Metodologia prowadzenia badań naukowych z elementami biostatystyki
1600-IB47MPBN-1
Wykłady:
Wykłady mają na celu przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej z zakresu metodologii badań naukowych. Przedstawione zostaną między innymi zasady etyki w badaniach naukowych, cele prowadzenia badań, rodzaje badań klinicznych, eksperymentalnych i obserwacyjnych, hierarchię ich wiarygodności, etapy i metody planowania badań, zasady formułowania pytania klinicznego i hipotez badawczych oraz ich uzasadnianie; kryteria doboru mierzonych punktów końcowych, określania liczebności grupy, czasu obserwacji pacjentów, częstości wizyt kontrolnych; sposoby doboru i gromadzenia piśmiennictwa, zasady randomizacji, doboru grupy badanej i kontrolnej (zrównoważenia czynników zakłócających), mierzonych parametrów (punktów końcowych), zabierania danych i ich analizy, kontroli jakości posiadanej bazy danych, sposobu prezentacji wyników, w zależności od rodzaju i celu badania, sposoby i parametry pomiaru efektu interwencji, oceny jego istotności statystycznej i klinicznej, wnioskowania.
Seminaria:
Seminaria mają na celu wykształcenie umiejętności praktycznych z zakresu metodologii badań naukowych w dziedzinie nauk medycznych. Student będzie miał możliwość praktycznej nauki zagadnień przedstawionych w trakcie wykładów. Student pozna też podstawowe zasady przygotowania samej pracy magisterskiej, jak i późniejszych publikacji, z uwzględnieniem graficznego opracowania wyników.
Całkowity nakład pracy studenta
wykład – 15 h
seminaria – 15 h
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
wykłady: 15 h
seminaria: 15 h
konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 2 h
przeprowadzenie kolokwium: 1 h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 h, co odpowiada 1,3 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
wykłady: 15 h
seminaria: 15 h
przygotowanie do zajęć: 5 h
czytanie literatury fachowej: 5 h
konsultacje: 2 h
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7 h + 1 h = 8 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 h, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7 + 1 = 8h (0,32 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktom ECTS
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Udział w seminariach: 15 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 h, co odpowiada 0,6 punktom ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Potrafi objaśnić wykorzystanie przepisów prawa oraz zasad etycznych w medycynie i inżynierii biomedycznej
W2: Posiada odpowiednią wiedzę dla wykonywanego zawodu w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych
W3: Potrafi omówić pojęcia z zakresu wybranych specjalistycznych procedur medycznych stosowanych w zakresie czynności klinicznych
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi wyszukać informacje z literatury, baz danych, katalogów, norm i patentów oraz dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
U2: Potrafi zaprezentować wyniki prac badawczych i projektowych
U3: Posiada stosować zasadę „uczenia się przez całe życie”, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych poprzez odpowiednie planowanie i realizację procesu samokształcenia
U4: Potrafi umiejętnie stosować technik efektywnego komunikowania się i negocjacji
U5: Potrafi sformułować plan działań odpowiadających potrzebom pacjenta, klienta oraz grupy społecznej
U6: Posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania i wystąpień ustnych w zakresie dyscypliny naukowej właściwej dla studiowanego kierunku studiów
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji osobistych i społecznych
K2: Potrafi zachowywać się w sposób profesjonalny według zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
K3: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
K4: Posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
-wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Seminaria:
-dyskusja dydaktyczna
-drzewo decyzyjne
-projektowanie i analiza badań naukowych
-metody eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z matematyki i statystyki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Praca w trakcie zajęć – K1-K7, U1-U4
Kolokwium końcowe pisemne – W1-W3
% uzyskanych punktów - Ocena
92≤…..≤100 - bdb (5)
88≤…..<92 - db+ (4+)
80≤…..<88 - db (4)
71≤…..<80 - dst+ (3+)
60≤…..<71 - dst (3)
0…..<60 - ndst (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004
2. Maćkiewicz J, Jak pisać teksty naukowe?, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: