Chemia organiczna
1600-BM12CHEO-1
Wykład:
- węglowodory ich rodzaje i podstawowe właściwości
- chlorowcopochodne węglowodorów - mechanizmy reakcji
- związki jednofunkcyjne zawierające wiązanie C-O , właściwości, reakcje
-związki jednofunkcyjne zawierające wiązanie C-N , właściwości, reakcje
-inne pierwiastki wchodzące w skład związków organicznych i ich związki (S, P)
-związki wielofunkcyjne np.: hydroksokwasy, kwasy dikarboksylowe, aminokwasy, cukry, lipidy i fosfolipidy.
-terpeny, steroidy, pochodne kwasu węglowego, związki heterocykliczne
- związki metaloorganiczne
- elementy chemii kwasów nukleinowych
- nowoczesne metody instrumentalne badania związków organicznych.
Ćwiczenia:
- zapoznanie się z warunkami pracy w laboratorium, bhp i pomoc w nieszczęśliwych wypadkach.
- zapoznanie się ze sprzętem i czyszczeniem sprzętu laboratoryjnego, połączenia w zestawach; sposoby określania masy, objętości, stężenia, gęstości i temperatury; techniki ogrzewania, oziębiania i suszenia substancji.
- metody oczyszczania związków organicznych – destylacja prosta i frakcyjna, krystalizacja, sublimacja, ekstrakcja
- preparatyka związków organicznych, synteza, identyfikacja, określanie stopnia czystości i wydajności reakcji
- cukrowce – reakcje monosacharydów, oligosacharydów i polisacharydów.
- aminokwasy i peptydy (reakcje ogólne i reakcje charakterystyczne aminokwasów i peptydów ).
- tłuszczowce – badanie właściwości fizycznych i chemicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin
- konsultacje: 10 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 89 godzin, co odpowiada 3,92 punktów ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
- opracowanie wyników doświadczalnych – 5 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 10 godzin
- konsultacje: 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 + 2 = 8 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 2 = 17 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 135 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 3 godziny
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 2 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,39 punktów ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 6 + 2 = 8 godzin (0,37 punktu ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 2 = 17 godzin (0,78 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 25 godzin, co odpowiada 1,1 punktu ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 35 godzin
- konsultacje praktyczne (z metodyki pracy laboratoryjnej) – 10 godzin
- opracowanie wyników doświadczalnych – 5 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń – 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 70 godzin, co odpowiada 3,08 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych
- kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez czynne zaangażowanie w proces dydaktyczny oraz samokształcenie: 8 godzin.
Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,35 punktu ETCS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1 – zna strukturę i właściwości jednofunkcyjnych związków organicznych – P1A_W01
W2 – zna budowę i właściwości chemiczne związków wielofunkcyjnych występujących w organizmach żywych – P1A_W04
W3 – rozumie relacje między strukturą związków chemicznych a reakcjami zachodzącymi w organizmie człowieka – P1A_W04
W4 – rozumie znaczenie metod matematycznych w przygotowaniu procesów chemicznych i ocenie wydajności reakcji chemicznych – P1A_W03
W5 – rozumie znaczenie metod matematycznych w przygotowaniu procesów chemicznych i ocenie wydajności reakcji chemicznych – P1A_W02
W6 – zna podstawowe metody, techniki i materiały stosowane w
laboratoriach – P1A_W02
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 – potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł - P1A_U02, P1A_U03
U2 – potrafi posługiwać się odczynnikami chemicznymi, precyzyjnie ważyć, mierzyć, sporządzać roztwory i mieszaniny, przeprowadzać obliczenia chemiczne– P1A_U04
U3 – potrafi mierzyć, interpretować i opisywać właściwości fizykochemiczne badanych substancji– P1A_U05
U4 – wykonuje proste zadania badawcze lub analizy pod kierunkiem opiekuna naukowego – P1A_U06
U5 – potrafi zaprojektować i przeprowadzić eksperyment na podstawie posiadanej wiedzy i praktyki laboratoryjnej– P1A_U06
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego – P1A_K01, P1A_K07
K2 – potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową – P1A_K02
K3 – potrafi wykorzystać w praktyce elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w laboratorium chemicznym – P1A_K06
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia laboratoryjne:
• metoda klasyczna problemowa,
• metoda ćwiczeniowa – samodzielne wykonywanie preparatów organicznych
• metoda laboratoryjna, eksperymentu,
• metoda pokazu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu ”Chemia ogólna i nieorganiczna”
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Chemia organiczna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Uniwersytetu.
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.
Aby uzyskać zaliczenie należy:
- wykonać wszystkie ćwiczenia praktyczne zgodnie z harmonogramem zajęć oraz przygotować sprawozdania na zaliczenie;
- napisać cztery kolokwia na platformie e-learningowej(0-20 pkt)
Aby uzyskać zaliczenie należy zebrać minimum 60% możliwej do uzyskania liczby punktów.
Po wypełnieniu tych warunków należy przystąpić do egzaminu pisemnego, także w formie e-learningowej, >56%
Punkty uzyskane za egzamin przelicza się na oceny wg następującej skali:
% punktów ocena
92-100 Bardzo dobry
84-91 Dobry plus
76-83 Dobry
68-75 Dostateczny plus
60-67 Dostateczny
0-59 Niedostateczny
Egzamin i kolokwia teoretyczne (W1-W5, U1,U2)
Sprawozdania pisemne (W1-W5, U1,U2, K1)
Obserwacja przez opiekuna z kryterium oceny, również w obszarze kształcenia zdalnego (W1-W5, U1,U2, K1)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. J. McMurry : Chemia Organiczna , Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2007
2. A.I. Vogel – Preparatyka organiczna (WNT W-wa, 2006 lub wydania następne) – rozdział 2
Literatura uzupełniająca:
1. R.T. Morrison, R.N. Boyd : Chemia Organiczna I i II, PWN, Warszawa, 1999
2. L.E. Hart, D.J. Craine – Chemia organiczna – krótki kurs, PZWL, Warszawa, 2008
3. G. Kupryszewski, M. Sobocińska, R. Walczyna – Podstawy preparatyki związków organicznych – Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk, 1998
4. A. Zwierzak : Zwięzły kurs chemii organicznej – tom I i II, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
5. P. Mastalerz – Podręcznik chemii organicznej, Wyd.Chem., Wrocław, 1997
6. Clayden J., Greeves N., Warren S., Wothers P., Chemia Organiczna, WNT, Warszawa, 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: