Biotechnologia w diagnostyce laboratoryjnej
1600-BM11BDIA-2
Treści wykładów obejmują zagadnienia związane z:
1. Wprowadzenie do diagnostyki laboratoryjnej
2. Diagnostyka laboratoryjna wybranych chorób cywilizacyjnych
3. Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w badaniach wirusologicznych.
4. Zastosowanie biologii molekularnej w chorobach nowotworowych.
Ćwiczenia poświęcone są praktycznemu zapoznaniu studentów z najnowszymi metodami diagnostycznymi stosowanymi w medycynie laboratoryjnej rutynowej i specjalistycznej i obejmują zakres tematów:
1. Systemy pobierania krwi oraz innego materiału biologicznego
2. Metody diagnostyczne stosowane w badaniach biochemicznych.
3. Metody diagnostyczne stosowane w badaniach immunochemicznych.
4. Metody diagnostyczne stosowane w badaniach hematologicznych i serologicznych.
5. Metody diagnostyczne stosowane w badaniach płynów ustrojowych
6. Zastosowanie chromatografii cieczowej w diagnostyce laboratoryjnej
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
wykłady: 15 h
ćwiczenia : 30 h
konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 4 h
przeprowadzenie kolokwium: 1 h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 50 h, co odpowiada 2,0 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
wykłady: 15 h
ćwiczenia: 30 h
przygotowanie do ćwiczeń: 20 h
czytanie literatury fachowej: 15h
konsultacje:4h
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15h + 1 h = 16h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100h, co odpowiada 4 punktom ECTS
3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
czytanie literatury fachowej: 12h
konsultacje badawczo-naukowe: 2h
udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10h
udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 h
przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 4h
przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 2h
przygotowanie do kolokwium w zakresie aspektów badawczo -naukowych dla danego przedmiotu: 5h godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godziny, co odpowiada 1,6 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 1 = 16h (0,64 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 30h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 h, co odpowiada 1,2 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Rozumie psychosomatyczną naturę stanów fizjologicznych, patofizjologicznych i patologicznych w kontekście interpretacji badań laboratoryjnych (B1_W06)
W2: Rozumie potrzebę stosowania nowoczesnych technik biotechnologicznych w postepowaniu klinicznym w zakresie diagnostyki laboratoryjnej (B1_W05, B1_W11)
W3: ma podstawową wiedzę w zakresie stosowania nowoczesnych biotechnologii w rutynowej i specjalistycznej diagnostyce laboratoryjnej i rozumie ich przydatność kliniczną (B1_W13)
W4: Zna zasady zachowania tajemnicy dotyczącej dokumentacji medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej w diagnostyce laboratoryjnej (B1_W19)
W5: ma podstawowa wiedze o bezpieczeństwie i higienie pracy w klinicznym Laboratorium medycznym (B1_W23)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi znaleźć informacje naukowe z zakresu diagnostyki laboratoryjnej , potrafi je interpretować, a także wyciągać wnioski i stawiać hipotezy robocze (B1_U06, B1_U19)
U2: czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej - K_U09
U3: potrafi przygotować wystąpienie ustne w języku polskim z wykorzystaniem różnych środków komunikacji (B1_U11)
U4: wykonuje proste badania z dziedziny diagnostyki laboratoryjnej (B1_U07, B1_U08)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w dziedzinie technik badawczych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej – (B1_K02, B1_K03)
K2: potrafi pracować w grupach interdyscyplinarnych (B1_K01)
K3: potrafi dbać o własne i innych bezpieczeństwo oraz higienę pracy w laboratorium medycznym (B1_K06)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
-wykład problemowy
Ćwiczenia audytoryjne:
-dyskusja dydaktyczna
-ćwiczenia laboratoryjne
-projektowanie i analiza badań naukowych
-metody eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z fizjologii człowiek
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Praca w trakcie ćwiczeń – K1-K3, U1-U4, W4-W5
Kolokwium końcowe pisemne – W1-W3, U1
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej
Aldona Dembińska-Kieć, Jerzy W. Naskalski, Bogdan Solnica Wyd. 2017 Wrocław.
2 Diagnosta Laboratoryjny czasopismo dostępne na stronie internetowej http://kidl.org.pl/index.php?page=archiwum
3. Diagnostyka Laboratoryjna. Kwartalnik. czasopismo dostępne w Bibliotece CM UMK
3. Diagnostyka laboratoryjna pod red. Brunzel N.A. wyd. Elsevier Urban and Partner, Wroclaw 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: