Terapeutyczne aplikacje biotechnologii w chorobach ukladu sercowo-naczyniowego
1600-BM22TSNA-2
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy na temat:
- inwazyjnych metod terapii choroby niedokrwiennej serca – ich celu, stosowanych metod i wykorzystywanych materiałów;
- inwazyjnych metod leczenia zaburzeń rytmu serca i zaburzeń przewodzenia;
- metod diagnostycznych oraz niefarmakologicznych form terapii niewydolności serca;
- metod diagnostycznych oraz niefarmakologicznych metod korekcji niektórych wad serca.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:
- prowadzenie wykładów - 15 godzin
- udział w ćwiczeniach – 15 godzin
- konsultacje – 1 godzina
- zaliczenie pisemne – 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,28 punktu ETCS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach – 15 godzin
- udział w ćwiczeniach – 15 godzin
- konsultacje – 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń – 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia – 6 godzin
- zaliczenie – 1 godzina
Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1 Posiada podstawową wiedzę w zakresie nauk przyrodniczych –w zakresie anatomii i fizjologii układu sercowo-naczyniowego (K_W01)
W2 Zna podstawowe narzędzia i techniki badawcze stosowane w naukach przyrodniczych ultrasonografia, badania z użyciem kontrastu, elektrokardiografia (K_W02)
W3 Zna podstawową terminologię nauk przyrodniczych i medycznych (K_W01)
W4 Rozumie podstawowe funkcje układu sercowo-naczyniowego (K_W01)
W5 Rozumie główne mechanizmy zaburzeń funkcji życiowych i zna kluczowe pojęcia z zakresu fizjologii układu sercowo-naczyniowego człowieka (K_W26)
W6 Rozumie biologiczne, biochemiczne i biofizyczne mechanizmy funkcjonowania komórek i narządów (K_W26)
W7 Rozumie molekularne podstawy funkcjonowania organizmu człowieka w stanach fizjologicznych i patologicznych, procesy biochemiczne oraz uwarunkowania genetyczne i środowiskowe zaburzających ich przebieg (K_W26)
W8 Zna zasady i metodykę hodowli komórkowych roślinnych i zwierzęcych oraz ich zastosowanie w biotechnologii (K_W17, K_W25)
W9 Posiada podstawową wiedzę z zakresu filozofii i etyki biotechnologii i medycyny (K_W21)
W10 Zna podstawowe regulacje i normy prawne związane z biotechnologią (K_W20)
W11 Zna zasady regulujące własność intelektualną w biotechnologii oraz akceptację społeczną jej produktów i procesów (K_W21)
W12 Zna zasady dobrej praktyki laboratoryjnej, przepisy BHP obowiązujące w laboratoriach oraz zagrożenia związane z pracą w laboratorium i sposoby zapobiegania im (K_W22)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 Korzysta z narzędzi informatycznych w celu pozyskiwania i przechowywania danych (K_U03, K_U13 )
U2 Korzysta z danych literaturowych z zakresu biotechnologii w języku polskim oraz rozumie teksty publikacji przeglądowych i podręczników w języku angielskim (K_U01)
U3 Uczy się samodzielnie i potrafi pozyskać źródła wiedzy niezbędne do opanowania zadanego tematu (K_U02, K_U13)
U4 Wykorzystuje różne źródła w procesie pozyskiwania danych na wybrany temat i wnioskowania (K_U06, K_U10)
U5 Przygotowuje pisemne opracowanie i dokumentację zadanego problemu naukowego lub własnej pracy naukowej w języku polskim (K_U09, K_U10)
U6 Potrafi przygotować ustną prezentację w języku polskim, opisującą wybrany problem naukowy lub badania własne (K_U09, K_U11)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Potrafi działać i pracować w grupie (K_K06)
K2 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
K3 Rozumie potrzebę podnoszenia i aktualizacji wiedzy i kompetencji zawodowych (K_K03)
K4 Posiada świadomość ograniczeń własnej wiedzy i wie, kiedyzasięgać porady innych specjalistów (K_K04)
K5 Kieruje się etyką zawodową w celu rozpoznawania i rozwiązywania dylematów natury moralnej i etycznej (K_K05, K_K09)
K6 Odpowiedzialnie traktuje kwestie bezpieczeństwa i potrafi reagować w stanach zagrożenia (K_K08)
K7 Odpowiedzialnie traktuje własną pracę i powierzony sprzęt oraz szanuje pracę innych (K_K05)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
Ćwiczenia
Demonstracje urządzeń stosowanych w leczeniu w diagnostyce i leczeniu choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, zaburzeń rytmu serca i zaburzeń przewodzenia oraz niektórych wad wrodzonych i nabytych.
Udział w przeprowadzonych badaniach i zabiegach terapeutycznych.
Dyskusja dydaktyczna
Analiza przypadków
Projektowanie i analiza badań naukowych
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego (zaliczenie przedmiotów - Fizjologia i Patofizjologia).
Znajomość diagnostyki i leczenia podstawowych schorzeń układu sercowo- naczyniowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia przedmiotu „Terapeutyczne aplikacje biotechnologii w chorobach układu sercowo-naczyniowego” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin wykładów i ćwiczeń oraz zaliczyć przedmiot w formie zaliczenia pisemnego (test). Test złożony jest z 30 pytań jednokrotnego wyboru z 5 wariantami odpowiedzi. Aby test zaliczyć student musi odpowiedzieć prawidłowo na 60% pytań tj. uzyskać 18 punktów.
W przypadku niezaliczenia testu student ma prawo do ponownego zdawania w terminie wyznaczonym przez Kierownika jednostki.
Uzyskane przez studenta kompetencje (K1-K7) oceniane są na podstawie przedłużonej obserwacji (cykl ćwiczeniowy).
Praktyki zawodowe
Literatura
Piśmiennictwo podstawowe:
„Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.
Piśmiennictwo uzupełniające:
Szczeklik A., Tendera M.: Kardiologia (tom I i II), Wyd. Med. Praktyczna, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: