Techniki radzenia sobie ze stresem
1600-LD11TRSS-J
Kurs dostarcza wiedzy pomagającej w prawidłowym, sprzyjającym zdrowiu radzeniu sobie ze stresem. Umożliwia poznanie technik radzenia sobie ze stresem, tj.:
1. Samoregulacja.
2. Relaksacja.
3. Ćwiczenia oddechowe.
4. Mindfulness.
5. Techniki wyobrażeniowe.
6. Medytacja.
7. Zarządzanie czasem.
Pozwala także poznać negatywne psychologiczne konsekwencje stresu, m.in. wypalenie zawodowe.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godziny, co odpowiada 0,73 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w seminariach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 13 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10. + 2 = 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada
1,5 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej
Nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna:
W1. pojęcia zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodzina, praca, relacje społeczne) i uwarunkowań społeczno-kulturowych (pochodzenie, status społeczny, wyznanie, narodowość, grupa etniczna) na stan zdrowia pacjenta (D.W.1)
W2: zachowania człowieka sprzyjające utrzymaniu zdrowia, zasady promocji zdrowia, profilaktyki oraz prewencji pierwotnej i wtórnej (D.W.2)
W3: pojęcie stresu, w tym eustresu i dystresu, oraz wpływ stresu na etiopatogenezę i przebieg chorób somatycznych i zaburzeń psychicznych oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem (D.W.11)
W4: objawy zespołu wypalenia zawodowego lekarza dentysty oraz metody zapobiegania jego powstania (D.W.12)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: rozpoznawać własne emocje i kierować nimi w relacjach z innymi osobami w celu efektywnego wykonywania pracy mimo własnych reakcji emocjonalnych (D.U.9)
U2: rozpoznać zespół wypalenia zawodowego lekarza dentysty oraz mu przeciwdziałać (D.U.11)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: potrafi dostrzec i rozpoznać własne ograniczenia oraz dokonywać samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05)
K2: propaguje zachowania prozdrowotne ( K_K06)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny, wykład problemowy, metody eksponujące: film, pokaz, prezentacja multimedialna.
Seminaria:
analiza przypadków, przegląd literatury
Ćwiczenia:
praca z małą grupą: (dyskusja, debata, odgrywanie ról, burza
mózgów, uczenie wspomagane komputerem, metody eksponujące: film, pokaz, prezentacja multimedialna.
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na
Nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
Zaliczenie pisemne: test, W1, W4, U2, K1-K2
Uzyskanie pozytywnego zaliczenia pisemnego to otrzymanie 9 pkt (60%).
Seminaria:
Praca pisemna.W4, U2, K1-K2
Przedłużona obserwacja (>50%):
Ćwiczenia:
Demonstracja wykonywana w warunkach symulowanych wybranej metody radzenia sobie ze stresem. W2, W3, U1, K1-K2
Przedłużona obserwacja (>50%):
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Heszen, I. (2014). Psychologia stresu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
2. LaDyne, R, Okuniewski, J. (2021). Odetnij napięcie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Literatura uzupełniająca:
3. Sapolsky, R. M. (2011). Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
4. Terelak, J. (2008). Człowiek i stres, Oficyna Wydawnictwo Branta, Warszawa
5. Clayton, M. Zarządzanie stresem. Czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, Wydawnictwo Samo Sedno.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: