Etyka i deontologia
1600-LD11EID-J
Wśród tematów istotnych dla zawodu lekarza dentysty wyróżnia się etyczne podstawy relacji z pacjentem w tym etyczne podstawy komunikacji z pacjentem i komunikacji w zespole terapeutycznym zakres i treść tajemnicy lekarskiej, obowiązek i prawo udzielania pomocy, problematykę zgody i przymusu w medycynie w tym zagadnienie autonomii i dobra pacjenta, etykę badań naukowych w medycynie. Student zapoznaje się z wybranymi systemami etycznymi, regułami etycznymi obowiązującymi w pracy lekarza dentysty. Student zapoznaje się także z istotnymi problemami etycznymi i bioetycznymi, analizując je na przykładzie wybranych kazusów.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w seminarium: 5 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godz., co odpowiada 0,9 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział seminarium: 5 godzin
- przygotowanie do seminarium(w tym czytanie wskazanej literatury): 7 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 godz.+ 2 godz.= 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 godzin, co odpowiada
1,5 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa ….):
- udział w ćwiczeniach–
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi …..godzin, co odpowiada …. punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: …..%
Nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
- udział w ćwiczeniach: …. godziny
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medyczne wynosi … godziny, co odpowiada …. punktowi ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wymienia zasady etyczne zawarte w Kodeksie Etyki Lekarskiej oraz w Kodeksie Etyki Lekarzy Dentystów CED (G.W15)
W2: Uzasadnia reguły postępowania lekarza- dentysty zgodnego z KEL (G.W15.)
W4: Rozwiązuje problemy moralne pojawiające się w praktyce lekarza- dentysty (G.W15.)
W5: Interpretuje zasady dobroczynienia, nieszkodzenia, autonomii i sprawiedliwości na gruncie praktyki lekarsko- dentystycznej (G.W15.)
W6: Przedstawia listę aktualnych problemów etycznych w praktyce lekarsko-dentystycznej (G.W15.)
W7: Interpretuje aktualne problemy etyczne w praktyce lekarsko- dentystycznej i współczesne problemy bioetyczne
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Analizuje normy etyczne zawarte w KEL w odniesieniu do konkretnych działań w praktyce lekarsko- dentystycznej (G.U12.)
U2: Przewiduje skutki niezgodnego z etyką zawodu postępowania w praktyce lekarsko- dentystycznej (G.U13.)
U3: Planuje działania zgodne z wzorcami etycznymi w praktyce lekarsko- dentystycznej (G.U13.)
U4: Uzasadnia na gruncie etycznym współpracę w zespole interdyscyplinarnym(G.U13.)
U5: Uzasadnia na gruncie etycznym prawa pacjenta w praktyce lekarsko- dentystycznej (G.U16.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Przestrzega zasady okazywania szacunku pacjentowi (K.K01.)
K2:Planuje pracę zespołu w oparciu o zasadę dobra pacjenta (K.K02.)
K3: Przestrzega zasad zachowania tajemnicy lekarskiej (K.K03.)
K4: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych w relacji z pacjentem (K.K04.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• Wykład konwersatoryjny
• Wykład informacyjny
• Wykład problemowy
Seminarium:
• Analiza kazusów
• Dyskusja w małych grupach
• Projekt grupowy
• Rozwiązywanie problemów etycznych na podstawie filmu dokumentalnego
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na być świadomy(a), że współczesne społeczeństwo staje wobec wielości problemów bioetycznych i moralnych oraz wykazywać gotowość do zapoznania się z etycznymi problemami zawodu lekarza dentysty.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru- max. 20 pkt.
(W4-W7, U1, U5) (≥60%):
Przedłużona obserwacja (> 50%): K4
Prezentacja ustna wyników projektu grupowego: przedstawienie zagadnienia, sformułowanie tezy i argumentów (min. 5), logika wypowiedzi, odwołanie do źródeł, forma prezentacji (W1,W2, W4, W7) (>60%)
Udział w dyskusji na zadany temat w pracy w małych grupach (realizacja zadania): 10 p. (U3-U5) (>50%)
Analiza wybranego kazusu- praca grupowa-10p. (teza i wnioski) (U1-U2) (>50%)
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K3
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2023.
2. Łuków P., Pasierski T., Etyka medyczna z elementami filozofii, PZWL, Warszawa 2014.
3. Kodeks Etyki Lekarskiej, wyd. aktualne
4. Międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne
Literatura uzupełniająca:
1. Alichniewicz A., Szczęsna A.( red.), Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001.
2. Gałuszka ,. Szewczyk K. (red.), Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002.
3. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2012.
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2023. 2. Łuków P., Pasierski T., Etyka medyczna z elementami filozofii, PZWL, Warszawa 2014. 3. Kodeks Etyki Lekarskiej, wyd. aktualne 4. Międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne Literatura uzupełniająca: 1. Alichniewicz A., Szczęsna A.( red.), Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001. 2. Gałuszka ,. Szewczyk K. (red.), Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002. 3. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2012.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: