Wybrane zagadnienia z patrologii 1571-WZP-PST
1. „i czytałem Ojców Wschodu i Zachodu” (Zb. Herbert). Znaczenie czytania pism Ojców Kościoła dla współczesnego człowieka.
2. Fragment homilii o Krzyżu św. Teodora Studyty – lektura i komentarz. Teksty Ojców Kościoła w Brewiarzu.
3. Poszukiwanie Boga w świetle wybranych fragmentów „Wyznań” św. Augustyna.
4. List św. Augustyna do Marcjana i zawarta w nim koncepcja przyjaźni.
5. Aktualność myśli św. Augustyna w świetle Listu apostolskiego „Augustinum Hipponensem” papieża Jana Pawła II.
6. Trud katechezy w świetle dzieła św. Augustyna pt. „De catechizandis rudibus”.
7. Panorama zagadnienia interpretacji Pisma świętego przez Ojców Kościoła.
8. Bogactwo Psalmu 23 w świetle egzegezy Ojców Kościoła.
9. Wartość prostej wiary w świetle Listu Orygenesa do Firmiliana.
10. Godność chrześcijanina w pismach św. Cypriana, biskupa Kartaginy.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1: Zna i rozumie w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii Kościoła pierwszych wieków chrześcijaństwa (K_W02).
W2: Zna i rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i nauk teologicznych, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (K_W15).
Umiejętności:
U1: Potrafi na podstawie pogłębionych umiejętności badawczych w zakresie patrologii, obejmujących zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, dokonywać syntezy różnych idei i poglądów, prawidłowo dobierać metody i twórczo konstruować narzędzia badawcze, opracowywać i prezentować wyniki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (K_U02).
U2: Potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin nauk teologicznych, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami dziedzictwa doktrynalnego chrześcijaństwa w odniesieniu do starożytnego piśmiennictwa chrześcijańskiego (K_U07).
Kompetencje społeczne:
K1: Jest gotów do krytycznej i świadomej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności oraz odbieranych treści bazując na spuściźnie pierwszych wieków historii Kościoła (K_K01).
Podstawę zaliczenia stanowi frekwencja na zajęciach oraz pisemna praca zaliczeniowa obejmująca efekty uczenia się: W1-2, U1-2, K1.
Literatura
Altaner B., Stuiber A., Patrologia, Warszawa 1990.
Benedykt XVI, Ojcowie Kościoła. Od Klemensa Rzymskiego do Augustyna, Poznań 2008.
Dokumenty Soborów Powszechnych, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2001.
Drączkowski F., Patrologia, Pelplin-Lublin 1998.
Padovese L., Wprowadzenie do teologii patrystycznej, tłum. A. Baron, Kraków 1994.
Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2007.
Żurek A., Wprowadzenie do Ojców Kościoła, Tarnów 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: