Biotechnologia i biologia molekularna w dermatologii
1600-BM21BDER-2
– Zajęcia odbywają się w formie ćwiczeń i wykładów.
– W trakcie ćwiczeń student poszerza umiejętności przeprowadzania izolacji materiału genetycznego (RNA/DNA) z krwi obwodowej oraz tkanek stałych (skóra świeża i utrwalona).
– Uzyskany materiał genetyczny wykorzystywany jest następnie do analizy molekularnej. Student zapoznaje się technikami amplifikacji kwasów nukleinowych (PCR PCR-RFLP, PCRSSCP, RT-PCR oraz QRT-PCR), elektroforezą (agarowa, PAA) oraz wizualizacją i archiwizacją wyników.
– Student przygotowuje również w formie multimedialnej prezentacje na temat zastosowania biologii molekularnej w różnych jednostkach chorobowych w dermatologii oraz uczestniczy w dyskusji na omawiany temat.
– Podczas wykładów omawiane jest zastosowanie diagnostyki molekularnej w chorobach skóry.
– Asystent/adiunkt rozpoczyna ćwiczenia od sprawdzenia wiadomości (sprawdzian pisemny), następnie wygłasza wstęp do tematyki ćwiczeń zgodnie z załączonym planem, w dalszej części zajęć odbywają praktyczne ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z załączonym planem zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– wykłady: 10 h
– seminaria: 0 h
– ćwiczenia : 20 h
– konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 8 h
– przeprowadzenie zaliczenia: 2 h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godziny, co odpowiada 1.6 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– wykłady: 10 h
– seminaria: 0 h
– ćwiczenia : 20 h
– przygotowanie do zajęć: 29 h
– czytanie literatury fachowej: 10 h
– konsultacje: 8 h
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 21 h + 2 h = 23 h
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 100 h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie literatury fachowej: 10 h
– konsultacje badawczo-naukowe: 2 h
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 h
– udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0 h
– udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 h
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 3 h
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 10 h
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 55 godzin, co odpowiada 2.2 punktom ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do zaliczenia na ocenę i zaliczenie: 21+2=23 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 23 godziny, co odpowiada 0.92 punktom ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
– udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 5 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0.2 punktom ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W01: Zna najczęstsze jednostki chorobowe w dermatologii i badania stosowane w diagnostyce molekularnej tych chorób (K_W01)
W02: Zna wskazania do poszerzenia diagnostyki laboratoryjnej w wybranych stanach chorobowych oraz zalecane testy specjalistyczne z zakresu dermatologii (K_W01, K_W27)
W03: Zna zasady pobierania, transportu i archiwizacji materiału biologicznego (K_W20)
W04: Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą zasad przechowywania i postępowania z odczynnikami laboratoryjnymi, pracy w środowisku zapewniającym brak kontaminacji próbek i zanieczyszczania odczynników diagnostycznych (K_W17)
W05: Zna techniki badawcze z zakresu biologii molekularnej, ich zastosowanie w diagnostyce chorób nieinfekcyjnych i infekcyjnych w dermatologii (K_W01, K_W17)
W06: Zna zasady rozdziału elektroforetycznego biomolekuł w żelach agarozowych i PAA (K_W17, K_W18)
W07: Zna metody wizualizacji żelu oraz potrafi dobrać odpowiednią z nich w zależności od rozdzielanego materiału genetycznego (K_W17, K_W18)
W08: Zna zasady spektrofotometrii i absorbancji kwasów nukleinowych (K_W17, K_W18)
W09: Zna zasady optymalizacji reakcji PCR oraz doboru starterów (K_W17, K_W18)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi posługiwać się odczynnikami chemicznymi, precyzyjnie ważyć i mierzyć, sporządzać roztwory i mieszaniny, przeprowadzać obliczenia chemiczne (K_U03)
U2: Potrafi stosować w praktyce zaawansowane techniki diagnostyki molekularnej opartej na analizie kwasów nukleinowych i białek (K_U03)
U3: Potrafi zidentyfikować czynniki genotoksyczne i ocenić sprawność mechanizmów naprawy DNA (K_U03)
U4: Potrafi zastosować podstawowe techniki regulujące ekspresję genów (K_U03)
U5: Biegle wykorzystuje pozyskane informacje naukowe, potrafi je integrować, dokonywać krytycznej interpretacji, a także wyciągnąć wnioski i stawiać hipotezy robocze (K_U02, K_U06)
U6: Potrafi zaprojektować i przeprowadzać eksperyment pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U03, K_U05)
U7: Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, stosując narzędzia statystyczne właściwie zinterpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski (K_U06, K_U04)
U8: Czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim (K_U01, K_U11)
U9: Potrafi przygotować wystąpienie ustne w języku polskim lub w języku obcym z wykorzystaniem różnych zaawansowanych środków komunikacji werbalnej i wizualnej (K_U08, K_U09)
U10: Potrafi przygotować wniosek do komisji bioetycznej w oparciu o dane z internetowych baz danych (K_U08, K_U09, K_U10, K_U13)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (K_K03)
K02: Wypracowuje dobre nawyki pracy w grupie podczas ćwiczeń laboratoryjnych (K_K05, K_K06)
K03: Dba o bezpieczeństwo własne i innych osób, mając na uwadze zagrożenia wynikająca ze stosowania technik biologii molekularnej (K_K08)
K04: Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej, bioetyki i poszanowania prawa, w tym praw autorskich (K_K09)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
– wykład informacyjny (konwencjonalny);
– z prezentacją multimedialną;
– wykład problemowy;
– wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
– ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne;
– dyskusja dydaktyczna;
– projektowanie i analiza badań naukowych;
– praca indywidualna i praca w grupach.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Do realizacji przedmiotu – Biotechnologia i biologia molekularna w dermatologii niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu budowy, funkcji i właściwości skóry, zasad pracy w laboratorium diagnostycznym oraz znajomość i umiejętności przeprowadzania podstawowych technik biologii molekularnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych odbywa się na podstawie aktywności studenta na zajęciach, przedłużonej obserwacji kompetencji społecznych i sprawdzianu praktycznego.
1. sprawdziany pisemne (wejściówki) składają się z pytań testowych oraz zadania do policzenia. Sprawdziany pisemne obejmują tematykę przedstawianą na ćwiczeniach. Wejściówka obowiązuje już od pierwszych zajęć laboratoryjnych.
2. prezentacja multimedialna na temat metod diagnostycznych w wybranych chorobach skóry.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń, a tym samy dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest uzyskanie 60% z łącznej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie ćwiczeń.
Końcowe zaliczenie na ocenę składa się z 30 pytań (test jednokrotnego wyboru, 5 odpowiedzi, z których tylko 1 jest prawidłowa), dotyczących wiedzy zdobytej podczas ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów, za które można zdobyć łącznie 30 punktów.
Procent punktów Ocena
95≤…..≤100 Bardzo dobry
88≤…..<95 Dobry plus
80≤…..<88 Dobry
71≤…..<80 Dostateczny plus
60≤…..<71 Dostateczny
0…..<60 Niedostateczny
Sprawdzian pisemny (wejściówka) w trakcie części laboratoryjnej – (0-4 pkt); W03, W04, W05, U01, U02, U06
Prezentacja (0-5 pkt) –
Zaliczenie na ocenę – (0-30 pkt, ≥60%); W1-W9, U01-U10
Przedłużona obserwacja kompetencji społecznych z kryteriami oceny (0-10; >50%): K01-K04
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Przykłady analiz DNA pod redakcją Ryszarda Słomskiego, str. 1-373, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań 2008
Literatura uzupełniająca:
1. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Jerzy Bal, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006.
2. Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. Stefania Jabłońska, Sławomir Majewski, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.
3. Wykwity skórne w diagnostyce dermatologicznej. Maria Juszkiewicz-Borowiec, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2002.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Przykłady analiz DNA pod redakcją Ryszarda Słomskiego, str. 1-373, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Jerzy Bal, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006. 2. Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. Stefania Jabłońska, Sławomir Majewski, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010. 3. Wykwity skórne w diagnostyce dermatologicznej. Maria Juszkiewicz-Borowiec, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2002.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: