Teologia dogmatyczna I 1571-TDOG-TKP
Teologia jako dyscyplina wiedzy ma swój cel, przedmiot, źródła i metodę. Przynależąc do wielkiej rodziny nauk posiada własną, daleko idącą specyfikę. Z tej racji określana jest raczej mądrością niż nauką. Wykład w I części stara się ukazać tematykę metodologiczną. Obejmuje następujące zagadnienia:
1. Imię własne i desygnaty teologii, typy teologii, źródła, przedmiot, cele teologii, metoda teologii, określenia teologii, pojęcie dogmatu - 5 godzin.
2. Relacja: Pismo Święte - Tradycja - Magisterium Kościoła. Zasady korzystania z Pisma Świętego - 5 godzin.
3. Hierarchia prawd wiary, interpretacja i rozwój dogmatów - 5 godzin.
4. Wiara jako odpowiedź objawiającemu się Bogu Jedynemu w Trójcy Osób - 5 godzin.
5. Wiara jako akt bosko-ludzki (dar łaski, współczynnik rozumu i woli) - 5 godzin.
6. Przedmiot formalny i materialny wiary teologalnej - 5 godzin.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – wiedza
Wiedza: W1: Ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej teologii dogmatycznej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności nauczycielskiej.
Efekty kształcenia – umiejętności Umiejętności: U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów.
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne Kompetencje społeczne: K1: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne.
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne.
Student zalicza przedmiot (zaliczenie z oceną), gdy otrzyma pozytywną ocenę z ustnego kolokwium (dst, dst+, db, db+, bdb). Ocenia się wiedzę faktograficzną oraz umiejętność argumentacji teologiczno-dogmatycznej. Zaliczenie obejmuje sprawdzenie wiadomości z wykładu oraz z zakresu literatury obowiązkowej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Cz. 1
Literatura obowiązkowa:
Ks. K. Krzemiński, Skrypt "Wiara jako odpowiedź Bogu w Trójcy Świętej", Toruń 2017.
St. C. Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 2002.
Literatura pomocnicza:
Y.M.J. Congar OP, Wiara i teologia, w: Tajemnica Boga, pr. zb., Poznań 1967, s. 3-213.
Ks. J. Buxakowski, Objawienie i wiara, Pelplin 1997.
J. O'Donnell, Wprowadzenie do teologii dogmatycznej, Kraków 1997.
L. Scheffczyk, Katholische Dogmatik, t. 1, Grundlagen des Dogmas; t. 2, Der Gott der Offenbarung, Aachen 1998.
Ks. J. Szczurek, Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 1999, s. 1-72.
Ks. Cz. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t. 2, Lublin 2003, s. 1003-1023.
J. Majewski, Wprowadzenie do teologii dogmatycznej, w: Dogmatyka, red. E. Adamiak, ks. A. Czaja, J. Majewski, t. 1, Warszawa 2005, s. 13-234.
J. Morales, Wprowadzenie do teologii, Kraków 2006.
Cz. 2
Literatura obowiązkowa:
Ks. K. Krzemiński, Skrypt O Bogu Trójjedynej Miłości, Toruń 2017.
P. Gutowski, Czym jest ‘nowy ateizm’?, w: Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, red. M. Słomka, Lublin 2012, s. 7-45.
Literatura pomocnicza:
Cz. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 1999, s. 17-244.
J. Buxakowski, O Bogu Jedynym, Pelplin 1999.
J. Buxakowski, O Trójcy Świętej, Pelplin 1973.
F. Courth, Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997.
W. Granat, Dogmatyka katolicka, t. 1, Bóg jeden w Trójcy Osób, Lublin 1962.
W. Granat, Ku Bogu i człowiekowi w Jezusie Chrystusie, t. 1, Lublin 1972.
G. Greshake, Der dreieine Gott. Eine trinitarische Theologie, Freiburg 2001.
G. Greshake, Wierzę w Boga Trójjedynego. Klucz do zrozumienia Trójcy Świętej, Kraków 2001.
G. Greshake, Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, Wrocław 2009.
W. Kasper, Bóg Jezusa Chrystusa, Wrocław 1996.
G.L. Mueller, Katholische Dogmatik, Freiburg 2001.
G.L. Mueller, Dogmatyka katolicka, Kraków 2015, s. 435-493.
J. Szczurek, Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej Jedynym, Kraków 1999.
J. Szymik, Traktat o Bogu Jedynym, w: Dogmatyka, red. E. Adamiak, ks. A. Czaja, J. Majewski, t. 3, Warszawa 2006, s. 15-231.
Cz. 3
Literatura obowiązkowa:
J. Buxakowski, Stwórca i stworzenie, Pelplin 1998.
Literatura pomocnicza:
J. Buxakowski, Łaska Ducha Świętego i człowiek, Pelplin 2007.
A. Ganoczy, Nauka o stworzeniu, tłum. J. Fenrychowa, Kraków 1999.
Z. Kijas, Traktat o Duchu Świętym i łasce, Warszawa 2007 (Dogmatyka, t. IV).
M. Kowalczyk, Traktat o stworzeniu, Warszawa 2008 (Dogmatyka, t. VI).
J. Lorda, Łaska Boża, tłum. J. Lekan, Lublin 2012.
J. Salij, Ojciec Stwórca nieba i ziemi, w: "Wierzę", red. J. Salij, Kielce br, s. 7-54.
Jan Paweł II, Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela. Katechezy, Watykan 1987.
Cz. Bartnik, „Traktat III. O człowieku”, w: Dogmatyka katolicka. T. I, Lublin 1999, s. 247-441; „Traktat XII. O świecie”, w: Dogmatyka katolicka. T. II, Lublin 2003, s. 927-999; „Traktat IV. O aniołach” w: Dogmatyka…, s. 445-494.
L. Ladaria, Wprowadzenie do antropologii teologicznej, tłum. A. Baron, Kraków 1997.
A. Scola, Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, tłum. L. Balter, Poznań 2005.
Cz. Bartnik, „Traktat IX. O łasce Bożej”, w: Dogmatyka katolicka. T II, Lublin 2003, s. 497-584.
G. Greshake, Wprowadzenie do nauki o łasce, tłum. S. Jopek, Kraków 2005.
G. Kraus, Nauka o łasce – zbawienie jako łaska, tłum. W. Szymona, Kraków 1999.
Z. Kijas, Początki świata i człowieka, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: