Embriologia
1600-LD11EMBR-J
Celem wykładów jest przedstawienie rozwoju ludzkiego embrionu od momentu zapłodnienia komórki jajowej do końca etapu płodowego. Studenci poznają mianownictwo embriologiczne, stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynności błon płodowych i łożyska oraz etapy rozwoju poszczególnych narządów ze szczególnym uwzględnieniem jamy ustnej oraz rozwoju zęba. Wykład pomaga studentom zrozumieć rozwój, ostateczną formę i związek pomiędzy tkankami i organami.
Celem ćwiczeń jest pogłębianie i uzupełnianie wiedzy prezentowanej na wykładach. W trakcie ćwiczeń Student zapozna się z mikroskopową budową pępowiny i łożyska, jamy ustnej oraz zęba w rozwoju. Dodatkowo analizując obrazy mikroskopowe zapozna się z etapami rozwoju organizmu.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury i praca z interaktywnym atlasem histologicznym): 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8,5 + 1 = 9,5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa A):
nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Prezentuje morfologię zarodka i płodu oraz charakteryzuje budowę i funkcje błon płodowych i łożyska (A.W1, A.W2)
W2: Rozróżnia etapy rozwoju poszczególnych narządów ze szczególnym uwzględnieniem narządu żucia (A.W2)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Obsługuje mikroskop optyczny (A.U2)
U2: Rozpoznaje w obrazach mikroskopowych struktury pępowiny i łożyska oraz elementy charakterystyczne dla etapów rozwoju organizmu (A.U2)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K05)
K2: Korzysta z różnych źródeł informacji w celu poszerzania wiedzy (K_K07)
K3:Posiada umiejętność wyciągania wniosków na podstawie obrazów mikroskopowych (K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza obrazów mikroskopowych
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu embriologia powinien/na posiadać podstawową wiedzę z zakresu gametogenezy, oogenezy oraz najważniejszych etapów rozwoju embrionalnego (zakres wiedzy szkoły średniej).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe pisemne (zaliczenie bez oceny; ≥60%): W1-W2
Sprawdzian ustny (≥ 60%): W1-W2
Sprawdzian praktyczny (≥ 60%): U1-U2
Przedłużona obserwacja ( > 50%): K1-K3
Kryteria oceniania:
Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego jest uzyskanie pozytywnego wyniku ze sprawdzianu ustnego i praktycznego, a także pozytywna ocena w zakresie kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Moore K.L., Persaud T.V.N., Torchia M.G. Embriologia i wady wrodzone. Od zapłodnienia do urodzenia. Edra Urban & Partner, Wrocław 2013, wyd.1
Literatura uzupełniająca:
1. Bartel H. Embriologia. PZWL, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: