Analiza in silico mutacji w DNA
1600-BM11AINS-2
Zajęcia fakultatywne "Analiza in silico mutacji w DNA" mają na celu zapoznanie studentów z narzędziami bioinformatycznymi mającymi zastosowanie w analizie mutacji występujących w DNA. Podczas zajęć studenci zapoznają się z międzynarodowymi wytycznymi dot. zapisu mutacji w DNA oraz będą wykonywać zadania polegające na scharakteryzowaniu zmian nukleotydowych w DNA oraz określeniu ich potencjalnego wpływu na metabolizm komórek. Wynikiem końcowym będzie określenie stopnia patogenności mutacji w DNA wg referencyjnych kryteriów diagnostycznych rekomendowanych przez Amerykańskie Kolegium Genetyki i Genomiki Medycznej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- wykłady: 0 h
- seminaria: 0 h
- ćwiczenia : 15 h
- konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 5 h
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 h
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 h, co odpowiada 0.84 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- wykłady: 0 h
- seminaria: 0 h
- ćwiczenia: 15 h
- przygotowanie do zajęć: 24 h
- czytanie literatury fachowej: 10 h
- konsultacje: 5 h
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 h + 1 h = 21 h
- Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 h, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie literatury fachowej: 10 h
- konsultacje badawczo-naukowe: 1 h
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0h
- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0 h
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 h
- przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 10 h
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 10 h
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 46 h, co odpowiada 1.84 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 + 1 = 21 h (0.84 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 21 godzin, co odpowiada 0.84 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 0h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 0 h, co odpowiada 0 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowania nowoczesnych biotechnologii w rutynowej diagnostyce laboratoryjnej i rozumie ich przydatność kliniczną (K_W06)
W2: Rozumie znaczenie powiązań studiowanego kierunku studiów z kierunkami biomedycznymi i kierunkami nauk ścisłych (K_W10)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi pozyskać informacje naukowe wykorzystując zaawansowane bazy danych, w tym bazy danych rejestrujące badania przedkliniczne i kliniczne (K_U01, K_U13)
U2: Biegle wykorzystuje pozyskane informacje naukowe, potrafi je integrować, dokonywać krytycznej interpretacji, a także wyciągać wnioski i stawiać hipotezy robocze (K_U06)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (K_K01)
Metody dydaktyczne
Dyskusja, instruktaż
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Zrozumienie treści zawartych w programie następujących przedmiotów:
- matematyka,
- język angielski,
- biochemia ogólna i podstawy metabolizmu komórkowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zestaw zadań do wykonania oraz opracowanie karty ćwiczeń - ocena w zakresie 2 do 5.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. A. D. Baxevanis i B. F. F. Quellette “Bioinformatyka. Podręcznik do analizy genów i białek” PWN P.G. Higgs i T.K. Attword "Bioinformatyka i ewolucja molekularna" PWN
Literatura uzupełniająca:
1. Inne publikacje wskazane przez prowadzącego
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. A. D. Baxevanis i B. F. F. Quellette “Bioinformatyka. Podręcznik do analizy genów i białek” PWN P.G. Higgs i T.K. Attword "Bioinformatyka i ewolucja molekularna" PWN
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: