Wykład monograficzny z teologii systematycznej - Credo ergo sum 1571-WMCES-PST
Teologia patrzy na człowieka oraz środowisko, w którym on żyje, z punktu widzenia Objawienia. Paradygmatycznym wydarzeniem dla tej optyki jest Wcielenie Słowa. W Jego świetle poznajemy całe uniwersum. Teologia pretenduje zatem do widzenia całościowego sensu, odpowiadając na pytania „dlaczego?”, a nie tylko „jak?”. Stanowi w ten sposób przeciwwagę dla politycznych, ekonomicznych, kulturowych czy biologicznych redukcjonizmów, gdzie poznanie z racji stosowanych metod badawczych jest fragmentaryczne. Mówił o tym Jan Paweł II w 1999 roku do ludzi nauki zgromadzonych w Auli Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu: „Wycinkowość wiedzy i fragmentaryzacja sensu burzy wewnętrzną jedność człowieka. Człowiek dąży do pełni poznania, gdyż jest istotą, która z natury szuka prawdy – I nie może bez niej żyć. Trzeba, aby nauka współczesna, a zwłaszcza współczesna filozofia, odnalazły – każda we własnym zakresie – ów wymiar sapiencjalny polegający na poszukiwaniu ostatecznego i całościowego sensu ludzkiej egzystencji”.
Podczas wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia:
- Znaki czasu - 4 godz.,
- Symfonia Bożego Objawiania - 6 godz.,
- Fides qua creditur - 2 godz.,
- Fides quae creditur - 1 godz.,
- Symfonia ludzkiej odpowiedzi - 3 godz.,
- Implikacje duszpasterskie - 4 godz.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: Student ma wiedzę z zakresu Słowa Bożego oraz jego symfonicznego procesu przekazu i treści w nim zawartej.
W2: Student opisuje znaki czasu w świetle Objawiania.
W3: Student charakteryzuje wiarę jako akceptację objawionej treści i międzyosobowej relacji, która konstytuuje człowieka.
U1: Student wykorzystuje umiejętności badawcza do interpretacji znaków czasu i ich korelacji z rozumieniem treści wiary
U2: Student analizuje konsekwencje pastoralne Objawienia
K1: Student ma świadomość złożoności współczesnych zjawisk kulturowych i religijnych
K2: Student posiada umiejętność odpowiedzi na wyzwania pastoralne jakie niosą znaki czasu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin pisemny
- aktywność
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego
ndst – poniżej 60 pkt
dst- 60 - 67 pkt
dst plus- 68 - 76 pkt
db- 77 - 85 pkt
db plus- 86 - 94 pkt
bdb- 95-100 pkt
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Benedykt XVI, Verbum Domini, Rzym 2010.
- Benedykt XVI, Porta fidei, Rzym 2011.
- Benedykt XVI, Spe salvi, Rzym 2007.
- Franciszek, Lumen fidei, Rzym 2013.
- Franciszek, Evangelii gaudium, Rzym 2013.
- Jan Paweł II, Ecclesia in Europa, Rzym 2003.
- Alberoni R., Wygnać Chrystusa, tłum. A. Żdżarska, Warszawa 2007.
- Chyła J., Symfoniczno-dialogiczna struktura objawienia Słowa Bożego w świetle adhortacji Verbum Domini, w: „Teologia i człowiek, półrocznik Wydziału Teologicznego UMK” 16 (2010).
- Balthasar H. U. VON, Prawda jest symfoniczna, tłum. M. Grabiak, Poznań 1998.
- Gesche A., Człowiek, tłum. A. Kuryś, Poznań 2005.
- Nagy S., Problem człowieka problemem Boga, w: Człowiek w poszukiwaniu zagubionej tożsamości. „Gdzie jesteś Adamie?”, red. T. Styczeń, Lublin 1987.
- Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, tłum. Z. Włodkowa, Kraków 2006.
- Bóg i świat, Wiara i życie w dzisiejszych czasach, z kardynałem Josephem Ratzingerem Benedyktam XVI rozmawia Peter Seewald, tłum. G. Sowinski, Kraków 2005
- Rey D., Parafio obudź się! Wyzwania nowej ewangelizacji, tłum. K. Czaplicka, Gubin 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: