Badania biozgodności produktów biomedycznych
1600-BM21BIOZ-2
Pełny opis przedmiotu Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają podstawową wiedzę z zakresu hodowli komórkowych i inżynierii tkankowej zdobytej podczas studiów I stopnia.
Podczas wykładów opisane zostaną zagadnienia dotyczące rodzajów produktów biomedycznych oraz ich klinicznego wykorzystania. Ponadto poruszone zostaną tematy dotyczące biomateriałów, ich właściwości, a także potencjalnego wykorzystania w medycynie i farmacji.
Ćwiczenia są częściowo tematycznie powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość przeprowadzenia testów in vitro wykazujących wpływ produktów biozgodnych oraz biomateriałów na komórki zwierzęce. Przygotują także własny plan badań badania biozgodności produktów biomedycznych, oparty o przegląd literatury polsko- i anglojęzycznej.
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają podstawową wiedzę z zakresu hodowli komórkowych i inżynierii tkankowej zdobytej podczas studiów I stopnia. Podczas wykładów opisane zostaną zagadnienia dotyczące rodzajów produktów biomedycznych oraz ich klinicznego wykorzystania. Ponadto poruszone zostaną tematy dotyczące biomateriałów, ich właściwości, a także potencjalnego wykorzystania w medycynie i farmacji. Ćwiczenia są częściowo tematycznie powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość przeprowadzenia testów in vitro wykazujących wpływ produktów biozgodnych oraz biomateriałów na komórki zwierzęce. Przygotują także własny plan badań badania biozgodności produktów biomedycznych, oparty o przegląd literatury polsko- i anglojęzycznej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają podstawową wiedzę z zakresu hodowli komórkowych i inżynierii tkankowej zdobytej podczas studiów I stopnia. Podczas wykładów opisane zostaną zagadnienia dotyczące rodzajów produktów biomedycznych oraz ich klinicznego wykorzystania. Ponadto poruszone zostaną tematy dotyczące biomateriałów, ich właściwości, a także potencjalnego wykorzystania w medycynie i farmacji. Ćwiczenia są częściowo tematycznie powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość przeprowadzenia testów in vitro wykazujących wpływ produktów biozgodnych oraz biomateriałów na komórki zwierzęce. Przygotują także własny plan badań badania biozgodności produktów biomedycznych, oparty o przegląd literatury polsko- i anglojęzycznej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 47 godzin, co odpowiada 1,88 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 18 + 2 = 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 20 godzin
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 87 godzin, co odpowiada 3,48 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 18 + 2 = 20 godzin (0,8 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2o godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Posiada wiedze na temat organizacji, wyposażenia i zasad pracy w laboratorium badawczym
W2: Potrafi wymienić rodzaje testów wykorzystywanych do badania biozgodności produktów biomedycznych
W3: Zna klasyfikację produktów biomedycznych
W4: Zna podział i rodzaje biomateriałów wykorzystywanych w produktach biomedycznych
W5: Umie opisać zastosowanie kliniczne biomateriałów oraz produktów biozgodnych
W6: Opisuje aspekty prawne związane z badaniem biozgodności produktów biomedycznych
W7: Potrafi wymienić wady i zalety stosowanie poszczególnych biomateriałów wykorzystywanych w produktach biozgodnych
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Pracuje w warunkach sterylnych z zachowaniem zasad obowiązujących w laboratorium badawczym
U2: Prowadzi hodowlę in vitro komórek zwierzęcych
U3: Potrafi obsłużyć i wykorzystać w pracy badawczej urządzenia znajdujące się w laboratorium.
U4: Planuje i przeprowadza doświadczenia umożliwiające badanie biozgodności produktów biomedycznych
U5: Poszukuje informacji dotyczących poruszanych zagadnień w elektronicznych bazach danych
U6: Korzysta z najnowszej literatury polsko- i anglojęzycznej związanej z omawianymi tematami
U7: Wykonuje podstawowe testy oceniające cytotoksyczność biomateriałów
U8: Określa właściwości produktów biomedycznych na podstawie obserwacji wyników doświadczeń
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Współdziała w zespole w realizacji przydzielonych zadań (B1_K01)
K2: Potrafi organizować swoją pracę w ramach zespołu (B1_K01)
K3: Ponosi współodpowiedzialność za realizowane zadania (B1_K01)
K4: Wykazuje chęć pogłębiania wiedzy i doskonalenia własnych umiejętności (B1_K02)
K5: Przejawia zainteresowanie aktualizacją posiadanej wiedzy (B1_K03)
K6: Zadaje pytania, prosi o wyjaśnienie niezrozumiałych treści (B1_K04)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
- ćwiczenia laboratoryjne
- projektowanie i analiza badań naukowych
Wykłady:
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne Podstawowa wiedza z zakresu hodowli komórkowej i inżynierii tkankowej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy (0-30 pkt; >60%); W1-W8, U5, U6
Kolokwia wejściowe (0-40 pkt; >60%); W1-W4, W6, W8, U5, U6
Realizacja zadania (0-30 pkt; >60%); U1-U9
Aktywność (0-10 pkt; >60%); K1-K6
Literatura
Literatura podstawowa: Biomateriały Inżynieria biomedyczna Tom 4, Stanisław Błażewicz, Jan Marciniak, Wydawnictwo: EXIT, 2017
Literatura uzupełniająca: Biomaterials Science - An Introduction to Materials in Medicine, Buddy Ratner Allan Hoffman, Wydawnictwo Elsevier, 2004
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Biomateriały Inżynieria biomedyczna Tom 4, Stanisław Błażewicz, Jan Marciniak, Wydawnictwo: EXIT, 2017 Literatura uzupełniająca: Biomaterials Science - An Introduction to Materials in Medicine, Buddy Ratner Allan Hoffman, Wydawnictwo Elsevier, 2004
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: Biomateriały Inżynieria biomedyczna Tom 4, Stanisław Błażewicz, Jan Marciniak, Wydawnictwo: EXIT, 2017 Literatura uzupełniająca: Biomaterials Science - An Introduction to Materials in Medicine, Buddy Ratner Allan Hoffman, Wydawnictwo Elsevier, 2004
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: