Genoterapia
1600-BM11GETE-2
Wykłady (15 godzin) mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących terapii genowej i immunoterapii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu technik leczenia in vivo oraz ex vivo, wektorów wirusowych i plazmidów, jako narzędzi terapii genowej; wykorzystania ludzkich komórek w inżynierii genetycznej; zapoznanie się z technikami wykorzystującymi oligonukleotydy antysensowe, siRNA oraz aptamery w terapii genowej, poznanie genów modyfikowanych przez terapię genową - przykłady i konkretne choroby. Dodatkowo wykłady obejmują przedstawienie przykładowych badań klinicznych wykorzystujących techniki terapii genowej w leczeniu chorób onkologicznych i układu krążenia.
Ćwiczenia (30 godzin) poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu dobrania i zastosowania technik terapii genowej. Studenci poznają zasady prowadzenia hodowli ustalonych i pierwotnych ludzkich linii komórkowych niezbędnych do realizacji eksperymentów terapii genowej; zasady interferencji RNA oraz przeprowadzą transfekcję wybranych nowotworowych linii komórkowych z użyciem sekwencji siRNA wyciszających docelowe onkogeny i/lub z użyciem uprzednio zaprojektowanych na zjeciach plazmidów ekspresyjnych, a także dokonają oceny wydajności wyciszenia ekspresji docelowego onkogenu z użyciem technik immunofluorescencyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 54 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym przygotowanie raportów z ćwiczeń): 15 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 95 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 2 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu terapii genowej): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 17,5 godziny, co odpowiada 0,7 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 18 + 2 = 20 godzin
(0,8 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym przygotowanie raportów z ćwiczeń): 15 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 63 godzin, co odpowiada 2,52 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje mechanizmy oporności komórek nowotworowych leczenie i próby przeciwdziałania tym zjawiskom za pomocą terapii genowej (B2_W04).
W2: Wyjaśnia mechanizmy działania szczepionek przeciwnowotworowych w immunoterapii genowej (B2_W07).
W3: Określa definicje, techniki, podstawowe narzędzia i wskazania terapii genowej (B2_W07).
W4: Wymienia leki skonstruowane dzięki terapii genowej, przeznaczone do terapii konwencjonalnej oraz wskazania do ich stosowania (B2_W07).
W5: Przedstawia wady, zalety i zagrożenia terapii genowej oraz Opisuje najbardziej obiecujące perspektywy terapii genowej i immunoterapii (B2_W07).
W6: Analizuje możliwości współczesnej terapii nowotworów (z uwzględnieniem terapii wielomodalnej), perspektywy terapii komórkowych i genowych (B2_W07).
W7: posiada wiedzę dotyczącą prób leczenia chorób monogenowych i ciężkich chorób warunkowanych wielogenowo oraz perspektyw ich leczenia w przyszłości (B2_W01).
W8: zna leki skonstruowane dzięki terapii genowej, przeznaczone do terapii standardowej oraz wskazania do ich stosowania (B2_W07).
W9: rozumie pojęcie i zna fazy badań klinicznych oraz posiada aktualną wiedzę i ogólnej liczbie badań klinicznych, ich celów chorobowych oraz stopnia ich zaawansowania w zakresie terapii genowej (B2_W18).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi zaplanować i zastosować technikę terapii genowej lub immunoterapii do rodzaju choroby (B2_U05, B2_U14, B2_U15)
U2: Potrafi hodować komórki in vitro i wykonać transfekcję komórek (B2_U03, B2_U05).
U3: Umie wybrać i zastosować techniki służące do sprawdzenia skuteczności zastosowanych technik terapii genowej (B2_U03, B2_U05).
U4: Potrafi zinterpretować wyniki i wyciągnąć wnioski dotyczące skuteczności technik transfekcyjnych stosowanych w terapii genowej (B2_U06).
U5: Umie wykorzystywać dane zdobyte z piśmiennictwa oraz oryginalne dane doświadczalne odnoszące się do zagadnień, w tym najnowszych zdobyczy terapii genowej do interpretacji własnych doświadczeń (B2_U01)
U6: potrafi odpowiednio dopasować, wybrać i wykorzystać narzędzia informatyczne do realizowania własnych badań doświadczalnych z zakresu terapii genowej (B2_U01, B2_U13)
U7: potrafi każdorazowo powiązać wiedzę wyniesioną podczas studiowania przedmiotów teoretycznych (podstawowych) z konkretnymi problemami technicznymi i klinicznymi z zakresu terapii genowej (B2_U02, B2_U10).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: akceptuje potrzebę standardów etycznych w terapii genowej i podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z terapią genową (B2_K08, B2_K09).
K2: wykazuje nawyk samokształcenia uczestnicząc w doświadczeniach laboratoryjnych, podejmując próbę zaplanowania eksperymentu terapii genowej z uwzględnieniem hierarchii ważności badań (B2_K01).
K3: wypracowuje dobre nawyki pracy w grupie podczas ćwiczeń z planowania eksperymentu terapii genowej (B2_K06).
K4: wykazuje zrozumienie i chęci do aktualizowania najnowszych osiągnięć terapii genowej w medycynie (B2_K03).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład podający wspomagany technikami multimedialnymi
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
Ćwiczenia:
- ćwiczenia praktyczne/ laboratoryjne
- dyskusja dydaktyczna
- praca indywidualna
- praca w grupach
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu Genoterapia powinien/na posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte uprzednio na zajęciach biologii molekularnej, biochemii oraz podstaw genetyki i immunologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie - kolokwium/projekt (0 – 10 punktów; >56%): W1-W9, U1-U7 <17 niezaliczone; < 17 ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K4
Praktyki zawodowe
Literatura
- Giacca M: Gene Therapy. Springer-Verlag Italia, Mediolan 2010
- Walther W, Stein US: Gene Therapy of Cancer. Methods and Protocols. Second Edition, Berlin Germany 2009
- Regulatory Aspects of Gene Therapy and Cell Therapy Products [electronic resource]: A Global Perspective / edited by Maria Cristina Galli, Mercedes Serabian. Galli, Maria Cristina 1st ed. 2015
- Biotechnology in the modern medicinal system: advances in gene therapy, immunotherapy, and targeted drug delivery / edited by Rajesh K. Kesharwani et al. 2022; First edition
- In Vivo and Ex Vivo Gene Therapy for Inherited and Non-Inherited Disorders / edited by Houria Bachtarzi. 2019
- Szala S: Terapia genowa, PWN, Warszawa 2003.
- Patofizjologia nowotworów. W: Patofizjologia. Podręcznik dla studentów. Pod red. Maślińskiego, PZWL, Warszawa 2009;
- Stokłosowa S: Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa 2004
- Bal J: Biologia molekularna w medycynie, Elementy genetyki molekularnej PWN, Warszawa, 2011
- Aktualna wiedza z czasopisma: Human gene therapy. Part B. Methods.
- Materiały pomocnicze do zajęć dostępne w Zakładzie Genoterapii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: