Problemy bioetyczne i prawne w biologii i medycynie
1600-BM21BIOE-2
Cykl obejmuje zagadnienia szczegółowe dotyczące praktycznych
aspektów takich jak konieczność uzyskania zgody KB, organizacja
badania klinicznego, zastosowanie placebo, eksperyment
badawczy a leczniczy, eksperymenty na kobietach w ciąży,
4
dzieciach, osobach ubezwłasnowolnionych, przetwarzanie danych
osobowych z uwzględnieniem danych szczególnie wrażliwych.
Dyskusja dotyczyć ma problematyki współczesnych kierunków
badań biomedycznych wzbudzających kontrowersje społeczne :
• Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie,
problematyka etyczno-kulturowa antykoncepcji, aborcji oraz
eutanazji.
• Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie,
problematyka etyczno-kulturowa inżynierii genetycznej, GMO
oraz klonowania.
• Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie,
problematyka etyczno-kulturowa obrotu zwłokami, organami,
tkankami, zarodkami i komórkami macierzystymi w celach
terapeutycznych, diagnostycznych i badawczych
• Progress prac technologicznych, problematyka etycznokulturowa nanotechnologii, cybernetyki oraz sztucznej inteligencji
i ich potencjalne wykorzystanie w celach terapeutycznych,
diagnostycznych i badawczych
• Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie,
problematyka etyczno-kulturowa wykorzystania ekstremalnych
warunków fizycznych (kriogenika, hipotermia, hiperbaria,
stymulacja elektryczna) w celach terapeutycznych i badawczych
• Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie,
problematyka etyczno-kulturowa badań na zwierzętach różnych
rzędów w celach terapeutycznych i badawczych (badania
przedkliniczne, wiwisekcja itp.)
W cyklu 2022/23Z:
Cykl obejmuje zagadnienia szczegółowe dotyczące praktycznych aspektów takich jak konieczność uzyskania zgody KB, organizacja badania klinicznego, zastosowanie placebo, eksperyment badawczy a leczniczy, eksperymenty na kobietach w ciąży, 4 dzieciach, osobach ubezwłasnowolnionych, przetwarzanie danych osobowych z uwzględnieniem danych szczególnie wrażliwych. Dyskusja dotyczyć ma problematyki współczesnych kierunków badań biomedycznych wzbudzających kontrowersje społeczne : • Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie, problematyka etyczno-kulturowa antykoncepcji, aborcji oraz eutanazji. • Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie, problematyka etyczno-kulturowa inżynierii genetycznej, GMO oraz klonowania. • Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie, problematyka etyczno-kulturowa obrotu zwłokami, organami, tkankami, zarodkami i komórkami macierzystymi w celach terapeutycznych, diagnostycznych i badawczych • Progress prac technologicznych, problematyka etycznokulturowa nanotechnologii, cybernetyki oraz sztucznej inteligencji i ich potencjalne wykorzystanie w celach terapeutycznych, diagnostycznych i badawczych • Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie, problematyka etyczno-kulturowa wykorzystania ekstremalnych warunków fizycznych (kriogenika, hipotermia, hiperbaria, stymulacja elektryczna) w celach terapeutycznych i badawczych • Metodologia, formy, regulacje prawne w Polsce-EU i na świecie, problematyka etyczno-kulturowa badań na zwierzętach różnych rzędów w celach terapeutycznych i badawczych (badania przedkliniczne, wiwisekcja itp.)
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- wykłady: 0 h
- seminaria: 40 h
- ćwiczenia : 0 h
- konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń:
10 h
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 h
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli
akademickich wynosi 51 h, co odpowiada 2.04 punktom
ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- wykłady: 0 h
- seminaria: 40 h
- ćwiczenia: 0 h
- przygotowanie do zajęć: 10 h
- czytanie literatury fachowej: 5 h
- konsultacje: 10 h
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9 h + 1 h =
10 h
- Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 h, co
odpowiada 3 punktom ECTS
3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami
naukowymi:
- czytanie literatury fachowej: 5 h
- konsultacje badawczo-naukowe: 0 h
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii
badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0h
- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii
badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25 h
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych,
wyników badań, opracowań): 0 h
- przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową:
9 h
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów
badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 0 h
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 39 h, co odpowiada 1.56 punktom
ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w
procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 9 + 1 = 10 h
(0.4 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co
odpowiada 0.4 punktom ECTS
3
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 0h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 0 h, co odpowiada 0 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna normy bioetyczne związane z eksperymentowaniem –
(K_W20, K_W21)
W2: zna zasady zachowania tajemnicy dotyczącej dokumentacji
medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej.–
(K_W20)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi prawidłowo przygotować wniosek do komisji
bioetycznej. – (K_U02, K_U05, K_U10)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: jest świadom poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności,
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i
rozwoju osobistego – (K_K01, K_K03)
K2: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z
pracą naukową, w szczególności w aspektach etycznych i
prawnych – (K_K09)
K3: ma świadomość istnienia etycznego i prawnego wymiaru
badan naukowych w naukach medycznych. – (K_K09)
Metody dydaktyczne
1) pogadanka
2) prezentacja multimedialna.
3) wykład informacyjny (konwencjonalny)
4) klasyczna metoda problemowa - projektu
5) referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przedmiot nie wymaga zaliczenia innych przedmiotów
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej
oceny z zaliczenia końcowego. – W01, W02, U01, U02, K01, K02
Forma i warunki zaliczenia końcowego:
1) zaliczenie ma formę testu sprawdzającego, a warunkiem jej
zaliczenia jest minimum 51% poprawnych odpowiedzi.
2) zaliczenie poprawkowe I odbywa się u mgr Jacka
Swobodzińskiego , a zaliczenie poprawkowe II również.
3) podczas zaliczenia zabrania się korzystania z
jakichkolwiek pomocy naukowych oraz urządzeń elektronicznych
umożliwiających porozumiewanie się z innymi osobami na
odległość (np. telefon komórkowy). Zachowanie Studenta
uzasadniające posiadanie pomocy lub urządzeń o których mowa
5
powyżej, albo stwierdzenie takich urządzeń będzie skutkowało
automatycznym uzyskaniem oceny niedostatecznej z zaliczenia.
4) zaistnienie okoliczności, o których mowa w pkt. 4 może
skutkować skierowaniem sprawy do Komisji Dyscyplinarnej dla
studentów.
5) materiały zaliczeniowe, tj. prezentacje multimedialne są
własnością Katedry Medycyny Sądowej, toteż zabrania się
zabierania ich przez Studentów.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Materiał podawany na wykładzie
Literatura uzupełniająca:
1) BMC Med ethicss – journal
2) Society's Choices: Social and Ethical Decision Making in
Biomedicine. Bulger RE, Meyer Bobby E, Fineberg HV
3) Public Health Ethics: Cases Spanning the Globe, H.
Barrett D, W. Ortmann L, Dawson A, et al.,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: