Psychoneuroimmunologia 1600-BM32PSYN-1
Poznanie mechanizmów interakcji między układami neuroendokrynnym i immunologicznym stanowi podstawę zrozumienia psychosomatycznej natury stanów fizjologicznych, patofizjologicznych i patologicznych. Wiedza z zakresy psychoneuroimmunologii, gdzie zacierają się granice między immunologią, neurobiologią i psychologią powinna być powszechna wśród studentów kierunków medycznych, w tym biotechnologii o specjalności medycznej.
Wykłady mają za zadanie przedstawić neuronalne i humoralne połączenia między układem neuroendokrynnym a odpornościowym oraz omówić kluczowe przykłady dla istnienia powyższego związku jakimi są- zespół zachowań towarzyszący chorobie (sickness behawior) oraz gorączka emocjonalna. Ponadto na wykładach zostanie także przedstawiona wiedza z zakresy termoregulacji ze szczególnym uwzględnieniem termoregulacyjnego podłoża gorączki. Omawiając patogenezę i znaczenie gorączki studenci poznają praktyczne wykorzystanie narzędzi biotechnologicznych. Celem zaproponowanych wykładów jest także pokazanie istoty planowania eksperymentów.
Zajęcia seminaryjne koncentrują się na zapoznaniu studenta z konstrukcją artykułów naukowych oraz znaczenia ich poszczególnych działów. Szczególny nacisk zostanie położony na krytyczną analizę czytanych publikacji naukowych. Ponadto studenci będą omawiać samodzielnie artykuły naukowe ściśle związane z psychoneuroimmunologią, przygotowując na ich temat prezentacje multimedialne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia z Fizjologii jest obecność na wykładach, ćwiczeniach oraz uzyskanie zaliczenia końcowego.
Zaliczenie końcowe odbędzie się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego ze 35 pytań zamkniętych z wiedzy zdobytej na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych. Każde z nich zawiera cztery możliwe odpowiedzi – z 1 werstraktorem i 3 dystraktorami (bez punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź). Za każdą prawidłową odpowiedź Student uzyskuje 1 punkt. Warunkiem zdania kolokwium jest udzielenie odpowiedzi na 21 pytań. Oceny są ustalane zgodnie z Uchwała Rady dziekańskiej nr 33/21 oraz w zgodzie z par. 17 ust. 2 regulaminu studiów z dnia 30.04.2019
Kolokwium zaliczeniowe: W1-W4, U1-U2
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Górska T, st al. Mózg a zachowanie. PWN, Warszawa 1997 lub wydanie nowsze.
Soszyński D. Mechanizmy indukowania gorączki w stanach pobudzenia emocjonalnego. AM Bydgoszcz 2002
Literatura uzupełniająca:
Soszyński D. Stersowy wzrost temperatury ciała: gorączka czy hipertermia. Post Hig Med Dosw, Wrocław, 1999
Soszyński D. Sickness behavior – mechanizmy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: