Nowe antybiotyki i alternatywne sposoby leczenia zakażeń
1600-BM22NAAM-1
Podstawowe cele przedmiotu Nowe antybiotyki i alternatywne sposoby leczenia zakażeń powinny się koncentrować na:
- określeniu wpływu drobnoustrojów chorobotwórczych oraz czynników środowiska na organizm człowieka z uwzględnieniem dróg wnikania i transmisji patogenów
- zapoznaniu się z zasadami diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej
- zapoznaniu się z zasadami dezynfekcji i dekontaminacji
- nabyciu wiedzy o mechanizmach działania leków przeciwdrobnoustrojowych z uwzględnieniem lekooporności patogenów oraz umiejętności planowania leczenia wybranych zakażeń
Zakres tematów:
1.Budowa i klasyfikacja drobnoustrojów chorobotwórczych dla człowieka ze szczególnym uwzględnieniem bakterii
i grzybów.
2.Antybiotyki klasyczne. Podstawowe mechanizmy antybiotykoodporności drobnoustrojów.
3.Antybiotyki samotne i nietypowe.
4.Antybiotyki przeciwgrzybicze i przeciwnowotworowe.
5.Kierunki poszukiwań nowych antybiotyków oraz alternatywne sposoby leczenia zakażeń.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w seminariach: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w tym czytanie literatury i zaliczenie: 15 godzin + 3 godziny = 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,32 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych naukowych z zakresu antybiotykoterapii: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie się do zaliczenia: 10 godzin + 3 godziny = 13 godzin, co stanowi 0,52 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia drobnoustroje z uwzględnieniem chorobotwórczych i obecnych we florze fizjologicznej (C.W12)
W2: zna i rozumie epidemiologię zarażeń wirusami i bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania (C.W13)
W3: określa wpływ abiotycznych i biotycznych (wirusy, bakterie) czynników środowiska na organizm człowieka i populację ludzi oraz drogi ich wnikania do organizmu człowieka (C.W14)
W4: zna podstawowe zasady diagnostyki mikrobiologicznej
i parazytologicznej (C.W19)
W5: określa istotę problemu lekooporności, w tym lekooporności wielolekowej (C.W40)
W6: wymienia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania
i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego
w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, sepsie i zakażeniach szpitalnych (E.W34)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: ocenia zagrożenia środowiskowe i posługuje się
podstawowymi metodami pozwalającymi na wykrycie obecności
czynników szkodliwych (biologicznych i chemicznych) w
biosferze (C.U6)
U2: interpretuje wyniki badań mikrobiologicznych (C.U10)
U3: planuje projektować schematy racjonalnej antybiotykoterapii
zakażeń, empirycznej i celowanej (C.U15)
U4: zbiera informacje na temat obecności czynników ryzyka
chorób zakaźnych i przewlekłych oraz planuje działania
profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania (G.U2)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: posiada świadomość, że zasady leczenia przeciwdrobnoustrojowego ulegają ciągłym modyfikacjom
i rozumie, że konieczne jest stałe aktualizowanie posiadanej wiedzy (K_K01)
K2: potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia
i współpracowników w czasie pracy, bez względu na jej charakter
(K_K02)
K3: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K07)
K4: formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji (K_K10)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- dyskusja dydaktyczna
- drzewo decyzyjne
- analiza przypadków klinicznych
- projektowanie i analiza badań naukowych
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii i parazytologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne lub pisemne: W1-W6, U1-U4, K1-K4
Skala ocen:
% uzyskanych punktów Ocena
92 ≤…..≤ 100 bardzo dobry (5)
88 ≤…..< 92 dobry plus (4+)
80 ≤…..< 88 dobry (4)
71 ≤…..< 80 dostateczny plus (3+)
60 ≤…..< 71 dostateczny (3)
0…..<60 niedostateczny (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Farmakologia, Ryszard Korbut, Rafał Olszanecki, wyd. 2, PZWL, Warszawa 2017
2. Przewodnik antybiotykoterapii pod red. Katarzyny Dzierżanowskiej-Fangrat, 2024.
3. Antybiotykoterapia w problematyce zakażeń szpitalnych, Zbigniew Rybicki, Wydawnictwo Makmed 2015, wyd. 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: