Obliczenia biochemiczne z elementami analizy instrumentalnej
1600-BM12OBLB-1
Celem zajęć z obliczeń biochemicznych z elementami analizy
instrumentalnej jest usprawnienie umiejętności obliczeniowych
studenta. Trudność rozwiązywanych zadań wzrasta z każdymi
kolejnymi ćwiczeniami, aby w końcowej fazie student osiągnął
biegłość niezbędną w codziennej pracy w każdym laboratorium
biologicznym. Student pozna różne metody obliczeniowe i kryteria
ich wyboru.. Student zapozna się z podstawowym instrumentarium
stosowanym w laboratorium biochemicznym.
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie z
typowymi rodzajami obliczeń biochemicznych niezbędnymi w
pracy laboratoryjnej oraz wykorzystanie ich w połączeniu z
instrumentarium nowoczesnego laboratorium biochemicznego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy w godzinach (h) związany z zajęciami
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli
akademickich wynosi:
- wykłady: 0
- seminaria: 0
- ćwiczenia: 30
- konsultacje: 15
- przeprowadzenie zaliczenia: 2
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli
akademickich wynosi 47h, co odpowiada 1.88pkt. ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta w godzinach (h):
- wykłady: 0
- seminaria: 0
- ćwiczenia: 30
- przygotowanie do zajęć: 15
- czytanie literatury fachowej: 20
- konsultacje: 15
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 18
- Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 h, co
odpowiada 4.00 pkt. ECTS
3. Nakład pracy studenta w godzinach (h), związany z
prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie literatury fachowej: 20
- konsultacje badawczo-naukowe:
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii
badań naukowych, wyników badań, opracowań):
- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii
badań naukowych, wyników badań, opracowań):
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych,
wyników badań, opracowań): 20
- przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową:
15
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów
badawczo-naukowych dla danego przedmiotu:
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 55 h, co odpowiada 2.20 pkt.
ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w
procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 18 +2 = 20 h
(0.80 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 20 godzin, co
odpowiada 0.80 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- Udział w zajęciach o praktycznych: 0
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 0, co odpowiada 0.00 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna i rozumie zjawiska biologiczne, prawa chemiczne i
fizyczne (rozpuszczalność substancji, mieszanie i rozcieńczanie
roztworów), leżące u podstaw metod
analityczno¬diagnostycznych (K_W01)
W2: Zna podstawowe narzędzia i techniki badawcze stosowane w
naukach przyrodniczych (absorpcjometria, pehametria, techniki
elektroforetyczne, techniki wirowania), (K_W02)
W3. zna podstawy obliczeń biochemicznych (K_W04)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi posługiwać się metodami i technikami laboratoryjnymi
(metody spektrofotometryczne, pehametria, techniki
elektroforetyczne, techniki wirowania) właściwymi do realizacji
zadań typowych podejmowanych w biomedycynie i biotechnologii
– (K_U01)
U2: Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia chemiczne z
zakresu przygotowywania roztworów, pehametrii i
absorpcjometrii, przygotowania mieszanin reakcyjnych i żelu do
reakcji PCR, potrafi dokonać wyboru właściwych metod
obliczeniowych – (K_U12)
U3: Uczy się samodzielnie i potrafi pozyskać źródła wiedzy
niezbędne do opanowania zadanego tematu (K_U05)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz ma świadomość
odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z
pracą zespołową (K_K01)
K2: Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji osobistych i
społecznych (K_K03)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
-dyskusja dydaktyczna
- wykład problemowy
- drzewo decyzyjne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i
umiejętności z matematyki i chemii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian W1, W2, U1 , U3
Kolokwium zaliczeniowe pisemne – W3, U2
Punktacja Ocena
< 60% ndst
60 - 70 % dst
71 -77 % dst+
78 – 85% db
86 – 93% db+
94-100% bdb
Ocena końcowa z przedmiotu to: 0,6xocena z kolokwium
zaliczeniowego +0,4x ocena ze sprawdzianów
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Zgirski A., Gondko R., Obliczenia biochemiczne, PWN,
Warszawa
2) Ewing G.W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej,
PWN
Literatura uzupełniająca:
1) Andrews A.T. Electrophoresis, Clarendon Press, Oxford
2) Oprac. zbior. pod redakcją Walkowiak Bogdan, Violetta
Kochmańska: Elektroforeza przykłady zastosowań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: