Kultury komórkowe i tkankowe zwierząt
1600-BM22KKTZ-1
Przedmiot „Kultury komórkowe i tkankowe zwierząt” na kierunku biotechnologia złożony jest z wykładów oraz ćwiczeń praktycznych. Podczas wykładów omówione zostaną rodzaje i źródła komórek niezróżnicowanych oraz możliwości ich zastosowania w inżynierii tkankowej i medycynie regeneracyjnej. Omówione zostaną biomateriały stosowane w inżynierii tkankowej i medycynie regeneracyjnej oraz zasady konstrukcji neo-tkanek i neo-narządów in vitro. Przedstawione zostaną możliwości wykorzystania metod inżynierii tkankowej w różnych dyscyplinach klinicznych m.in. dermatologii, kardiologii, urologii, hematologii, diabetologii, ortopedii czy okulistyce.
Na ćwiczeniach z przedmiotu „Kultury komórkowe i tkankowe zwierząt” studenci zapoznają się z podstawowymi technikami inżynierii tkankowej. Na pierwszych zajęciach w pracowni hodowli komórkowej zostanie przedstawiony plan oraz wyposażenie laboratorium wraz z zasadami bezpieczeństwa i aseptyki. Studenci zapoznają się z podstawowymi odczynnikami wykorzystywanymi do hodowli komórek takimi jak media oraz dodatki do nich. Celem ćwiczeń jest opanowanie podstawowych technik wykorzystywanych w laboratorium inżynierii tkankowej takich jak: pasażowanie komórek, liczenie komórek w hemocytometrze, rozmrażanie i zamrażanie komórek. Informacje na temat aseptycznej pracy pozwolą na unikanie infekcji i zanieczyszczeń podczas prowadzenia hodowli komórkowych. Kończąc zajęcia studenci będą potrafili zakładać hodowle pierwotne fibroblastów z zarodka kurzego, mezenchymalnych komórek macierzystych tkanki tłuszczowej szczura oraz mezenchymalnych komórek macierzystych szpiku kostnego szczura, poznają również metodę enkapsulacji komórek. Studenci będą korzystać z dostępnych baz danych w celu poszukiwania aktualnych publikacji dotyczących inżynierii tkankowej w celu przygotowania do projektowania badań oraz pisania prac naukowych.
W cyklu 2022/23L:
Zakres tematów Przedmiot „Kultury komórkowe i tkankowe zwierząt” na kierunku biotechnologia złożony jest z wykładów oraz ćwiczeń praktycznych. Podczas wykładów omówione zostaną rodzaje i źródła komórek niezróżnicowanych oraz możliwości ich zastosowania w inżynierii tkankowej i medycynie regeneracyjnej. Omówione zostaną biomateriały stosowane w inżynierii tkankowej i medycynie regeneracyjnej oraz zasady konstrukcji neo-tkanek i neo-narządów in vitro. Przedstawione zostaną możliwości wykorzystania metod inżynierii tkankowej w różnych dyscyplinach klinicznych m.in. dermatologii, kardiologii, urologii, hematologii, diabetologii, ortopedii czy okulistyce. Na ćwiczeniach z przedmiotu „Kultury komórkowe i tkankowe zwierząt” studenci zapoznają się z podstawowymi technikami inżynierii tkankowej. Na pierwszych zajęciach w pracowni hodowli komórkowej zostanie przedstawiony plan oraz wyposażenie laboratorium wraz z zasadami bezpieczeństwa i aseptyki. Studenci zapoznają się z podstawowymi odczynnikami wykorzystywanymi do hodowli komórek takimi jak media oraz dodatki do nich. Celem ćwiczeń jest opanowanie podstawowych technik wykorzystywanych w laboratorium inżynierii tkankowej takich jak: pasażowanie komórek, liczenie komórek w hemocytometrze, rozmrażanie i zamrażanie komórek. Informacje na temat aseptycznej pracy pozwolą na unikanie infekcji i zanieczyszczeń podczas prowadzenia hodowli komórkowych. Kończąc zajęcia studenci będą potrafili zakładać hodowle pierwotne fibroblastów z zarodka kurzego, mezenchymalnych komórek macierzystych tkanki tłuszczowej szczura oraz mezenchymalnych komórek macierzystych szpiku kostnego szczura, poznają również metodę enkapsulacji komórek. Studenci będą korzystać z dostępnych baz danych w celu poszukiwania aktualnych publikacji dotyczących inżynierii tkankowej w celu przygotowania do projektowania badań oraz pisania prac naukowych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy w godzinach związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- wykłady: 15
- seminaria: 0
- ćwiczenia: 30
- przeprowadzenie zaliczenia: 1
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 46 godz., co odpowiada 1,84 pkt. ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta w godzinach:
- wykłady: 15
- seminaria: 0
- ćwiczenia: 30
- przygotowanie do zajęć: 5
- czytanie literatury fachowej: 9
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15+1
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3.00 pkt. ECTS
3. Nakład pracy studenta w godzinach, związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie literatury fachowej: 9
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 8
- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15
- przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 6
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 12
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 godz. , co odpowiada 2.00 pkt. ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 +1 = 16 h (0.64 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16 godzin, co odpowiada 0.64 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- Udział w zajęciach praktycznych: 15
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15, co odpowiada 0.60 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje prawidłową budowę i funkcje komórek i tkanek zwierząt (K_W01, K_W03)
W2: Posiada szczegółową wiedzę z zakresu biologii i funkcji komórek macierzystych (K_W01, K_W03)
W3: Posiada wiedzę na temat organizacji, wyposażenia i zasad pracy w warunkach sterylnych w laboratorium inżynierii tkankowej (K_W02, K_W23)
W4: Opisuje różne metody zakładania hodowli pierwotnych komórek macierzystych i zróżnicowanych (prawidłowych i nowotworowych), jak również różne techniki hodowli komórek i tkanek (hodowle adherentne: w monowarstwie, przestrzenne [3D], hodowle w zawiesinie) (K_W12)
W5: Posiada wiedzę na temat bankowania komórek i tkanek (K_W12)
W6: Zna metody wykorzystywane w celu oceny proliferacji komórek i cytotoksyczności związków (K_W12)
W7: Zna metody wykrywania i leczenia zakażeń hodowli komórkowych (K_W23)
W8: Zna produkty biotechnologiczne wytworzone z zastosowaniem technik inżynierii tkankowej, które znalazły zastosowanie w medycynie (K_W05)
W9: Posiada aktualną wiedzę na temat zastosowania technik inżynierii tkankowej w medycynie (K_W05)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posiada umiejętność pracowania w warunkach sterylnych (K_U01, K_U07, K_U08)
U2: Potrafi pasażować, liczyć oraz oceniać żywotność komórek (K_U01, K_U07, K_U08)
U3: Potrafi zakładać i utrzymać hodowle komórek macierzystych i zróżnicowanych zwierząt (K_U01, K_U07, K_U08)
U4: Potrafi zamrażać i rozmrażać komórki (K_U01, K_U07, K_U08)
U5: Potrafi utworzyć hodowlę przestrzenną komórek (K_U01, K_U07, K_U08)
U6: Potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenie w warunkach in vitro, analizować i opisywać wyniki przeprowadzonych doświadczeń jak również formułować odpowiednie wnioski (K_U09, K_U10, K_U12)
U7: Posiada umiejętność korzystania z baz medycznych, potrafi pozyskiwać piśmiennictwo z zakresu najnowszych osiągnięć inżynierii tkankowej, potrafi analizować artykuły i przedstawić ich założenia w formie prezentacji multimedialnej (K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U10, K_U12, K_U13)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie inżynierii tkankowej (K_K02)
K2: Posiada świadomość ciągłego rozwoju technik inżynierii tkankowej w medycynie oraz przemyśle farmaceutycznym (K_K03)
K3: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań (K_K01, K_K04)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
- analiza przypadków
Ćwiczenia:
- dyskusja dydaktyczna
- projektowanie i analiza badań naukowych
- praca laboratoryjna
- prezentacja multimedialna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/powinna posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwia wejściowe oceniane będą w systemie punktowym. Maksymalna liczba punktów, jaką może uzyskać student, wynosi 50 (5 x 10 pkt), W1-W7.
Projekty laboratoryjne oceniane będą w systemie punktowym. Maksymalna liczba punktów, jaką może uzyskać student, wynosi 50 (5 x 10 pkt); U1-U6, K2, K3.
Prezentacja multimedialna oceniona zostanie w systemie punktowym. Maksymalna liczba punktów, jaką może uzyskać student, wynosi 40; W8, W9, U7, K2.
Aktywność w trackie ćwiczeń oceniana będzie w systemie punktowym. Maksymalna liczba punktów, jaką może uzyskać student, wynosi 10; K1-K3.
Student w czasie ćwiczeń może uzyskać maksymalnie 150 pkt. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie minimum 90 pkt (60%).
Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego.
Studenci, którzy podczas ćwiczeń uzyskają najwyższą liczbę punktów zostaną dopuszczeni do terminu zerowego.
Egzamin końcowy pisemny obejmujący zagadnienia omawiane na wykładach oraz ćwiczeniach, pytania zamknięte jednokrotnego wyboru, pytania otwarte (0-30pkt.; >59%); W1-W9
Punktacja Ocena
<59% ndst
60-71% dst
71-80% dst+
80-88% db
88-92% db+
92-100% bdb
Przedłużona obserwacja (0-10 pkt; >60%): K1-K3
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Kultury Komórkowe Zwierząt i Człowieka, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007.
Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007.
Histologia Ogólna, red. Władimir Bożiłow, Bydgoszcz 1996 Literatura uzupełniająca:
Principles of Regenerative Medicine 3rd Edition, red. A Atala, R Lanza, T. Mikos, R. Nerem. Academic Press, 2018.
Hodowla Komórek i Tkanek, red. Stanisława Stokłosowa, Warszawa 2004.
W cyklu 2022/23L:
Wykłady: - wykład informacyjny - analiza przypadków Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna - projektowanie i analiza badań naukowych - praca laboratoryjna - prezentacja multimedialna
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: Kultury Komórkowe Zwierząt i Człowieka, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007. Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007. Histologia Ogólna, red. Władimir Bożiłow, Bydgoszcz 1996
Literatura uzupełniająca: Principles of Regenerative Medicine 3rd Edition, red. A Atala, R Lanza, T. Mikos, R. Nerem. Academic Press, 2018. Hodowla Komórek i Tkanek, red. Stanisława Stokłosowa, Warszawa 2004.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: