Enzymy w biotechnologii
1600-BM21EBIO-1
Kurs przedmiotu Enzymy w biotechnologii obejmuje następujące zagadnienia:
Podstawowe właściwości enzymów - pojęcie enzymu, koenzymu, reakcji enzymatycznej, budowa enzymu, mechanizm reakcji enzymatycznej, powstawanie kompleksu enzym-substrat, czynniki wpływające na katalizę enzymatyczną, kinetyka reakcji enzymatycznej, jednostki aktywności enzymatycznej, aktywność właściwa preparatu enzymatycznego, klasyfikacja enzymów. Wykorzystanie i źródła enzymów. Metody izolacji i oczyszczania preparatów enzymatycznych, kryteria czystości preparatu enzymatycznego, przygotowanie enzymu do sprzedaży. Sposoby kontroli aktywności enzymatycznej in vivo i in vitro. Izoenzymy. Ekstremofile i ich wykorzystanie. Źródła enzymów dla przemysłu.
Zastosowanie enzymów w przemyśle spożywczym (serowarnictwo, piekarnictwo, przetwory, napoje), browarnictwo, winiarstwo, produkcja spirytusu. Zastosowanie enzymów w medycynie i diagnostyce medycznej, farmacji, przemyśle chemicznym, ochronie środowiska. Inżynieria genetyczna – enzymy wykorzystywane w inżynierii genetycznej, rozwój inżynierii genetycznej w zakresie roślin, zwierząt i ludzi. Prawne przepisy związane z wykorzystaniem enzymów w biotechnologii.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
wykłady: 15 h
seminaria: 15 h
konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 2 h
przeprowadzenie kolokwium: 1 h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 h, co odpowiada 1,6 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
wykłady: 15 h
seminaria: 15 h
przygotowanie do ćwiczeń: 15 h
czytanie literatury fachowej: 15 h
konsultacje: 2 h
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 12 h + 1 h = 13 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 h, co odpowiada 4 punktom ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7 + 1 = 8 h (0,32 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktom ECTS
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Udział w seminariach: 15 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 h, co odpowiada 0,6 punktom ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Objaśnia wykorzystanie przepisów prawa oraz zasad etycznych w medycynie i biotechnologii (B1_W19)
W2: Posiada właściwą wiedzę dla wykonywanego zawodu w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych (B1_20)
W3: Omawia pojęcia z zakresu wybranych specjalistycznych procedur medycznych stosowanych w zakresie czynności klinicznych (B1_W18)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, katalogów, norm i patentów oraz dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie (B1_U04)
U2: Potrafi zaprezentować wyniki prac badawczych i projektowych (B1_U11)
U3: Posiada umiejętność zastosowania zasady „uczenia się przez całe życie”, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych poprzez odpowiednie planowanie i realizację procesu samokształcenia (B1_U05)
U4: Posiada umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się i negocjacji (B1_U13)
U5: Potrafi sformułować plan działań odpowiadających potrzebom pacjenta, klienta oraz grupy społecznej (B1_U15)
U6: Posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania i wystąpień ustnych w zakresie dyscypliny naukowej właściwej dla studiowanego kierunku studiów (B1_U10, B1_U11)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji osobistych i społecznych (B1_K02)
K2: Przestrzega zasad zachowywania się w sposób profesjonalny, zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur (B1_05)
K3: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (B1_K01)
K4: Jest świadomy własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów (B1_K04)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- interaktywny wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną
Seminaria:
- dyskusja dydaktyczna
- praca indywidualna
- praca w grupach
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student przed rozpoczęciem zajęć z przedmiotu Enzymy w biotechnologii powinien w stopniu podstawowym opanować materiał z: chemii ogólnej i organicznej, fizyki, matematyki i biologii komórki i biochemii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady
Kolokwium końcowe pisemne – W1-W3
% uzyskanych punktów - Ocena
92≤…..≤100 - bdb (5)
88≤…..<92 - db+ (4+)
80≤…..<88 - db (4)
71≤…..<80 - dst+ (3+)
60≤…..<71 - dst (3)
0…..<60 - ndst (2)
Seminaria
Zaliczenie na podstawie pracy w trakcie zajęć seminaryjnych – K1-K7, U1-U4
Praktyki zawodowe
Literatura
Podręcznik wiodący:
J. Witwicki, W. Ardelt, Elementy enzymologii, PWN
Podręczniki uzupełniające:
C. Ratledge, B. Kristiansen: Podstawy biotechnologii, PWN
J. M. Berg, J. L. Tymoczko, L. Stryer, Biochemia, PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: