Teologia moralna III 1571-TMOR-3-TKP
1. Przedmiot - 1 godz.
2. Metoda badań naukowych teologii moralnej - 1godz.
3. Normatywny wymiar powołania Bożego - 1 godz.
4. Prawo moralne osobowej natury ludzkiej - 1 godz.
5. Wymiar moralny stanowionego prawa ludzkiego - 1 godz.
6. Zjawisko sumienia i jego teologiczna interpretacja - 1 godz.
7. Normatywność sumienia - 1 godz.
8. Wychowanie sumienia - 1 godz.
9. Podstawowe założenia dotyczące dobra moralnego - 1 godz.
10. Wyznaczniki dobra moralnego i zasługi nadprzyrodzonej - 1godz.
11. Powołanie społeczne człowieka - 1 godz.
12. Odrzucenie powołania Bożego. Grzech - 1 godz.
13. Rzeczywistość grzechu w refleksji teologicznej - 2 godz.
14. Wyróżnianie grzechów - 2 godz.
15. Źródła grzechów - 2 godz.
16. Odpowiedzialność za grzechy - 2 godz.
17. Dobro moralne w skali sprawności cnoty - 2 godz.
18. Cnota wiary - 2 godz.
19. Cnota nadziei - 2 godz.
20. Cnota miłości - 2 godz.
21. Uświęcanie życia - 2 godz.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Efekty kształcenia
Studenci powinni zdobyć wiedzę dotyczącą
fundamentów moralności chrześcijańskiej, tak aby
mogli aktywnie uczestniczyć w późniejszych
wykładach z zakresu teologii moralnej szczegółowej.
Powinni zapoznać się z podstawowymi pojęciami
katolickiej teologii moralnej istotnymi dla wyjaśnienia
i rozwiązywania dylematów moralnych.
Poznanie meandrów kształtowania się myśli
teologicznomoralnej Kościoła powinno ułatwić im
zrozumienie trudności jakie napotyka współcześnie
przepowiadanie moralne Kościoła w niektórych
kwestiach.
Studenci potrafią samodzielnie wyszukiwać,
analizować, oceniać, selekcjonować i integrować
informacje na tematy moralne z wykorzystaniem
różnych źródeł oraz formować na tej podstawie
krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
teologii moralnej.
Posiadają umiejętność merytorycznego
argumentowania, prowadzenia merytorycznej
dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień z
zakresu moralności, z wykorzystaniem swoich
poglądów oraz innych autorów.
Studenci mają krytyczną świadomość poziomu
własnej wiedzy i umiejętności z zakresu teologii
moralnej.
Mają świadomość złożoności rzeczywistości
i rozumieją potrzebę interdyscyplinarnego podejścia
do rozwiązywania problemów moralnych.
Prawidłowo identyfikują i rozstrzygają dylematy
moralne związane z życiem indywidulanym
i społecznym.
Mają świadomość własnej, indywidulanej
odpowiedzialności za kształt życia społecznego.
Studenci potrafią poprawnie i w sposób wyczerpujący
odpowiedzieć na przedstawione tezy egzaminacyjne,
wykazują znajomość treści lektur obowiązkowych.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny lub pisemny.
Kolokwium ustne lub pisemne.
Praca pisemna.
Wystąpienie ustne i prowadzenie dyskusji.
Literatura
Obowiązkowa:
Jan Paweł II, Adhortacja Apostolska "Reconciliatio et
paenitenta", nr 16nn.
Jan Paweł II, Encyklika "Veritatis splendor", nr 35-83.
Jan Paweł II, Encyklika "Dominum et vivificantem", nr
43nn.
Jan Paweł II, Encyklika "Solicitudo rei socialis", nr
36n.
S. Olejnik, Teologia moralna fundamentalna,
Włocławek 1998, s.85-115 i 187-339.
Pomocnicza:
J.M. Aubert. Jak żyć po chrześcijańsku w XX wieku.
Warszawa 1986.
J.Fuchs. Teologia moralna. Warszawa 1974.
F.Greniuk. Katolicka teologia moralna w poszukiwaniu
własnej tożsamości. Lublin 1993.
B.Haring. Moralność jest dla ludzi. Etyka
chrześcijańskiego personalizmu, tłum. H.Bednarek.
Warszawa 1978.
S.T.Pinckaers. Źródła moralności chrześcijańskiej.
Poznań 1994.
J.Pryszmont. Historia katolickiej teologii moralnej w:
tenże: Historia teologii moralnej. Warszawa 1987, s.
12-199.S.Rosik. Sytuacjonizm etyczny a chrześcijańska
roztropność. Poznań 1986.
S.Rosik. Wezwania i wybory moralne. Refleksje
teologicznomoralne. Lublin 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: