Chemia ogólna i nieorganiczna
1600-BM11CHON-1
Wykład:
Współczesne teorie budowy materii, wiązania chemiczne. Przemiany pierwiastków – promieniotwórczość. Systematyka związków nieorganicznych. Kinetyka chemiczna, rzędowość i cząsteczkowość reakcji. Kataliza. Równowagi chemiczne. Zjawiska powierzchniowe, adsorpcja, osmoza. Termodynamika chemiczna, podstawowe funkcje termodynamiczne i ich zależności. Procesy utleniania i redukcji. Związki kompleksowe. Woda i równowagi w roztworach wodnych, koloidy, zawiesiny. Elementy elektrochemii. Chemia atomu węgla.
Ćwiczenia:
Podstawowe czynności laboratoryjne. Podstawowe reakcje chemiczne. Zasady BHP pracy w laboratorium chemicznym. Reakcje kationów I - V grupy. Reakcje wybranych anionów grup 1-VII. Przygotowanie roztworów o zadanym stężeniu molowym i procentowym (przez rozcieńczenie roztworu stężonego HCl i rozpuszczenie substancji stałej NaOH). Alkacymetryczne wyznaczenie rzeczywistego stężenia otrzymanych roztworów. Roztwory buforowe. Przygotowanie roztworu buforowego (bufor fosforanowy Na2HPO4/ KH2PO4 w różnych stosunkach objętościowych). Obliczenie pH roztworu buforowego. Wyznaczenie pojemności buforowej. Analiza ilościowa – kompleksometryczne oznaczanie zawartości wapnia i magnezu. Oznaczenie twardości wody. Kinetyka chemiczna. Wpływ temperatury na równowagę reakcji chemicznej na przykładzie reakcji dimeryzacji tlenku azotu(IV). Adsorpcja błękitu metylenowego na węglu aktywnym. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza metodą krzywej wzorcowej. Własności roztworów koloidalnych. Analiza jakościowa substancji organicznych: węglowodory i chlorowcopochodne, alkohole i fenole, aldehydy, ketony, aminy, kwasy organiczne i ich pochodne (estry, amidy, chlorki i bezwodniki kwasowe).
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
• udział w wykładach 30 godzin
• udział w ćwiczeniach: 40 godzin
• konsultacje: 10 godzin
• przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
• przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 84 godzin, co odpowiada 3,56 punktów ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
- konsultacje: 10 godzin
- zaliczenie: 5 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 8 + 2 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 5 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 40 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 4 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 2 godzin
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 2 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktów ECTS.
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 6 + 2 = 8 godzin (0,32 pkt ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 2 = 17 godzin (0,68 pkt ECTS)
- przygotowanie do ćwiczeniach objętych aktywnością naukową 10 h (0,4 pkt ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 25 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS.
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 – zna budowę atomu i właściwości pierwiastków chemicznych – B1_W01
W2 – zna strukturę i właściwości związków nieorganicznych – B1_W01
W3 – rozumie relacje między strukturą związków chemicznych i zjawiskami fizykochemicznymi a procesami zachodzącymi w organizmie człowieka – B1_W08
W4 – zna rodzaje mikro- i makroelementów oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmów żywych – B1_W11
W5 – rozumie znaczenie metod matematycznych w przygotowaniu procesów chemicznych i ocenie reakcji chemicznych – B1A_W04
W6 – zna podstawowe metody, techniki i materiały stosowane w
laboratoriach – B1_W02
W7 – ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy – B1_W20
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 – potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł – B1_U03, B1_U05
U2 – potrafi posługiwać się odczynnikami chemicznymi, precyzyjnie ważyć, mierzyć, sporządzać roztwory i mieszaniny – B1_U01
U3 - potrafi przeprowadzać obliczenia chemiczne - B1_U02
U4 – potrafi mierzyć, interpretować i opisywać właściwości fizykochemiczne badanych substancji – B1_U07
U5 –wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych doświadczalnych oraz pochodzących ze źródeł literaturowych - B1_U12
U6– uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany, wykorzystując wskazane i samodzielnie znalezione źródła - B1_U05
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego – B1_K02,, B1_K03
K2 – potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową – B1_K01, B1_K06
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny (z wykorzystaniem techniki multimedialnych
• wykład problemowy (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
• wykład konwersatoryjny (z wykorzystaniem technik multimedialnych)
Ćwiczenia laboratoryjne:
• metoda klasyczna problemowa,
• metoda ćwiczeniowa
• metoda laboratoryjna, eksperymentu,
• metoda pokazu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Posiadanie elementarnej wiedzy z zakresu szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny – W1-W5;, U1,U4,U5.
Kolokwium – W1-W7, U3-U5
Praktyczne wykonanie ćwiczeń – W5, W6, W7, U2-U4
Aktywność – K1-K2
% uzyskanych punktów Ocena
95≤…..≤100 bdb (5)
88≤…..<95 db+ (4+)
80≤…..<88 db (4)
71≤…..<80 dst+ (3+)
60≤…..<71 dst (3)
0…..<60 ndst (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013
2. Kędryna T., Chemia ogólna z elementami biochemii, Wyd. ZamKor, 2010
3. Pazdro K.M., Rola-Noworyta A., Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Wyd. Oficyna Wydawnicza K.Pazdro 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Lipiec T., Szmal Z., Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, 2002
2. Cox P. A., Krótkie wykłady – chemia nieorganiczna Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2020
3. Dramiński M. red, Elementy chemii ogólnej i organicznej, skrypt AM Bydgoszcz, 2004
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa:
1. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013 2. Kędryna T., Chemia ogólna z elementami biochemii, Wyd. ZamKor, 2010 3. Pazdro K.M., Rola-Noworyta A., Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Wyd. Oficyna Wydawnicza K.Pazdro 2013
Literatura uzupełniająca: 1. Lipiec T., Szmal Z., Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, 2002 2.Roat-Malone R.M., Chemia bionieorganiczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010 3. Cox P. A., Krótkie wykłady – chemia nieorganiczna Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2020
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa:
1. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013 2. Kędryna T., Chemia ogólna z elementami biochemii, Wyd. ZamKor, 2010 3. Pazdro K.M., Rola-Noworyta A., Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Wyd. Oficyna Wydawnicza K.Pazdro 2013
Literatura uzupełniająca: 1. Lipiec T., Szmal Z., Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, 2002 2. Cox P. A., Krótkie wykłady – chemia nieorganiczna Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2020
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: