Teologia historyczna: Teologia Biblijna 1571-TH-PST
1. Teologia biblijna jako Boży zamysł co do człowieka
2. Egzegeza kanoniczna, typologia w Biblii
3. Wprowadzenie do egzegezy żydowskiej
4. Antropologia biblijna w Rdz
5. Grzech i jego bezpośrednie skutki
6. Dalsze konsekwencje grzechu
7. Moc wejścia w logikę krzyża
8. Teologia biblijna Księgi Estery w świetle Rdz 1-3
9. Teologia biblijna Eucharystii
10. Teologia biblijna kapłaństwa nowotestamentowego
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
W1: Zna i rozumie zasadnicze założenia teologii biblijnej, w tym jej jedność i rozwój w historii zbawienia, od Księgi Rodzaju po Nowy Testament.
W2: Zna i rozróżnia metody egzegezy biblijnej (kanonicznej, typologicznej, żydowskiej) oraz potrafi wskazać ich znaczenie dla interpretacji Pisma Świętego w tradycji Kościoła.
W3: Posiada pogłębioną wiedzę na temat antropologii biblijnej, pojęcia grzechu, kapłaństwa i Eucharystii, rozumianych jako elementy jednego planu zbawczego Boga.
Umiejętności:
U1: Potrafi analizować i interpretować teksty biblijne, uwzględniając ich kontekst historyczny, literacki i teologiczny, z wykorzystaniem zasad egzegezy kanonicznej i typologicznej.
U2: Umie powiązać przesłanie poszczególnych ksiąg (np. Rdz, Estera, Ewangelie) w jedną teologiczną całość, wskazując na ciągłość objawienia od stworzenia po odkupienie w Chrystusie.
Kompetencje społeczne:
K1: Jest świadomy duchowego i egzystencjalnego wymiaru teologii biblijnej; potrafi odnieść wnioski z interpretacji Pisma do życia osobistego i wspólnotowego (np. w perspektywie krzyża i Eucharystii).
K2: Wykazuje postawę dialogu i szacunku wobec żydowskiej tradycji interpretacyjnej i odmiennych sposobów odczytywania Biblii, dostrzegając wspólne źródła duchowe i kulturowe.
Literatura
Z. Kiernikowski, Posługiwanie Ojcostwu Boga, 2001, (bardzo ciekawe, zapis rekolekcji dla biskupów o Listach św. Pawła)
Z. Kiernikowski, Eucharystia i jedność, 2000 r.
Z. Kiernikowski, Światło i moc liturgii, 3 części,
Z. Kiernikowski, Ciało i Krew Pana,
Z. Kiernikowski, Kościół wspólnotą odkupionych grzeszników,
Z. Kiernikowski, Dobra nowina dla grzesznika,
Z. Kiernikowski, Powołani i posłani,.
B. Pitre, Jezus i żydowskie korzenie Eucharystii, 2018
Ratzinger J., Jezus z Nazaretu.
Scott Hahn, Moc słowa w liturgii,
S. Hahn, Czwarty kielich
Słownik teologii św. Pawła, red. G.F. Hawthorne – R.P. Martin – D.G. Reids, Warszawa 2010
Stern D.H., Komentarz żydowski do Nowego Testamentu (PSB)
Bouyer L., Eucharystia, tłum. L. Rutowska, Lublin 2015
Cantalamessa R., Pascha naszego zbawienia. Tradycje paschalne Biblii oraz pierwotnego Kościoła, tłum. M. Brzezinka, Kraków 1998.
de Vaux Roland, Instytucje Starego Testamentu. Tom I i II, tłum. T. Brzegowy, Poznań 2004.
Gnilka J., Pierwsi chrześcijanie. Źródła i początki Kościoła, tłum. W. Szymona, Kraków 2003.
Jeremias J., The Eucharistic Words of Jesus, London-Philadelphia 1966.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: