Socjologia medycyny
1600-BM12SOCM-1
Student w trakcie wykładu z zakresu Socjologii medycyny poznaje społeczne przyczyny i konsekwencje choroby, uwarunkowania społeczno- kulturowe zachowań w zdrowiu i chorobie Odkrywa mechanizmy kierujące konsumpcyjnym społeczeństwem. Poznaje kontrolowane przez medycynę zjawiska graniczne w życiu człowieka, społeczne instytucje, uczy się komunikacji z klientem, w tym z klientem trudnym, poznaje socjotechniczny wymiar komunikacji społecznej. Poznaje i uczy się oceniać proces komercjalizacji usług medycznych.
W cyklu 2024/25L:
jStudent w trakcie wykładu z zakresu Socjologii medycyny poznaje społeczne przyczyny i konsekwencje choroby, uwarunkowania społeczno- kulturowe zachowań w zdrowiu i chorobie Odkrywa mechanizmy kierujące konsumpcyjnym społeczeństwem. Poznaje kontrolowane przez medycynę zjawiska graniczne w życiu człowieka, społeczne instytucje, uczy się komunikacji z klientem, w tym z klientem trudnym, poznaje socjotechniczny wymiar komunikacji społecznej. Poznaje i uczy się oceniać proces komercjalizacji usług medycznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
-udział w wykładach: nie dotyczy
-udział w laboratoriach: nie dotyczy
-udział w seminariach: 10 godzin
-udział w konsultacjach : 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: nie dotyczy
-udział w laboratoriach: nie dotyczy
-udział w seminariach: 10 godzin
-udział w konsultacjach: 3 godziny
- czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny
- praca seminaryjna: 5 godzin
-recenzja filmu dokumentalnego: 4 godziny
Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
-czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny
- praca seminaryjna: 5 godzin
Łączny nakład pracy związany z badaniami wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania
-praca seminaryjna: 5 godzin
-czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny
Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym
-udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 2 godziny
-czytanie wybranego piśmiennictwa (w zakresie praktycznym): 1 godzina
- praca seminaryjna: 3 godziny
Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:
nie dotyczy
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wymienia socjologiczne i kulturowe uwarunkowania zdrowia i choroby, niepełnosprawności, narodzin i śmierci w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach oraz problemy współczesnej rodziny B1_W21
W2: Analizuje proces komercjalizacji usług medycznych B1_W21
W3: Wykazuje znajomość zasad komunikacji interpersonalnej B1_W21
W4: Analizuje rolę systemu medycznego w kontroli społecznej nad życiem społecznym B1_W21
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Rozpoznaje i potrafi zastosować w warunkach symulowanych podstawowe reguły komunikowania interpersonalnego (socjotechniczny wymiar komunikacji) B1_U006
U2: Potrafi rozróżnić i ocenić wybrane procesy społeczne, które mają wpływ na rozwój medycyny, funkcjonalną i dysfunkcjonalną instytucję medyczną, ocenia miejsce pacjenta w systemie opieki medycznej B1_U006
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Jest świadomy społecznych przyczyn i konsekwencji chorób i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych B1_K03
K2: Zna zasady akceptowania społecznego usług, produktów i procesów związanych z biotechnologią medyczną B1_K01
Metody dydaktyczne
Seminarium:
- dyskusja dydaktyczna,
- metody eksponujące: film, pokaz,
- giełda pomysłów
Wykład: nie dotyczy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: nie dotyczy
Seminarium:
Zaliczenie z oceną - kryterium: zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej oceny i wniosków (minimum pięciu)- 10 punktów max. Praca pisemna na wybrany temat: postawienie tezy i argumenty (przynajmniej 5), logika wypowiedzi, odwołanie do źródeł, forma wypowiedzi, prezentacja ustna- 10 punktów max.
Recenzja+ wystąpienie i konspekt=20p.
% uzyskanych punktów Liczba punktów Ocena
95…<=100 20p. bdb (5)
88…<95 18-19p. db+ (4+)
80…<88 16-17p. db (4)
71…<80 14-15p. dst+ (3+)
60…<71 12-13p. dst (3)
0…<60 < = 11,99p. ndst (2)
Obecność na seminarium i aktywność obowiązkowa. Nieobecności należy usprawiedliwić i zaliczyć.
Literatura
Literatura podstawowa:
Ostrowska A. (red.), Socjologia medycyny, Podejmowane problemy, kategorie analizy, IFiS PAN, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
Mayerscough P. R., Ford M., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: