Farmakologia kliniczna
1600-LD22FKL-J
Celem przedmiotu farmakologia kliniczna jest uzyskanie wiedzy umożliwiającej:
1) rozwiązywanie problemów farmakoterapeutycznych związanych z leczeniem chorób jamy ustnej, głowy i szyi,
2) interpretowanie wyników badań analitycznych dotyczących losów leku w organizmie, jego działania receptorowego
i narządowego
3) swobodne i bezpieczne stosowanie farmakoterapii miejscowej i ogólnej w stomatologii ze szczególnym uwzględnieniem leków przeciwbólowych i przeciwdrobnoustrojowych u wybranych chorych w stanach nagłych
4) definiowanie działań niepożądanych leków, w tym interakcji ze skutecznym przeciwdziałaniem występowaniu tych zjawisk
Tematy wykładów:
1. Leki znieczulające miejscowo oraz leki znieczulenia
ogólnego, ich mechanizm działania, zastosowanie stomatologii i objawy niepożądane.
2. Antybiotyki, leki przeciwgrzybicze, leki przeciwwirusowe.
3. Interakcje lekowe istotne dla interwencji stomatologicznych. Elementy toksykologii.
4. Farmakologia stanów nagłych.
5. Leki stosowane miejscowo w praktyce stomatologa.
Tematy ćwiczeń/seminariów:
1. Receptura lekarska.
2. Odrębności farmakoterapii różnych grup wiekowych.
3. Kobieta w ciąży w gabinecie stomatologicznym. Leczenie stomatologiczne a immunospresyjne.
4. Ból – leczenie, drabina analgetyczna.
5. Farmakologia kliniczna wybranych jednostek chorobowych głowy i szyi.
6. Wypływ leków na wyniki badań laboratoryjnych.
7. Interakcje między lekami.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 5 godzin
- udział w seminarium: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,08 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 5 godzin
- udział w seminarium: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 6,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 2 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa E)
- udział w ćwiczeniach – 2 godziny
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS, procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 8 %
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Wymienia rodzaje bakterii, zna budowę bakterii, wirusów, grzybów i pasożytów, opisuje mechanizmy chorobotwórczości drobnoustrojów (CW.1)
W2:Charakteryzuje lekooporność i wie jak to zjawisko powstaje (CW.10)
W3:Klasyfikuje mechanizmy działania leków poszczególnych grup leków z uwzględnieniem procesów farmakokinetyki, farmakodynamiki i biotransformacji (CW.20)
W4:Określa wskazania, przeciwwskazania, działania niepożądane, dawki leków, zna interakcje między lekami (C.W21)
W5:Wymienia zasady terapii miejscowej i ogólnej zakażeń wywoływanych przez drobnoustroje (C.W22)
W6:Opisuje sposoby zapobiegania bólowi i lękowi, potrafi leczyć ból i lęk towarzyszący chorobom jamy ustnej (E.W10)
W7:Charakteryzuje stany zagrożenia życia (E.W26)
W8:Określa zasady zapisywania wybranych leków i recepturowych (CW.26)
W9:Przedstawia reguły stosowania środków farmakologicznych w profilaktyce i leczeniu chorób jamy ustnej (F.W18)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Rozpoznaje stany zagrożenia życia (E.U8)
U2:Prawidłowo dobiera leki w chorobach zębów i jamy ustnej (E.U3)
U3:Dobiera leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w organizmie człowieka i w poszczególnych narządach (C.U8)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Demonstruje zachowania, w których kieruje się dobrem pacjenta (K_K02)
K2:Wykazuje postawę opartą o zachowania prozdrowotne (K_K06)
K3:Poszerza swoją wiedzę w oparciu obiektywne źródła informacji (K_K07)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• projektowanie i analiza badań naukowych
• uczenie wspomagane komputerem
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• projektowanie i analiza badań naukowych
• uczenie wspomagane komputerem
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość budowy ciała ludzkiego w podejściu topograficznym i czynnościowym, ze szczególnym uwzględnieniem głowy i szyi, znajomość biochemicznych podstaw funkcjonowania organizmu ludzkiego, znajomość gatunków bakterii, wirusów, grzybów i pasożytów, będących najczęstszymi czynnikami etiologicznymi zakażeń i zarażeń, znajomość podstawowych mechanizmów działania leków
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe pisemne lub ustne (≥ 60%): W1-W9, U1-U3
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K3
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..≤100 Bardzo dobry(5)
88≤…..<92 Dobry plus(4+)
80≤…..<88 Dobry(4)
71≤…..<80 Dostateczny plus(3+)
60≤…..<71 Dostateczny (3)
0…..<60 Niedostateczny(2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Farmakologia, Lippincott, wyd. 8, 2024 (wydanie aktualne)
Literatura uzupełniająca:
1. Katzung B.G, Farmakologia ogólna i kliniczna – podręcznik,, wyd. Czelej, 2012
2. Kaczmarzyk T., Goszcz A., Grodzińska L., Stypułkowska J., Woroń J., Zaleska M., „Współczesna farmakoterapia w schorzeniach chirurgicznych jamy ustnej i tkanek okolicznych”, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006
3. Dzierżanowska D., Antybiotykoterapia praktyczna, Bielsko-Biała, Alfa-medica Press, 2023
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: