Kultury komórkowe i tkankowe roślin
1600-BM21KKTR-1
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki.
Podczas wykładów opisane zostaną zagadnienia dotyczące historii biotechnologii roślin, a także rozwoju metod zakładania i prowadzenia kultur in vitro. Studenci zapoznają się ze sposobami rozmnażania wegetatywnego roślin, a także metodami otrzymywania roślin transgenicznych, ze wskazaniem na prawne aspekty tworzenia odmian genetycznie modyfikowanych. Opisane zostaną także możliwości zastosowania biotechnologii roślin i kultur in vitro w rolnictwie, farmakologii, kosmetologii i medycynie.
Ćwiczenia są częściowo tematycznie powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Zapoznanie z metodami przygotowania podłoży hodowanych, sterylizacją materiału roślinnego i wykrywaniem zakażeń poprzedzone zostanie powtórką treści dotyczących budowy anatomicznej i histologicznej roślin naczyniowych. Opisane zostaną ponadto zasady bezpieczeństwa i aseptyki w laboratorium hodowli roślin, a także podstawowe techniki umożliwiające hodowlę komórek roślinnych w warunkach in vitro. Studenci poznają techniki związane z zakładaniem kultur in vitro, mikrorozmnażaniem roślin i izolacją protoplastów. Przeprowadzona zostanie także izolacja barwników fotosyntetycznych i białek roślinnych zakończona ich oceną ilościową i jakościową.
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki. Podczas wykładów opisane zostaną zagadnienia dotyczące historii biotechnologii roślin, a także rozwoju metod zakładania i prowadzenia kultur in vitro. Studenci zapoznają się ze sposobami rozmnażania wegetatywnego roślin, a także metodami otrzymywania roślin transgenicznych, ze wskazaniem na prawne aspekty tworzenia odmian genetycznie modyfikowanych. Opisane zostaną także możliwości zastosowania biotechnologii roślin i kultur in vitro w rolnictwie, farmakologii, kosmetologii i medycynie. Ćwiczenia są częściowo tematycznie powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Zapoznanie z metodami przygotowania podłoży hodowanych, sterylizacją materiału roślinnego i wykrywaniem zakażeń poprzedzone zostanie powtórką treści dotyczących budowy anatomicznej i histologicznej roślin naczyniowych. Opisane zostaną ponadto zasady bezpieczeństwa i aseptyki w laboratorium hodowli roślin, a także podstawowe techniki umożliwiające hodowlę komórek roślinnych w warunkach in vitro. Studenci poznają techniki związane z zakładaniem kultur in vitro, mikrorozmnażaniem roślin i izolacją protoplastów. Przeprowadzona zostanie także izolacja barwników fotosyntetycznych i białek roślinnych zakończona ich oceną ilościową i jakościową.
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki. Podczas wykładów opisane zostaną zagadnienia dotyczące historii biotechnologii roślin, a także rozwoju metod zakładania i prowadzenia kultur in vitro. Studenci zapoznają się ze sposobami rozmnażania wegetatywnego roślin, a także metodami otrzymywania roślin transgenicznych, ze wskazaniem na prawne aspekty tworzenia odmian genetycznie modyfikowanych. Opisane zostaną także możliwości zastosowania biotechnologii roślin i kultur in vitro w rolnictwie, farmakologii, kosmetologii i medycynie. Ćwiczenia są częściowo tematycznie powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Zapoznanie z metodami przygotowania podłoży hodowanych, sterylizacją materiału roślinnego i wykrywaniem zakażeń poprzedzone zostanie powtórką treści dotyczących budowy anatomicznej i histologicznej roślin naczyniowych. Opisane zostaną ponadto zasady bezpieczeństwa i aseptyki w laboratorium hodowli roślin, a także podstawowe techniki umożliwiające hodowlę komórek roślinnych w warunkach in vitro. Studenci poznają techniki związane z zakładaniem kultur in vitro, mikrorozmnażaniem roślin i izolacją protoplastów. Przeprowadzona zostanie także izolacja barwników fotosyntetycznych i białek roślinnych zakończona ich oceną ilościową i jakościową.
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki. Podczas wykładów opisane zostaną zagadnienia dotyczące historii biotechnologii roślin, a także rozwoju metod zakładania i prowadzenia kultur in vitro. Studenci zapoznają się ze sposobami rozmnażania wegetatywnego roślin, a także metodami otrzymywania roślin transgenicznych, ze wskazaniem na prawne aspekty tworzenia odmian genetycznie modyfikowanych. Opisane zostaną także możliwości zastosowania biotechnologii roślin i kultur in vitro w rolnictwie, farmakologii, kosmetologii i medycynie. Ćwiczenia są częściowo tematycznie powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Zapoznanie z metodami przygotowania podłoży hodowanych, sterylizacją materiału roślinnego i wykrywaniem zakażeń poprzedzone zostanie powtórką treści dotyczących budowy anatomicznej i histologicznej roślin naczyniowych. Opisane zostaną ponadto zasady bezpieczeństwa i aseptyki w laboratorium hodowli roślin, a także podstawowe techniki umożliwiające hodowlę komórek roślinnych w warunkach in vitro. Studenci poznają techniki związane z zakładaniem kultur in vitro, mikrorozmnażaniem roślin i izolacją protoplastów. Przeprowadzona zostanie także izolacja barwników fotosyntetycznych i białek roślinnych zakończona ich oceną ilościową i jakościową.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 47 godzin, co odpowiada 1,88 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 35 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 18 + 2 = 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada
4 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu roślinnych kultur in vitro): 15 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu roślinnych kultur in vitro): 30 godzin
- przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu roślinnych kultur in vitro): 10 godzin
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu roślinnych kultur in vitro): 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,6 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu: 18 + 2 = 20 godzin (0,8 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
nie dotyczy
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wymienia funkcje tkanek i organów roślinnych (P1A_W01)
W2: Omawia podstawowe procesy życiowe roślin (P1A_W01)
W3: Opisuje kontrowersje związane z agrobiotechnologią (P1A_W04)
W4: Omawia procesy rozwojowe w kulturze in vitro i typy kultur (P1A_W05)
W5: Posiada wiedzę na temat organizacji, wyposażenia i zasad pracy w pracowni kultur in vitro (P1A_W07)
W6: Zna metody hodowli in vitro komórek, tkanek i organów roślinnych oraz ich zastosowanie (P1A_W07)
W7: Zna sposoby transformacji roślin i przedstawia praktyczne aspekty ich wykorzystania (P1A_W08)
W8: Posiada wiedzę na temat możliwości zastosowania hodowli
in vitro roślin w różnych gałęziach przemysłu, zwłaszcza medycznego i farmaceutycznego (P1A_W08)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Pracuje w warunkach sterylnych z zachowaniem zasad obowiązujących w pracowni kultur in vitro (P1A_U01)
U2: Przygotowuje podłoża oraz materiał roślinny do hodowli (P1A_U01)
U3: Izoluje, namnaża i przechowuje eksplantaty roślinne (P1A_U01)
U4: Korzysta z najnowszej literatury polsko- i anglojęzycznej związanej z omawianymi tematami (P1A_U02)
U5: Poszukuje informacji dotyczących poruszanych zagadnień w elektronicznych bazach danych (P1A_U03)
U6: Wykonuje pomiary pod nadzorem prowadzącego zajęcia i określa efektywność kultur in vitro (P1A_U04)
U7: Planuje i przeprowadza doświadczenia w warunkach in vitro (P1A_U06)
U8: Analizuje i opisuje wyniki przeprowadzonych badań jak również formułuje odpowiednie wnioski (P1A_U07)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykazuje chęć pogłębiania wiedzy i doskonalenia własnych umiejętności (P1A_K01)
K2: Przejawia zainteresowanie omawianymi tematami (P1A_K01)
K3: Współdziała w zespole w realizacji przydzielonych zadań (P1A_K02)
K4: Ponosi współodpowiedzialność za realizowane zadania (P1A_K02)
K5: Potrafi organizować swoją pracę w ramach zespołu (P1A_K03)
K6: Zadaje pytania, prosi o wyjaśnienie niezrozumiałych treści (P1A_K05)
K7: Przejawia zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami z zakresu agrobiotechnologii (PIA_K07)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- doświadczeń
Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- wykład problemowy z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie 60%
z sumy wszystkich punktów możliwych do uzyskania w trakcie zajęć tj. punktów za kolokwia wejściowe, sprawozdania i aktywność. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu.
Wykłady: Egzamin ma formę testu jednokrotnego wyboru i obejmuje zagadnienia omawiane na wykładach oraz ćwiczeniach. Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi 60%.
Literatura
Literatura podstawowa: Malepszy S. Biotechnologia roślin. Wydawnictwo naukowe PWN, 2009.
Literatura uzupełniająca: Koncewicz J, Lewak S. Fizjologia roślin. Wydawnictwo naukowe PWN, 2007; Rogalska S, Małuszyńska J, Olszewska MJ. Podstawy cytogenetyki roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: