Podstawy przedsiębiorczości
1600-BM21PPPR-2
WYKŁADY
Przedsiębiorczość i innowacje (pojęcia, definicje, wpływ innowacji na rozwój gospodarczy, przedsiębiorczość innowacyjna, polityka innowacyjna w Polsce). Źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych w Polsce (venture capitals, biobiznes, business angels). Instytucje proinnowacyjne w Polsce (prezentacja akademickich ośrodków przedsiębiorczości w Polsce, spin-off, spin-out). Fundusze unijne a przedsiębiorczość innowacyjna w Polsce (program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji, 7. program ramowy). Problemy i bariery przesiębiorczości innowacyjnej w Polsce (problemy instytucjonalne, świadomość społeczna, bariery rynkowe). Definicja i przegląd rodzajów własności intelektualnej i przemysłowej. Zarządzanie własnością intelektualną. Patent. Procedura i ochrona własności intelektualnej wynalzacy. Komercjalizacja wyników badań. Marketing usług badawczych.
ĆWICZENIA
Organizacja czasu menedżera. Projektowanie i planowanie eksperymentu/projektu. Zarządzanie projektem. Ocena ryzyka w projekcie. Analiza SWOT. Łańcuch krytyczny w ocenie ryzyka. Harmonogramowanie. Biznes plan. Komunikacja w zarządzaniu projektem.
W cyklu 2024/25Z:
WYKŁADY Przedsiębiorczość i innowacje (pojęcia, definicje, wpływ innowacji na rozwój gospodarczy, przedsiębiorczość innowacyjna, polityka innowacyjna w Polsce). Źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych w Polsce (venture capitals, biobiznes, business angels). Instytucje proinnowacyjne w Polsce (prezentacja akademickich ośrodków przedsiębiorczości w Polsce, spin-off, spin-out). Fundusze unijne a przedsiębiorczość innowacyjna w Polsce (program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji, 7. program ramowy). Problemy i bariery przesiębiorczości innowacyjnej w Polsce (problemy instytucjonalne, świadomość społeczna, bariery rynkowe). Definicja i przegląd rodzajów własności intelektualnej i przemysłowej. Zarządzanie własnością intelektualną. Patent. Procedura i ochrona własności intelektualnej wynalzacy. Komercjalizacja wyników badań. Marketing usług badawczych. ĆWICZENIA Organizacja czasu menedżera. Projektowanie i planowanie eksperymentu/projektu. Zarządzanie projektem. Ocena ryzyka w projekcie. Analiza SWOT. Łańcuch krytyczny w ocenie ryzyka. Harmonogramowanie. Biznes plan. Komunikacja w zarządzaniu projektem.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 14 godzin
- udział w ćwiczeniach w formie tradycyjnej: 6 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 44 godziny, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 14 godzin
- udział w ćwiczeniach w formie tradycyjnej: 6 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 + 2 = 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada
2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 6 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu przedsiębiorczości): 10 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu przedsiębiorczości): 10 godzin
- przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu przedsiębiorczości): 4 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu przedsiębiorczości): 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,1 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu: 6 + 2 = 8 godzin (0,3 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
- udział w wykładach: 20 godzin (0.7 punktu ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 14 godzin (0,5 punktu ECTS)
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przedsiębiorczości, jej rodzajów i typów, a także społeczno-gospodarczych uwarunkowań (P2A_W11)
W2: zna podstawowe reguły podejmowania decyzji w sferze finansowania i pozyskiwania odpowiednich funduszy (P2A_W08)
W3: zna teoretyczne koncepcje dotyczące wykorzystania aktywności przedsiębiorczej (P2A_W10)
W4: zna podstawy polityki patentowej w zakresie innowacyjności (P2A_W10)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi dokonać analizy związku pomiędzy innowacyjnością a sukcesem w biznesie (P2A_U03)
U2: potrafi rozpoznać czynniki sukcesu w prowadzeniu działalności gospodarczej (P2A_U11)
U3: potrafi przedstawić w formie wypowiedzi ustnej projekt własnej
działalności gospodarczej (P2A_U08)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: jest świadomy korzyści podejmowanych decyzji ekonomicznych (P2A_K01)
K2: jest zdolny do obiektywnej oceny wykonanej pracy (P2A_K02)
K3: jest przekonany o możliwości podejmowania działań w celu stworzenia własnego biznesu (P2A_K08)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
- stolików eksperckich
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- wykład problemowy z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu programu przedsiębiorczości w szkole ponadgimnazjalnej
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
ZALICZENIE NA OCENĘ
Prezentacja projektu - W1, W2, W3, U1, U3
Aktywność - K1, K2
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na zajęciach (nieobecność nieusprawiedliwiona stanowi podstawę do niezaliczenia przedmiotu), uzyskanie przez studenta 60% punktów możliwych do zdobycia podczas ćwiczeń, brak wykroczeń wymienionych w „Ogólnych i szczegółowych przepisach BHP wymaganych podczas realizacji procesu dydaktycznego” ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Urologii- Zakładzie Inżynierii Tkankowej.
Oceny wystawiane są w oparciu o średni wynik zaliczenia (s). Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi 60%.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach, ćwiczeniach oraz prezentacja i omówienie przygotowanego w ramach ćwiczeń własnego projektu.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
1. Kapusta F.: Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka. Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu Filia we Wrocławiu. Poznań-Wrocław 2006
2. Moczydłowska J., Pacewicz J.: Przedsiębiorczość. Wydawnictwo Oświatowe „FOSZE”, Rzeszów 2007.
3. Piecuch T.: Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
4. Targalski J.: Przedsiębiorczość i zarządzanie. Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa 2003.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1.Drucker P.F.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE, Warszawa 1992
2.Kaczmarek T.: Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Difin, Warszawa 2006.
3. Lichtarski J.: Podstawy nauki o przedsiębiorstwie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: