Statystyka
1600-BM12STAT-1
Pełny opis przedmiotu Tematy realizowane na wykładzie:
1. Planowanie eksperymentu. Pojęcie populacji i próby.
2. Statystyka opisowa. Typy danych.
3. Metoda najmniejszych kwadratów. Regresja liniowa.
4. Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo warunkowe.
5. Podstawowe rozkłady dyskretne i ciągłe: rozkład dwumianowy, Poissona, rozkład normalny, rozkład t-Studenta.
6. Estymacja punktowa i przedziałowa
a. Centralne twierdzenie graniczne
b. Przedział ufności odsetka
c. Przedział ufności średniej
7. Podstawy wnioskowania statystycznego
a. Hipoteza zerowa i alternatywna
b. Błąd I i II rodzaju
c. Interpretacja wyników. Prawdopodobieństwo statystyczne.
d. Liczebność próby
8. Wybrane testy statystyczne
a. Testy t-Studenta dla jednej próby i dla dwóch prób
b. Test zgodności chi-kwadrat
c. Test niezależności chi-kwadrat
d. Testy nieparametryczne.
9. Podstawy analizy niepewności pomiarowych.
Ćwiczenia mają na celu przede wszystkim nabycie umiejętności korzystania z metod statystycznych w opracowaniu wyników doświadczeń przy użyciu programów komputerowych (Excel, Statistica PL). Prowadzone są w pracowni komputerowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta/słuchacza studiów podyplomowych/uczestnika kursów dokształcających 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 30 godzin
– udział w ćwiczeniach: 30 godzin
– udział w konsultacjach: 10 godzin
– udział w egzaminie: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 73 godziny, co odpowiada 2.92 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 30 godzin
– udział w ćwiczeniach: 30 godzin
– udział w konsultacjach: 10 godzin
– udział w egzaminie: 3 godziny
– przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
– przygotowanie do kolokwiów: 30 godzin
– przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 138 godzin, co odpowiada 5.5 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 15 godzin,
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 godzin,
– konsultacje badawczo-naukowe: 5 godzin
– udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 godzin,
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 10 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 80 godzin, co odpowiada 3.2 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do kolokwiów: 30 godziny
– przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 50 godzin co odpowiada 2.0 punktom ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W01: objaśnia podstawowe pojęcia statystyczne i wyjaśnia potrzebę stosowania statystyki w naukach przyrodniczych – (B1_W01, B1_W04),
W02: objaśnia własności wybranych rozkładów prawdopodobieństwa (dwumianowego, Poissona, normalnego, t-Studenta) – (B1_W01, B1_W04),
W03: wyjaśnia znaczenie i zastosowanie prawdopodobieństwa warunkowego w naukach medycznych – (B1_W01, B1_W04),
W04: interpretuje wyniki podstawowych testów statystycznych oraz przedziałów ufności – (B1_W01, B1_W04),
W05: wyjaśnia znaczenie statystyki w procesie planowania eksperymentów naukowych – (B1_W01, B1_W04),
W06: wyjaśnia pojęcie niepewności pomiarowych i podstawowe metody wyznaczania niepewności pomiarowych w laboratorium – (B1_W01, B1_W04),
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kształcenia – umiejętności U01: wyznacza podstawowe statystyki dla próby, w tym wyznacza przedziały ufności dla średniej – (B1_U01) ,
U02: wyznacza podstawowe parametry rozkładów dyskretnych i ciągłych – (B1_U01) ,
U03: wyznacza prawdopodobieństwo warunkowe – (B1_U01),
U04: korzysta z metody najmniejszych kwadratów do wyznaczenia równania regresji liniowej – (B1_U01),
U05: przeprowadza podstawowe testy statystyczne z użyciem programów statystycznych (test t-Studenta, test Manna-Whitneya, test Wilcoxona, test niezależności chi-kwadrat) – (B1_U01) ,
U06: wyznacza niepewności pomiarowe dla wielkości złożonych – (B1_U01) ,
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01: potrafi współdziałać w grupie (B1_K01)
K02: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (B1_K02)
K03: rozumie potrzebę podnoszenia i aktualizacji wiedzy i kompetencji zawodowych (B1_K03)
Metody dydaktyczne
Wykład:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
wykład problemowy
Ćwiczenia-labolatorium komputerowe (12 osobowe grupy)
metoda klasyczna problemowa,
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw rachunku różniczkowego i całkowego oraz podstawowych pojęć rachunku prawdopodobieństwa.
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: