Genetycznie modyfikowane organizmy - modelowanie chorób człowieka
1600-BM11GMOM-2
Głównym celem przedmiotu jest omówienie zagadnienia wykorzystania genetycznie modyfikowanych organizmów do modelowania najważniejszych jednostek chorobowych człowieka. Zostaną wskazane negatywne i pozytywne strony wykorzystywania tego typu modeli w badaniach podstawowych tych chorób, ich zapobieganiu, a także w poszukiwaniu nowych biomarkerów oraz odkrywaniu nowych terapii. W podsumowaniu będą omówione dalsze perspektywy wykorzystywania tego typu modeli w medycynie.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminarium z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny
- konsultacje: 30 godzin
Łączny nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich
wynosi 48 godzin, co odpowiada 1,6 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminarium: 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i
pisemne): 15 +3= 18 godzin
-konsultacje: 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 62 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- udział w seminarium (z uwzględnieniem wyników badań oraz
opracowań naukowych z zakresu genetycznie modyfikowanych organizmów): 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godzinom, co odpowiada 1,3 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne): 15 +3= 18 godzin (0,6 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym-
nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawowe metody modyfikacji modeli zwierzęcych (B2_W25)
W2: Rozróżnia poszczególne rodzaje organizmów genetycznie modyfikowanych (B2_W25)
W3: Opisuje kluczowe modele myszy transgenicznych wykorzystywanych w badaniach chorób neurologicznych, immunologicznych, nowotworowych, cukrzycy oraz COVID-19 (B2_W01)
W4: Ma wiedzę w zakresie zalet i wad stosowania genetycznie modyfikowanych modeli zwierząt w medycynie (B2_W07)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi krytycznie zanalizować przydatność aktualnie wykorzystywanych w medycynie modeli zwierzęcych (B2_U02)
U2: Potrafi wskazać w oparciu o dostępne publikacje inne obszary medycyny, w których można było by wykorzystać modele zwierząt genetycznie modyfikowanych (B2_U01)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie konieczność systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu genetycznej modyfikacji zwierząt (B2_K01)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące:
- pokaz
Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Zrozumienie treści kursu wymaga wiadomości z przedmiotów:
- Podstaw biologii molekularnej z elementami technik laboratoryjnych stosowanych w biologii molekularnej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Obecność na seminarium prowadzonym stacjonarnie oraz prezentacja na jeden z podanych tematów.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Bishop ’’Ssaki transgeniczne” Wydawnictwo Naukowe PWN,
H. Szymańska „Genetycznie zmodyfikowane myszy jako modele do badań w onkologii” Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2007
K. M. Charon, M. Świtoński „Genetyka i genomika zwierząt” Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
Literatura uzupełniająca:
Wybrane, najnowsze artykuły angielskojęzyczne z tematyki modeli genetycznie modyfikowanych zwierząt w medycynie przekazane podczas seminarium
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Obecność na seminarium prowadzonym stacjonarnie oraz prezentacja na jeden z podanych tematów.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: