Zdrowie publiczne
1600-LD12ZD-J
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi strategii działania w dziedzinie zdrowia publicznego, systemów zdrowotnych oraz najważniejszymi w Polsce i na świecie problemami zdrowia publicznego. Przdstawienie zagadnień e-usług w dziedzinie zdrowia.
Seminaria kształtują umiejętności wykorzystania materiałów epidemiologicznych i statystycznych do analizy zdrowia populacji oraz interpretacji czynników wpływających na zdrowie osobnicze i populacji i styl życia. Studenci nabędą umiejętności prowadzenia działań profilaktycznych oraz wykorzystania wyników badań środowiskowych do promocji zdrowego stylu życia. Studenci przygotowują dokumentację medyczną z wykorzystaniem platformy e-zdrowie.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 26 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 1 = 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 51 godzin, co odpowiada
2 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wyjaśnia pojęcie zdrowia publicznego oraz zadania, cele, zadania i strukturę publicznego systemu opieki zdrowotnej (G.W1.)
W2: Rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności, konsekwencje społeczne choroby, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia (G.W1.)
W3:Wyjaśnia zagadnienia związane z higieną środowiskową, oraz interpretuje czynniki wpływające na zdrowie osobnicze i populacji oraz styl życia (G.W3.)
W4: Wyjaśnia sytuację zdrowotną oraz strategię polityki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej, Unii Europejskiej i na świecie (D.W14.)
W5: Przedstawia rodzaje e-usług w ochronie zdrowia oraz wskazuje znaczenie dla konkurencyjności i bariery ograniczające rozwój w stomatologii (G.W8.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Kategoryzuje problemy zdrowotnych oraz wskazuje priorytety zdrowotne (G.U2)
U2: Opracowuje programy profilaktyczne dotyczące zdrowia populacji (G.U5)
U3: Porównuje systemy finansowania świadczeń zdrowotnych w Rzeczypospolitej Polskiej, Unii Europejskiej i na świecie (G.U6.)
U4: Przygotowuje zaświadczenia lekarskie i orzeczenia lekarskie, przedstawia opinie dla pacjenta i prowadzi dokumentację medyczną (w postaci elektronicznej i papierowej), wykorzystując narzędzia i usługi informacyjne w ochronie zdrowia (e-zdrowie) (G.U18.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: promuje zachowania prozdrowotne (K_K06)
K2: wykorzystuje w praktyce rzetelne źródła informacji (K_K07 )
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy (w tym w oparciu o aspekt naukowy)
Seminaria:
- analiza badań naukowych - epidemiologicznych
- projktowanie programów profilaktycznych, na bazie danych naukowych i epidemiologiczych
- praca zespołowa
- konsultacje
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na
Znać podstawowe zagadnienia z zakresu biologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe w formie pytań otwartych
Tabela ocen:
92-100% Bardzo dobry (5)
84-91% Dobry plus (4,5)
76-83% Dobry (4)
68-75% Dostateczny plus (3,5)
60-67% Dostateczny (3)
0-59% Niedostateczny (2)
Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kulik T.B, Latalski M.: Zdrowie publiczne, Czelej, Lublin 2002. Rozdział 4.
2.Wojtczak A.: Zdrowie Publiczne – Wyzwanie dla systemów zdrowia XXI wieku, Wydawnictwo PZWL, 2009. Rozdziały: 1; 2; 3; 5; 7;
3.Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska: Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, Warszawa 2010; rozdziały: 2.1; 2.2; 2.5; 3.2; 3.3; 6.
Literatura uzupełniająca:
1. Beaglehole R., Bonita R. Kjellstrom T.: Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. Nofera, Łódź 2002
1. 2.Praca zbiorowa pod red. Antoniego Czupryny, Stefana Paździocha, Andrzeja Rysia, W. Cezarego Włodarczyka: Zdrowie Publiczne – wybrane zagadnienia. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” Kraków 2001.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: