Podstawowe procedury medyczne
1600-LD12PPM-J
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w odniesieniu do postępowania z pacjentem hospitalizowanym: zasady opieki nad pacjentem; aseptyka i antyseptyka; niezbędny sprzęt do wykonywania podstawowych procedur diagnostycznych i leczniczych; podstawowe parametry przy łóżku pacjenta; podawania leków odpowiednią drogą; zastosowanie właściwych metod leczniczych w podstawowej opiece medycznej.
Całkowity nakład pracy studenta
K1: Umiejętnie dostosowuje się do napotykanych problemów i do zaistniałej sytuacji (K_K02, K_K04, K_K08).
K2: Posiada umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość opieki medycznej (K_K02, K_K10).
Od roku akademickiego 2024/2025:
K1: Umiejętnie dostosowuje się do napotykanych problemów i do zaistniałej sytuacji (K_K02, K_K04, K_K08).
K2: Posiada umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość opieki medycznej (K_K02, K_K11).
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godziny, co odpowiada 0,76 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 12,5 + 4 = 16,5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 37,5 godziny, co odpowiada
1,5 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa C):
- udział w ćwiczeniach – 12 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,48 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 80%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Charakteryzuje zasady aseptyki i antyseptyki (C.W5, C.W28).
W2: Opisuje zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych (C.W6, C.W28).
W3: Charakteryzuje podstawowe techniki diagnostyczne stosowane w podstawowej opiece nad chorym (C.W14, E.W5).
W4: Omawia techniki leczenia w odniesieniu do zabiegów w obszarze podstawowych procedur medycznych (E.W26, C.W25).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Przewiduje skutki szerzenia się zakażeń (C.U5).
U2: Właściwie stosuje sprzęt ochronny w celu poprawnego wykonania podstawowego zabiegu medycznego (C.U5).
U3: Monitoruje podstawowe funkcje życiowe pacjenta metodami nieinwazyjnymi (C.U4, D.U9).
U4: Wykonuje obwodowe wkłucie dożylne (C.U5, E.U21).
U5: Wykonuje wybrane techniki z zakresu pobierania krwi do badań diagnostycznych (C.U5, E.U21).
U6: Właściwie stosuje procedury z zakresu przygotowywania i podawania leków (C.U8, E.U21).
U7: Diagnozuje pacjenta w aspekcie podstawowej opieki medycznej (C.U4, C.U5, D.U9, E.U21).
U8: Wykonuje podstawowe procedury lecznicze z zakresu podstawowej opieki nad chorym (C.U5, D.U9, E.U21).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Umiejętnie dostosowuje się do napotykanych problemów i do zaistniałej sytuacji (K_K02, K_K04, K_K08).
K2: Posiada umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość opieki medycznej (K_K02, K_K04, K_K10).
Metody dydaktyczne
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• warsztaty dydaktyczne z zastosowaniem sprzętu medycznego
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu podstawowe procedury medyczne powinien/na posiadać wiedzę z zakresu podstaw fizjologii oraz anatomii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego; wiedzę i umiejętności z zakresu biofizyki oraz pierwszej pomocy.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian teoretyczny (> 75%): W1 – W4, U1, U7
Sprawdzian praktyczny (system punktacji 0-1): U1 – U8
Kolokwium praktyczne (checklista 0-1, >75%): W1, W2, U1 – U8
Kolokwium końcowe pisemne (>60%): W1 – W4, U1, U3, U6, U7, U8
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2
Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego pisemnego jest uzyskanie pozytywnego wyniku z sprawdzianów, kolokwium praktycznego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Ocena podsumowująca jest wynikową oceny formułującej.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kózka Maria, Płaszewska–Żywko Lucyna: Procedury pielęgniarskie. PZWL 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Jaciubek Marzena: Podstawowe procedury pielęgniarskie. Edra Urban & Partner 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: