na nie odpowiedzieć. Oceniana jest przede wszystkim umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów medycznych, powiązania zdobytej wiedzy teoretycznej z praktyczną sytuacją na miejscu wypadku, w izbie przyjęć szpitala, w przychodni lekarskiej, w oddziale torakochirurgicznym. Poza tym oceniana jest także wiedza studenta na temat patofizjologii i leczenia obrażeń, zniekształceń, schorzeń ropnych i nowotworowych klatki piersiowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. "Rak płuca" pod redakcją Jerzego Kołodzieja i Marka Marciniaka, Ter Media, Poznań 2010.
2. "Tępy uraz klatki piersiowej"; Wojciech Rokicki, Marek Rokicki. Wyd. Śląsk. Katowice 2005.
3. "Nowotwory płuca i opłucnej" praktyczny poradnik dla lekarzy pod redakcją Jacka Jassema i Macieja Krzakowskiego. Gdańsk 2008.
4. "Thoracic Surgery"; F. Griffith Pearson; second edition 2002.
5. "General Thoracic Surgery" Thomas W. Shields; 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: