Farmakologiczne możliwości modulowania wybranych układów sygnalizacyjnych
1600-BM31FMMU-1
Zakres tematów:
Wykłady:
1. Układ sygnalizacyjny komórki.
2. Teoria receptorowa.
3. Receptory – teoretyczne i praktyczne aspekty przekazywania sygnału.
4. Zaburzenia sygnalizacyjne w chorobach neurodegeneracyjnych.
5. Patomechanizmy zaburzenia sygnałów komórkowych w uzależnieniach.
6. Rola kinaz tynozowych w wybranych jednostkach chorobowych.
7. Zaburzenia transmisji sygnałów komórkowych w wybranych chorobach układu krążenia.
Ćwiczenia:
1. Teoria receptorowa w ujściu farmakologicznym.
2. Potencjalne możliwości modulowania sygnałów komórkowych.
3. Autonomiczny układ nerwowy – rola receptorów metaboprotowych w wybranych
jednostkach chorobowych.
4. Modulacja sygnalizacyjna w terapii uzależnień.
5. Modulacja sygnalizacyjna w chorobach neurodegeneracyjnych.
6. Modulująca sygnalizacja w wybranych typach nowotworów.
7. Leki biologiczne i biotechnologiczne.
8. Sterydy kataboliczne i anaboliczne – wpływ na wybrane układy sygnalizacyjne w
organizmie.
9. Receptory kannabinoidowe. Marihuana – fakty i mity.
10. Wpływ suplementów diety na mechanizmy przekazywania sygnałów komórkowych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- wykłady: 10 godz.
- ćwiczenia: 15 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 26 godz., co odpowiada 1,04 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- wykłady: 10 godz.
- ćwiczenia: 15 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń: 40 godz.
- czytanie literatury: 25 godz.
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9 + 1 = 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS
3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi:
Nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 15 godz., co odpowiada 0,6 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student posiada podstawową wiedzę w zakresie nauk przyrodniczych (B1_W01)
W2: Zna podstawową terminologię nauk przyrodniczych i medycznych (B1_W03)
W3: Rozumie podstawowe funkcje narządów i układów tworzących organizm człowieka (B1_W06)
W4: Rozumie główne mechanizmy zaburzeń funkcji życiowych i zna kluczowe pojęcia z zakresu fizjologii człowieka (B1_W07)
W5: Rozumie biologiczne, chemiczne i biofizyczne mechanizmy funkcjonowania komórek i narządów (B1_W08)
W6: Rozumie molekularne podstawy funkcjonowania organizmu człowieka w stanach fizjologicznych i patologicznych, procesy biochemiczne oraz uwarunkowania genetyczne i środowiskowe zaburzających ich przebieg (B1_W11)
W7: Zna technologie otrzymywania substancji aktywnych biologicznie oraz metody modyfikowania właściwości tych substancji dla potrzeb terapeutycznych i diagnostycznych (B1_W16)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Korzysta z danych literaturowych z zakresu biotechnologii w języku polskim oraz rozumie teksty publikacji przeglądowych i podręczników w języku angielskim (B1_U04)
U2: Uczy się samodzielnie i potrafi pozyskać źródła wiedzy niezbędne do opanowania zadanego tematu (B_U05)
U3: Wykorzystuje różne źródła w procesie pozyskiwania danych na wybrany temat i wnioskowania (B1_U06)
U4: Przygotowuje pisemne opracowanie i dokumentację zadanego problemu naukowego lub własnej pracy naukowej w języku polskim (B1_U10)
U5: Potrafi przygotować ustną prezentację w języku polskim, opisującą wybrany problem naukowy lub badania własne (B1_11)
U6: Wykorzystuje terminologię naukową w dyskusjach z dziedziny biotechnologii, biologii molekularnej i medycyny (B1_u13)
U7: Posiada umiejętności językowe w zakresie nauk biologicznych i medycznych, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (B1_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi działać i pracować w grupie (B1_K01)
2: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (B1_K02)
K3: Posiada świadomość ograniczeń własnej wiedzy i wie, kiedy zasięgać porady innych specjalistów (B1_K04)
K4: Odpowiedzialnie traktuje własną pracę i powierzony sprzęt oraz szanuje pracę innych (B1_K07)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia audytoryjne:
- dyskusja dydaktyczna
- metody eksponujące
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu nauk przyrodniczych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe ustne bądź pisemne –W1 - W7, K1-K7, U1-U4
Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą tabelą:
Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny pozytywnej wynosi 60%.
Skala ocen:
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..≤100 bdb (5)
88≤…..<92 db+ (4+)
80≤…..<88 db (4)
71≤…..<80 dst+ (3+)
60≤…..<71 dst (3)
0…..<60 ndst (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
1.Mutschler E., Geisslinger G., Kroemer HK., Ruth P., Schafer-Korting M.; Mutschler FARMAKOLOGIA I TOKSYKOLOGIA. Wydawnictwo MedPharm Polska, 2016.
2.Korbut R., FARMAKOLOGIA, PZWL 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: