Mechanizmy ewolucji i ontogenezy
1600-BM32MEIO-1
Przedmiot zgodnie z aktualną wiedzą zapozna studenta z możliwym rozwojem życia na Ziemi, przedstawi teorię ewolucji syntetycznej, działanie ewolucji w skali makro oraz mikro. Student będzie potrafił posługiwać się terminologią związaną z rozwojem gatunków, zmianami populacji, rozwojem poszczególnego organizmu. Pozna ewolucję człowieka i szczególne przypadki w ewolucji życia na Ziemi.
Ćwiczenia pozwolą wykorzystać teorię w praktyce analiz komputerowych oraz wyciąganiu wniosków z metod filogenetycznych i statystycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy w godzinach (h) związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
• Udział w wykładach: 30
• Udział w ćwiczeniach: 30
• Konsultacje: 1
• Przeprowadzenie zaliczenia: 1
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 62 godzin, co odpowiada 2,48 p ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta w godzinach (h):
• wykłady: 30
• seminaria: 0
• ćwiczenia: 30
• przygotowanie do zajęć: 3
• czytanie literatury fachowej: 0
• konsultacje: 1
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 h, co odpowiada 3 p ECTS.
3. Nakład pracy studenta w godzinach (h), związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
• czytanie literatury fachowej: 0
• konsultacje badawczo-naukowe:
• udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25
• udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 h, co odpowiada 2.00 pkt. ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 +1 = 11 h (0.44 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 11 godzin, co odpowiada 0.44 punktom ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
• Udział w zajęciach o praktycznych: 0
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 0, co odpowiada 0.00 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W_1: Posiada wiedzę na temat znaczenia ewolucjonizmu w naukach biologicznych – (K_W01)
W_2: Zna terminologię stosowaną w badaniach nad ewolucją – (K_W03)
W_3: Zna podstawy ewolucyjne warunkujące funkcjonowanie organizmów żywych, zmienność międzyosobniczą i dziedziczenie cech (K_W08, K_W10)
Efekty uczenia się - umiejętności
U_1: Wykorzystuje narzędzia przydatne w analizie danych filogenetycznych – (K_U01)
U_2: Korzysta z baz danych sekwencji w celu pozyskania danych do analiz ewolucyjnych – (K_U03)
U_3: Potrafi wykorzystywać różne źródła danych w celu pozyskania wiedzy o mechanizmach i procesach ewolucyjnych – (K_U04, K_U06)
U_4: Potrafi opisać zjawiska ewolucyjne przy pomocy adekwatnych metod obliczeniowych i statystycznych (K_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_1: Rozumie potrzebę aktualizowania wiedzy z zakresu ewolucjonizmu – (_K_K02, K_K03)
K_2: Posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy w zakresie ewolucjonizmu i potrafi korzystać z porad ekspertów w celu jej uzupełnienia – (K_K04)
K_3: Rozumie znaczenie nowoczesnych metod badawczych w badaniach ewolucyjnych – (K_K09)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny (konwencjonalny)
• prezentacja multimedialna
• wykład problemowy pogadanka
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia audytoryjne:
• Dyskusja: Burza mózgów, dyskusja panelowa
• Uczenie wspomagane komputerem, pokaz z instruktażem, ćwiczenia praktyczne, obliczeniowe z wykorzystaniem komputerów, projekt
• Gry symulacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki Student powinien:
• posiadać podstawową wiedzę i umiejętności wynikające z matematyki, logiki, obsługi komputera,
• posiadać wiedzę na temat budowy chemicznej DNA, białek, znaczenie konformacji przestrzennej, mechanizmów kopiowania, transkrypcji i translacji informacji genetycznej, metod przyrównywania sekwencji,
• posiadać wiedzę o taksonomii, fizjologii i anatomii zwierząt i roślin, zwłaszcza człowieka oraz podstawy genetyki klasycznej i molekularnej
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia końcowego. – W_1, W_2, W_3, W_4, U_1, U_2, U_3, K_1, K_2, K_3
2. Cząstkowe prace zaliczeniowe przygotowywane w trakcie ćwiczeń i oceniane. Skala ocen zgodnie z regulaminem zajęć.
3. Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Skala ocen: 2-5 gdzie 2 jest oceną negatywną.
4. Ocena końcowa stanowi średnią ocen z egzaminu końcowego i ćwiczeń, przy czym pozytywna ocena z ćwiczeń warunkuje dopuszczenie do egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Krzanowska H, Łomnicki A, Rafiński J, Szarski H, Szymura JM. Zarys mechanizmów ewolucji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2002.
2. Kaczmarek M. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. Wydanie 9. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2018.
3. Xiong J. Podstawy bioinformatyki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2009.
4. Brown T. Genomy. Warszawa: PWN; 2009.
5. Drewa G, Ferenc T. Genetyka medyczna. Wrocław: Elsevier, Urban & Partner; 2011. 854 s.
6. Futuyma DJ, Edwards SV, True JR, Babik W, Radwan J. Ewolucja. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2008.
7. Higgs PG, Attwood TK. Bioinformatyka i ewolucja molekularna. Warszawa: PWN; 2012.
Literatura uzupełniająca:
8. Barylski J, Broniarczyk J, Durzyńska J, Musidlak O, Nawrot R, Poręba E, i in. Wirusologia. Wydanie pierwsze. Goździcka-Józefiak A, redaktor. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2019.
9. Kubicz A. Tajemnice ewolucji molekularnej. Tajemnice ewolucji molekularnej. Warszawa ; Wrocław: Wydaw. Naukowe PWN; 1999.
10. Wrzosek D. Matematyka dla biologów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2008.
11. Wskazane publikacje naukowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: