Elementy fizyki
1600-BM11EFIZ-1
Celem realizacji przedmiotu jest przekazanie wiedzy o podstawowych prawach i zjawiskach fizycznych, zwłaszcza tych, które wyjaśniają procesy biologiczne oraz leżą u podstaw współczesnych metod stosowanych w badaniach biomedycznych oraz w diagnostyce medycznej. Ponadto celem jest wykształcenie umiejętności rozróżniania i oceny wielkości fizycznych, praw rządzących zjawiskami fizycznymi i wyrobienia świadomości, że szereg zjawisk fizycznych jest wykorzystywanych w metodach stosowanych w badaniach biomedycznych i diagnostyce medycznej. Wśród zagadnień poruszanych na zajęciach są między innymi: opis ruchu i jego przyczyny, opis oddziaływań występujących w przyrodzie (grawitacyjnych, elektrycznych i magnetycznych), pojęcie pracy i energii, podstawowe prawa termodynamiki, prawa dotyczące przypływu cieczy, zjawiska falowe, podstawy optyki i spektroskopii, elementy fizyki jądrowej. Ćwiczenia poświęcone są ugruntowaniu i poszerzeniu wiedzy przedstawianej na wykładach. Jest to realizowane poprzez omawianie z aktywnym udziałem studentów problematyki wykładów oraz rozwiązywanie przez studentów zadań rachunkowych ilustrujących, pogłębiających i rozszerzających wiedzę prezentowaną na wykładach.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy w godzinach (h) związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- wykłady: 15
- seminaria: 0
- ćwiczenia: 40
- konsultacje: 6
- przeprowadzenie zaliczenia: 2
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 63h, co odpowiada 2.52pkt.ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta w godzinach (h):
-wykłady: 15
-seminaria: 0
-ćwiczenia: 40
-przygotowanie do zajęć: 17
-czytanie literatury fachowej: 20
-konsultacje:6
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 25
-Łączny nakład pracy studenta wynosi 125h, co odpowiada 5.00 pkt. ECTS
3.Nakład pracy studenta w godzinach (h), związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie literatury fachowej: 20
- konsultacje badawczo-naukowe:
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 7
- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań):
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25
- przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 17
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu:
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 69h, co odpowiada 2.76 pkt. ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 25+2=27h (1.08punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 27godzin, co odpowiada 1.08 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
-Udział w zajęciach o praktycznych: 0
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 0, co odpowiada 0.00 punktom ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wyjaśnia znaczenie podstawowych wielkości fizycznych wraz z opisującymi je jednostkami –K_W01, K_W03
W2: Powtarza podstawowe prawa fizyczne, zarówno słownie, jak i stosując zapis matematyczny –K_W01, K_W03
W3: Wyjaśnia najważniejsze zjawiska ilustrujące podstawowe prawa fizyki -K_W01
W4: Wyjaśnia zjawiska fizyczne leżące u podstaw metod diagnostycznych i analitycznych –K_W02
W5: Wyjaśnia podstawowe zjawiska fizyczne będące podstawą funkcjonowania narządów człowieka –K_W06, K_W08
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi ilościowo i jakościowo określać wielkości fizyczne –K_U01, K_U02
U2: Potrafi dokonywać analizy problemu oraz związanych z nim obliczeń z zakresu fizyki –K_U02, K_U012
U3: Potrafi napisać esej dotyczący różnych problemów fizyki –K_U01, K_U10, K_U12
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość konieczności ciągłego uzupełniania wiedzy i samokształcenia –K_K02, K_K03
K2: Ma kompetencje współdziałania w zespole oraz poczucie odpowiedzialności za prawidłowe i rzetelne rozwiązywanie stawianych zadań–K_K01, K_K07
Metody dydaktyczne
Wykład:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
- ćwiczenia obliczeniowe
- metody eksponujące: film, pokaz
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędna jest znajomość matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń:
- Kolokwium: (zaliczenie od 50% włącznie): W1, W2, W3, W4, W5 U1, U2, K1
- Dyskusja w trakcie ćwiczeń - W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K1, K2
- Aktywność na ćwiczeniach - W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K1, K2
- Praca w grupach - U1, U2, U3, K1, K2
- Prace domowe i dyskusja tych prac - W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K1, K2
Zaliczenie wykładów:
- Egzamin w formie pisemnej składający się z 30 zadań testowych (pytania otwarte). (zaliczenie od 50% włącznie) -W1, W2, W3, W4, K1
W przypadku egzaminu uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
91-100% Bardzo dobry
81-90% Dobry plus
71-80% Dobry
61-70% Dostateczny plus
51-60% Dostateczny
0-50% Niedostateczny
Literatura
Literatura podstawowa:
1. David Halliday, Robert Resnick - "Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych i technicznych", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
2. Czesław Bobrowski - "Fizyka - krótki kurs", Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca:
1. Stanisław Przestalski - " Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki", Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: